Бивш министър от БСП измисли как Борисов да намери пари за нови магистрали
Ключови думи:
Петър Мутафчиев, пари от пенсионни фондове, Бургас, магистрали, строителство на магистрали
Любопитна схема, чрез която ГЕРБ да построи повече магистрали през сегашния си управленски мандат измисли бившият транспортен министър от БСП Петър Мутафчиев. Според него парите от Европейския съюз за сегашния програмен период и националното съфинасиране са крайно недостатъчни, за да имаме качествено подобряване на пътната инфраструктура в страната."Идеята ми е да се даде възможност на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване да инвестират в строителството на магистрали като държавата от една страна им гарантира по-висока възвръщаемост, респективно по-висока доходност на осигуряващите се, а от друга - да има засилен контрол от страна на Комисията за финансов контрол над този вид вложения", обясни пред Клуб Z Петър Мутафчиев.
Предложението му ще бъде обсъждано утре на среща, организирана от председателствания от бившия министър Форум за балкански транспорт и инфраструктура. На нея участие е потвърдил вицепремиерът по социалните въпроси Ивайло Калфин. Срещата на тема “ПЕНСИОННИТЕ ФОНДОВЕ И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ИНВЕСТИЦИИ В ПУБЛИЧНИ И ИНФРАСТРУКТУРНИ ПРОЕКТИ” ще бъде в зала "Киото" на "Кемпински хотел Маринела София".
Според Мутафчиев в случай че на пенсионните фондове бъде гарантирана доходност от 10-12 процента за инвестициите в инфраструктурни проекти, прилагането на такава схема би било изгодно както за държавата, така и за тях, а и за осигуряващите се лица.
"В момента има твърде много ограничения, които спъват работата на фондовете и възможностите им да осигурят висока доходност на хората", категоричен е бившият министър.
Според него обаче въвеждането на подобна схема е свързано както със законодателни промени, така и с въвеждането на тол система в България.
"Изчисленията още от времето когато португалците искаха да строят магистрала "Тракия" показваха, че инвестициите в пътна инфраструктура могат да бъдат много печеливши и то без да се товарят хората със супервисоки такси за ползване на новите аутобани. Важното е да измислим схема, която да не допуска злоупотреби", посочи Мутафчиев пред Клуб Z.
Той обясни, че е консултирал идеите си с организацията на пенсионно-осигурителните дружества и че те принципно я подкрепяли.
"Вноските в тези компании ще растат с по 1 милиард лева на година. Тези пари не трябва да спят, а да се инвестират в инфраструктура", каза още Мутафчиев.
Само преди няколко дни бившият финансов министър от първото правителство на ГЕРБ Симеон Дянков също публикува статия, в която посъветва управляващите и през този мандат да инвестират в пътна инфраструктура, тъй като възвращаемостта на този вид вложения е поне 3-4 пъти. Според него това е възможност Брутният вътрешен продукт на България да расте много по-бързо от заложените средносрочни макроикономически показатели.
Според Мутафчиев участието на пенсионните фондове би било изключително полезно за изграждането на разширена магистрала "Черно море", която да започва от Малко Търново да минава през Бургас и Варна и да стига до Русе.
Подобен проект много би облекчил трафика по направлението изток-запад, убеден е бившият транспортен министър. Добави Коментар