Да посрещнем летния сезон със ... стачка
Причината за ефективните стачни действия е, че наемателят на паркинга на летище „Бургас” – компанията „Адонис енд Фрог” ООД, драстично вдигна такса „престой” на автобусите, които превозват туристите. До 2010 г. такава такса не е имало. В периода 2010-2013 г. тя е била в размер на 80 лв. на рейс за целия сезон. През миналото лято е коригирана на 60 лв. на автобус на месец, което е 300-360 лв. за целия сезон. За 2015 г. опциите за плащане са три – значително по-високи от миналия сезон. Първият вариант е годишна такса от 400 лв. за един рейс. Вторият вариант е 60 лв. за един месец. Има и трети – почасова такса като за всеки първи час на автобуса е 2 лв., а всеки следващ – по 3 лв. Ако един автобус престои 1 час и 1 минута, трябва да се платят 5 лв.
Таксите за достъп са за летищата във Варна и Бургас, наложени от наемателя – „Адонис енд Фрог”, който е наемател по договор с „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД – концесионер на двете летища.
„За нас тази такса е незаконосъобразна, неоснователна и факт на откровен рекет, защото не ползваме летищата по собствено желание. Ползваме ги във връзка с договорите подписани между превозвачите и туроператорите за обслужване на туристите. Ние няма къде да ги обслужваме. Колкото и да не искаме трябва да влезем в летищната зона, за да може да ги превозим. Това е част от обслужването на туристите в района на летището. За тази услуга туристът е платил летищна такса, която фигурира в цената на билета. Таксата е неоснователна, защото се получава двойно плащане”, каза за Факти.бг Хрисимир Попов, собственик и управител на транспортна фирма.
Превозвачите са искали обяснение от „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД защо се налага събирането на тези такси. Отговорът е бил, че са направени инвестиции и те трябва да бъдат събрани посредством тази такса. „Но инвестициите на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД са по концесионния договор. Те са задължени да правят тези инвестиции без оглед на допълнително събиране на приходи. В техния концесионен договор няма такса „достъп до летището” и съответно нямат право да определят такава такса. Но малко са заобиколили закона, защото дефакто те не събират тази такса, а фирма близка до тях, която е наемател на паркинга”, обяснява Попов.
За проблемът транспортните фирми още през февруари 2015 г. са сезирали 11 държавни институции, сред които правителството, Министерство на туризма, Министерство на вътрешните работи, Министерство на регионалното развитие и благоустройство, Комисията за защита на конкуренцията и ред други институции. „Но се оказва, че в нашата държава, институциите бягат от вземане на решение. Има отговор, но той е прекопиран от отговора на „Адонис енд Фрог” ООД, а именно, че таксата е законна и каквото са решили това ще стане”, казва Попов.
„Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД не могат да се намесят в полза на превозвача, обясниха преди време в съобщение разпространено до медиите. „При условие, че цените са били дискутирани и планирани преди година с възможност да бъдат калкулирани в разходите на транспортните фирми за предстоящия тазгодишен летен сезон, концесионерът не може да се намеси в полза на превозвачите, както направи през миналата година".
„Адонис енд фрог” ООД заявяват, че цените са формирани на база проучване на сходни услуги и обекти както на територията на България, така и в чужбина. От компанията припомнят, че цените на аналогични места у нас и в съседни държави дори са по-високи.
Голямото притеснение на превозвачите обаче е каква ще бъде таксата за следващата година. Не е ясно по каква схема се изчислява тя и къде отиват парите.
2
Коментара по темата
2.
encho
24.05.2015 21:35:42
Da no kogato si platish s cenata na prchalbata ne udisva
1.
Жоро
24.05.2015 15:43:26
Не съм много сигурен защо точно протестират. Цената ми се вижда съвсем нормална, или ще ме убеди някой че не може туристически автобус да плати си два лева за престой на летището.