Билла продава бизнеса си в България на собственика на ГУМ-а в Бургас?
Конкретно в случая на германската REWE с веригите й BILLA и PENNY в България е настъпил именно моментът на изхода. Компанията дойде, видя, не победи и предпочита да не инвестира повече в името на скромна печалба и трудно бъдеще. Затова и от няколко месеца върви процедура за продажба на обектите с двете марки. Новото сега е, че процесът сериозно напредва, има конкретни подадени оферти и реален шанс до два месеца да има договорена сделка. Компаниите, ангажирани с процедурата, предпочитат да отричат или да отказват коментари, но информацията на "Капитал" по темата бе потвърдена от пет различни източника. А според нея, ако продажбата стане факт, тя ще е ако не водеща, то сред номинираните за сделка на годината, поне като размер.
Желаещите на касата
При първата процедура за продажба на бизнеса на REWE "офертата" беше за пакета магазини в България и Румъния. Тя стартира преди почти година, а ексклузивитет за преговори като купувач получи голям фонд за дялови инвестиции с фокус върху Централна и Източна Европа - базираният в Лондон Mid Europa. Разбира се, тогава от централата на REWE във Виена отрекоха изобщо да има опит за продажба и дори заявиха, че България е сред фокусите на бизнеса им - обяснима реакция предвид факта, че на такъв етап няма как да е сигурно, че сделка изобщо ще има, а търговията е сектор, чувствителен на слухове.
Според източници на "Капитал" от индустрията се е разиграл именно песимистичният сценарий - след като е получил статута на предпочитан купувач за срок, изтекъл тази година, фондът е коригирал ценовата си оферта, продавачите са отказали сделка при тези условия и процедурата е започнала отново. Поканените чуждестранни вериги не са проявили интерес към малкия български пазар, разказаха близки до процедурата източници.
При втория опит бизнесът на REWE в България се продава отделно и в пакета влизат само обектите BILLA и PENNY тук - 91 магазина на първата марка, и 49 - на втората. Индикативни оферти по информация от сектора, са се подавали до неделя, 22 март. И получените такива са две, и двете с български произход. Първата - на обединението "Пикадили" - Carrefour, и другата - на притежателите на "Белла България" - дружеството "Импала", получено след обединението на "Пик-ко" на гърка Димитриос Виндзилеос с "Белла България" на Жорж Веселинов и Венцислав Георгиев, който неотдавна излезе от компанията.
Подателите на първата оферта не са неочакван кандидат. Съюзът на "Пикадили" и Carrefour е факт от ноември 2014 г. Тогава, от една страна, "АП Март" на Петър Дудоленски и Ангел Ангелов (син на собственика на групата "Градус" Иван Ангелов, собственик на парцела на ГУМ-а в центъра на Бургас), което оперира "Пикадили", и от друга - гръцката Marinopoulos през "КМБ България", което пък държи франчайза за магазините Carrefour, влязоха с равно участие под шапката на общо дружество - притежател на двете вериги. Веднага след сделката изпълнителният директор на "Пикадили" Таня Косева-Бошова обяви в интервю за "Капитал", че групата има намерение да преговаря за покупката на още една национално представена верига.
На пазара всъщност отдавна е известно, че инвеститор в цялото обединение са братята Валентин и Десислав Попови и Николай Лазаров. В интервюто си за "Капитал" Таня Косева-Бошова отрече това. Промените, доказващи именно тяхното участие обаче, вече са видими и в Търговския регистър (виж карето). Ако за самия Лазаров, освен че живее в Париж и по някакъв начин е близък до Marinopoulos, данни извън митологията няма, то за братя Попови е известно, че имат бизнес най-вече в сектора на недвижимите имоти - стоят зад проекти като офис центъра European Trade Center (ETC) на бул. "Цариградско шосе" в София, мол Burgas Plaza и др.
За желана допълнителна експанзия на обединението "Пикадили" - "Карфур" се говори в сектора все по-усилено, а очертаваният хоризонт то да се случи реално според вътрешни източници, пожелали анонимност, е два месеца. Вътре в самото дружество впрочем има размествания, говорещи вече ясно за реалните инвеститори (виж карето).
