80% от фризьорите и козметиците имат съмнителна квалификация и са опасни за клиентите
Ключови думи:
бургас, българия, фризьор, козметик, маникюрист, качество, квалификация, весела бъчварова, VS Professional, център за професионално обучение
- Г-жо Бъчварова, спада ли качеството на фризьорските и козметичните услуги в България? Като че ли всеки напоследък може да получи квалификация и да отвори салон.
- Според мен, спада качеството като цяло в този бранш. Хората не са информирани къде могат да бъдат обучени, не знаят за съществуването на Националната агенция за професионално обучение и образование, където могат да намерят полезна информация за предстоящи курсове и за лицензираните учебни центрове. Във всеки център са лицензирани различни професии, така че трябва да се гледа внимателно. Напоследък в най-голяма степен това важи за маникюристите и педикюристите, тъй като това вече е отделна професия. Преди всеки козметик можеше да прави и маникюр, докато сега всеки център трябва да се лицензира допълнително, за да води такова обучение и да издава документи.
- Какво е съотношението на нелицензираните фризьори и козметици, спрямо лицензираните такива?
- 80% от работещите фризьори, козметици, маникюристи и масажисти са с нелегитимни документи и са опасни за клиентите си. Това е резултатът от факта, че има толкова много салони и места, където се провеждат обучения, без да имат необходимия лиценз.
- Колко са лицензираните центрове за такова обучение в Бургас?
- В Бургас са не повече от 10 лицензираните центрове в бранша фризьорство и козметика.
- Какви опасности крие посещението на един такъв фризьор и козметик със съмнителен лиценз, който не е минал качествено обучение?
- Фризьор или козметик, който не е обучен качествено, може да нанесе много вреди на клиента. Първо – в нелицензираните центрове залагат на количеството кадри, които обучават с некачествени материали. От там идва проблемът, че те могат да унищожат косата на клиента при третиране. При козметиците е още по-страшно, тъй като те работят с кожата на човека и могат до такава степен да я увредят, че повече да не може да се възстанови. Във всяка една професия трябва да си качествено обучен и да работиш с качествени материали, за да ти се получат нещата. Рисковете винаги са за клиента. Когато един човек няма необходимата квалификация, той няма как да работи добре.
При маникюрите, например, на пазара е пълно с фалшиви гел лакове. Всеки казва, че прави маникюр с шилак, а всъщност той не работи с марката, а с някакво подобие на гел лак. От там се нарушава нокътната плочка, клиентката има проблеми, недоволна е и няма да повтори със сигурност. Това обаче не е успокоение, тъй като в повечето случаи нокътят вече е съсипан от некачествените материали, взети от сайтове или пък не от преките вносители за марката, а на черно.
- Кой е най-фрапиращият случай на некачествено обслужен клиент, с който сте се срещали в практиката?
- Има много такива клиенти, не мога да определя най-фрапиращ случай. Дори при моите курсисти идват дами, които са ходили на маникюрист, работено е с некачествени продукти, от което ноктите са в критично състояние или буквално вече няма нокти, преизпилени са, наранени са. Такива клиенти повече не искат да чуят за гел лакове, смятат, че това уврежда нокътя. Това обаче не е така. Всеки един професионален продукт е създаден, така че да подхранва нокътя, а не да го уврежда. Единствено неправилната работа на маникюсриста или некачественият продукт водят до това състояние.
- Коя институция трябва да следи за качеството в този бранш?
- Единствено РЗИ следят за срока на годност на продуктите, но те няма как да знаят дали продуктът е качествен, или не. Комисията за защита на потребителите пък може да провери сигнал на клиент срещу даден козметик или маникюрист, който го е обезобразил. Няма обаче институция, която да контролира това нещо. Затова всеки втори салон работи с възможно най-евтините продукти.
- С каква козметика обучавате Вашите курсисти в центъра?
- Моите курсисти работят с качествени продукти, за да могат да се научат. Защото ако им дадеш евтина козметика, те няма как да постигнат желания резултат. Те виждат, че с този продукт нещата се получават, моделът остава доволен и един ден би отишъл в техния салон.
- Кой е най-големият проблем в бранша?
- Най-сериозният проблем е липсата на информираност у хората, които искат да упражняват тази професия. Защото един салон с некачествен персонал и продукти няма оцелее дълго на пазара. В един момент хората ще спрат да ходят там.
- Ваучери на половин цена в Интернет – това ли е тактиката на фризьорите и козметиците, които търсят опитни зайчета, върху които да се упражняват?
- Новите в професията набират клиентела с такива ваучери, да. Този ваучер обаче не е с реална цена и със сигурност продуктите няма да са първо качество. Например – моят гел лак струва 60 лв. и ако ваучерът за маникюр е 12 лв., а няма да си избия дори използвания материал, какво остава за печалба. Други колеги обаче купуват евтини лакове от 10 или 15 лв., за да имат някаква печалба от цялата работа. Като сложат обаче гел лакът, който е некачествен, за момента клиентът е доволен, но на следващия ден или след 3 дни маникюрът се разваля, лакът се олющва и разбираш, че са те излъгали.
- Всичко е навързано – слаба квалификация плюс евтини продукти…
- За мен е по-важен въпросът за квалификацията на хората, които да работят качествено и с добри продукти. Това трябва да е водещо за всеки един център за обучение на кадри, а не е така.
- Какви са Вашите наблюдения, претенциозни ли са българските клиенти, или по-скоро гледат да е по-евтино, без да държат на качество?
- Всеки в България търси по-евтиното. Много малко клиентки в България имат ясна представа какво искат. Българинът като цяло винаги търси по-евтиното.