Поморие е в очакване на първото заявление за безплатно саниране
Кметът Иван Алексиев и екип от администрацията на Община Поморие проведоха разяснителна кампания сред собствениците на апартаменти, които имат право да се възползват от националната програма. На срещите подробно бяха обяснени стъпките, които трябва да бъдат предприети от страна на собствениците, за да кандидатстват за безплатно саниране.
„От страна на Общината сме в пълна готовност да изпълним задълженията си, но първата стъпка е на собствениците. Те трябва да се организират, да постигнат единодушно съгласие и да подадат заявление за кандидатстване в Общината. От там нататък действаме ние. Сформирал съм екип, който да отговаря на всички въпроси и да оказва всякакво съдействие. Интерес има, но резултати още не”, каза кметът Алексиев.
Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради цели осигуряване на по-добри условия на живот. Постигането на по-високо ниво на енергийна ефективност ще намали разходите за енергия и ще удължи жизнения цикъл на сградите.
Сдружението на собствениците, което е задължително условие за кандидатстване се създава само за целите на програмата и за период от 5 години, защото толкова е гаранционния период, който се дава след санирането на жилищните сгради. Създаването му се изисква по Закона за управление на етажната собственост и по смисъла на този закон то е юридическо лице без собственост. Сдружението не може да извършва стопанска дейност, която да доведе до задлъжняване на хората.
Програмата за енергийна ефективност включва укрепване на сградата, обновяване на общите й части – покрив, фасада, стълбище, общи избени помещения. Пакетът от безплатни мерки включва поставянето на топлоизолация, смяната на дограма, изграждане на инсталации за соларни панели, ремонт на ел. инсталацията на общите части и внедряване на енергоефективни мерки в асансьорите.
„Едно от предимствата на Програмата е безплатното изготвяне на технически паспорт на всяка сграда. Новите строежи притежават този сертификат, но старите трябва да преминат през процедура за техническо обследване на сградата, която струва хиляди лева, в зависимост от големината й. Предвижда се в бъдеще техническият паспорт да е задължителен документ при продажба на жилища.”, поясни инж. Илияна Калудова, нач. отдел УТООС.
По данни на Регистъра на Българската банка, подписаните до момента договори за финансиране са 86 за цялата страна. Кандидатстването ще бъде постоянно в рамките на 2 години /до
2016 г. вкл./ или до изчерпване на наличния финансов ресурс. Добави Коментар