Carrefour в България през последните години често бави плащанията към партньорите, което и рефлектира в слабо зареждане на самите обекти. След сделката с "Пикадили" очакванията този навик да се промени засега не се оправдават - той по-скоро се прехвърля като стил в новата, вече по-голяма структура, твърдят доставчици. Затова и евентуална покупка на BILLA и PENNY от същата група за пазара би означавало не само намаляване на конкуренцията между големите участници в търговията на дребно и по-малък избор за потребители и производители, но и притеснения за евентуално разпространяване на трудно приемливи търговски практики.
Най-силен логично би бил ефектът от това за доставчици на стоки, които до момента са разчитали на диверсификация на бизнеса си между няколко вериги с различни условия - някои от тях могат да се окажат изведнъж с клиент, държащ основната част от оборота им и без особено желание за редовно плащане.
От самата група "Пикадили" - "Карфур" впрочем обещават скорошна промяна в отношенията си с дoставчиците. "Предвиденото увеличение на капитала на обединението от 23 млн. евро ще започне веднага след приключване на юридическите действия по институционализиране на джойнт венчъра. Парите от увеличението на капитала ще се използват за продължаване на процеса по изплащане на задълженията към кредитори и доставчици на "КМБ България". Независимо че увеличението на капитала все още не е започнало, към днешна дата обединението вече е изплатило голям брой задължения", казаха оттам. "Желанието ни е да имаме нормални и спокойни търговски и финансови взаимоотношения с всички партньори, тъй като разчитаме да продължим да работим заедно и във вече интегрираната търговска и управленска структура на компанията", добавят от обединението.
Що се отнася до втория кандидат - през ноември 2014 г. единият от основателите на "Белла България", Венцислав Георгиев, се оттегли и всъщност "Импала" остана на гърка Виндзилеос и Жорж Веселинов, като дружеството се контролира от първия. Участието на групата в сделка от този ранг също не е изненада - "Белла България" е една от най-големите компании в хранителния сектор в страната с приходи от 267 млн. лв. за 2013 г. и печалба от 9.1 млн. лв. (16.2 повече спрямо предходната година).
Дали до сделка с някой от двамата кандидати изобщо ще се стигне е рано да се прогнозира. Очакванията са още идната седмица, след като предварителните оферти вече са разгледани, един тях да получи ексклузивитет и преговорите да продължат с него. По-вероятно с ритейлъра. Което обаче не означава, че продажба задължително ще има.
Сметката тотал
Цените, предложени от двамата "на опашката", логично се пазят в тайна.
В същата графа впрочем попада цялата информация по темата. От офиса на наскоро назначения нов изпълнителен директор на "Билла България" Бойко Сачански отказаха разговор с репортер на вестника за бизнес развитието на компанията, но дадоха писмено изявление по въпроса с продажбата й. "В последно време се появиха коментари по тази тема, разпространявани от отделни хора и в по-малка степен от медии. При това става въпрос единствено и само за слухове. Никакви управителни органи или съдружници нито на "Билла", нито на REWE са взимали решение по подобен въпрос", пише в становището. "Факт е, че и в нашето предприятие се прилага общоприетата практика ежегодно рутинно да се проверяват перспективите за бъдещото развитие на бизнеса ни в 12-те европейски страни, където оперираме. Подобни проверки, които могат да включват и обсъждания с трети лица, служат за оценка на цялостната ситуация и са рутина. Само на базата на такива проверки можем да планираме прецизно бъдещата си работа", пишат още от "Билла България".
От мениджмънта на обединението "Пикадили" - "Карфур" заявиха, че нямат информация за процес на продажба на "Билла" и не могат да го коментират. "В момента сме изцяло ангажирани с формализирането на джойнт венчъра на "Пикадили" и "Карфур" и с интегрирането на двете дружества в една търговска и управленска структура и не бихме искали да коментираме наши конкуренти", казаха от компанията.
От пресслужбата на "Белла България" пък заявиха, че собствениците не са подали оферта. От консултанта на продавача по сделката Deloitte също отказаха информация.
