Задават се високи изравнителни сметки за парно
Причините
Основната причина абонатите да получат необичайно големи изравнителни сметки е новата наредба за топлоснабдяването, която влезе в сила в началото на юни 2014 г., и новата методология за отчитане на използваната топлоенергия и топла вода.
Според нея сметките вече се формират не според прогнозни дялове, а според потреблението на всеки потребител за миналия отоплителен сезон. Топлата вода пък се пресмята, като използваното количество от изравнителната сметка се раздели на 12 месеца. Новата методология предвижда и коефициент, който да отчита температурните разлики през съответния период.
Наредбата предизвика недоволството на топлофикационния сектор още преди нейното приемане. Това беше и една от причините през 2013 г. тогавашният министър на енергетиката Драгомир Стойнев от правителството на Пламен Орешарски да отложи прилагането й за началото на следващия отоплителен сезон. Основните критики на бранша тогава бяха, че абонатите ще получат по-високи изравнителни сметки, тъй като новият метод не може да отчете напълно индивидуалните промени в потреблението, особено при по-големи температурни разлики.
Временни мерки
В допълнение на това според източници на "Капитал Daily" в края на 2014 г. министерството на енергетиката е изпратило временни указания на топлофикациите да не прилагат в пълна степен температурния коефициент, което е довело до по-ниски сметки през най-студените месеци. Това обаче на практика ще рефлектира върху по-високите изравнителни сметки.
От министерството коментираха, че указанията, дадени от тях, са само за някои отделни абонатни станции, за които е било сигнализирано от топлофикациите. "Отражението на тази корекция е, че за текущия месец е начислено средномесечното количество топлоенергия от предходния отоплителен сезон. В изравнителната сметка всичко се компенсира", допълват още от министерството.
Кой как вижда ефектите
Според изпълнителния директор на "Топлофикация Далкия Варна" Тодор Николов "има голям риск от шокиращи изравнителни сметки" за клиентите, които са на дялово разпределение. За това предупредиха и от "Топлофикация Пловдив". От там коментираха, че наредбата не отчита по-ниските или по-високите температури през настоящия сезон, нито промяната на начина на консумация, което води до непредвидимо доплащане в края на сезона. От дружеството вече са изчислили, че за отоплителния сезон те имат нефактурирана топлоенергия за 216 хил. лв., която трябва да бъде разпределена между 7 хил. абоната.
От едно от големите дружества за топлинно счетоводство - Techem, коментираха, че все още не разполагат с данни от реалния отчет на консумацията на клиентите за отоплителния сезон. От там допълват, че от години настояват за месечно отчитане, защото са убедени, че именно изравнителните сметки носят най-голямото недоверие в услугата.
От "Топлофикация София", които според запознати са едни от основните идеолози на новите правила, посочиха, че все още нямат индикации какво ще е влиянието на наредбата, защото не е приключило отчитането на топломерите.
Председателят на асоциацията на топлофикациите Илия Николаев, който е изпълнителен директор на "Топлофикация Бургас", собственост на Христо Ковачки, пък не вижда проблем, защото потребителите били запознати с новия начин на отчитане и в крайна сметка никой нямало да плати повече енергия, отколкото е консумирал.
Според начина на отчитане
Изравнителните сметки вероятно ще изненадат най-неприятно потребителите в София, където масово отчитането е сезонно. В градовете, в които вече има въведено месечно отчитане, обаче това няма да е проблем, защото там потребителите плащат точно това, което са потребили. Такъв е случаят във Варна, където 90% от потребителите са на месечно отчитане, обясни изпълнителният директор на "Топлофикация Далкия Варна" Тодор Николов.
Пловдивската топлофикация също има значителен напредък в това отношение, тъй като 24.3% от техните клиенти вече са на месечно отчитане, а 16.7% от тях ползват дистанционни уреди. И от двете дружества коментират, че това струва допълнителен разход, който обаче се компенсира с точните фактури, които абонатите получават.
В София обаче месечното отчитане още масово не се използва, въпреки че това ще направи сметките много по-точни и предвидими. От Тechem oбясняват, че една от причините за това е, че в градове като Пловдив и Русе месечният отчет е регламентиран от топлофикационното дружество и клиентът го заплаща като част от фактурата си към топлофикацията, и системата действа така от години. Тоест всичко е въпрос на мениджмънт на топлофикационните дружества. Добави Коментар