И така, след като публично не говорят нищо, за участниците в сегашното разиграване остава да говорят помежду си с числа. А те не са никак малки. Според мениджъри от сектора цената на сделка за покупка на компания от сферата на продажбите на дребно се изчислява принципно или според печалбата, или според оборота. Ако се приеме първият вариант, то оперативната печалба EBITDA се умножава по коефициент между 6 и 10. Във втория случай цената е процент от приходите за последната година, който варира в не по-малко широкия диапазон от 30 до 65-70% според финансовия резултат.
Финансови резултати на "Билла България" или "Пени маркет България" за 2014 г. все още няма. По данни на "Капитал" за 2013 г. първата верига има 497.3 млн. лв. приходи и 11.54 млн. лв. загуба, а втората - 195 млн. лв. приходи и 24.19 млн. лв. загуба. Според източници от сектора за последната година ситуацията не е особено променена, като се изключи това, че "Билла" излиза на печалба, докато "по-малката" сестринска компания остава на червено. Оборотът на "Билла" е около 500 млн. лв., а този на "Пени" - малко под 200 млн. лв.
При това положение, ако вземем например втория начин на изчисление, очакваната цена по най-груби сметки е резултат от сбора на 60% от оборота на по-голямата и печеливша верига и 30% от този на по-малката и губеща - тоест 360 млн. лв. общо. Към което обаче трябва да се прибавят и недвижимите имоти, които са отделени в различно дружество и според източник от сектора споменаваната сума за тях е от порядъка на 80 млн. евро. Балансовата им стойност за 2013 г. е 234 млн. лв., но пък заемите към свързани лица на "Билла недвижимости" са 134 млн. лв. Имоти има и PENNY, като те са складирани в дружеството "Рила проект". Оценката им по баланс е 120 млн. лв., но пък заемите към фирми от групата са почти 140 млн. лв.
С една дума - ако сделка има, очакваният порядък на стойността й е 260 млн. евро - сума, с която тя има пълните шансове да се окаже най-голяма за годината в България, разбира се, ако не броим схемата за 1 евро, срещу което се прехвърлят БТК, двата мултиплекса "НУРТС България" и "Фърст диджитъл", пийпълметричната ГАРБ и военните "Дунарит" и "Авионамс". Общото между двете сделки обаче е едно - и двете не са сигурни. Все пак възможно е REWE отново да вземе решение да остане в България, ако цената не я удовлетвори.
Двамата братя и енигматичният Николай Лазаров
Първата сделка на новоучреденото дружество "АП Март" се случи през юни миналата година. Тогава то купи "Пикадили" за скромна сума от белгийската Delhaize. При регистрацията на вече масовия купувач собственици с равни дялове бяха Ангел Ангелов и Петър Дудоленски (тогава в ритейл сектора разказваха историята, че името е дошло от първите им букви Ангел и Петър, които са основали компания през март). От внесени през тази седмица документи в Търговския регистър се вижда, че двамата са били акционери за много кратко. От юни миналата година, т.е. при плащането на цената за "Пикадили", се появяват реалните стопани - братята Валентин и Десислав Попови и Николай Лазаров. През ноември се обявява сделката за Carrefour, но собствеността не се променя. Едва на 20 март 2015 г. се прави прехвърляне. При него 100% капитала на "АП Март" се озовават в люксембургско дружество - European Retail Investment, естествено с неизвестни акционери. Всъщност братя Попови от години нямат видими акционерни участия. В строящия се в момента мол в "Люлин" Plaza West собствеността отново опира в Люксембург, но като реални инвеститори са сочени братята. С регистрация в Люксембург е и собственикът на бургаския мол.
"Регистрацията на "АП Март" като ЕАД с акционер European Retail Investment - Люксембург, е част от поредицата правни действия, необходими за формализиране на джойнт венчъра между "Пикадили" и "Карфур" в България. European Retail Investment е холдинговото дружество, учредено за участие в джойнт венчъра от Ангел Ангелов и Петър Дудоленски, основатели и на "АП Март", коментираха от обединението. "Валентин Попов, Десислав Попов и Никола Лазаров имат договорни отношения с "АП Март" и акционерите, свързани със структурирането на джойнт венчъра с "Карфур", и са действали в качеството си на членове на консултативния съвет по преструктуриране на бизнес групата на "Пикадили" за нуждите на този джойнт венчър", добавят оттам. Добави Коментар