Трите мобилни оператора отиват на съд заради високи неустойки за клиентите
Ключови думи:
мобилни оператори, глобул, мтел, виваком, съд, неустойки, договор, клиенти, софия, бургас, флагман
Комисията за защита на потребителите завежда дело срещу трите мобилни оператора, обявиха на сайта на контролния орган. Това се налага след като телекомите не са се съобразили с оправените им препоръки да намалят неустойките, които налагат на клиентите си при прекратяването на договорите.След постъпили жалби Комисията за защита на потребителите е направила проверка в общите условия на срочните договори и на трите телекома и е открила една и съща клауза, която се преценява като неравноправна.
Тя предвижда клиентите да заплатят прекомерно висока неустойка - всички месечни такси до изтичане срока на договора, в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина.
Така, например, когато потребителят пожелае да прекрати договора дори поради лошо качество на услугите, неправилно или неточно изпълнение на договора от страна на доставчика, промяна на адреса за ползване на услугата и невъзможност от страна на телекома да я достави на новия адрес или при др. подобни обективни обстоятелства, потребителят бива задължаван на базата на въпросната неравноправна клауза да заплати на оператора необосновано висока неустойка.
Така определена тя излиза извън предвидените по закон присъщи функции на неустойката – обезпечителна, обезщетителна и санкционна, които трябва да са налице едновременно, обясняват от Комисията. Тази клауза в общите условия попада под ударите на чл. 146, ал. 2 от Закона за защита на потребителите. той се отнася до текстове, върху които потребителят няма как да влияе предварително.
"В този смисъл клаузите, предвиждащи, че в случай на прекратяване на срочен договор по инициатива на потребителя и независимо от основанието за това, то той дължи неустойка в размер на всички месечни абонаментни такси, дължими до изтичане срока на договора, са неравноправни, тъй като принудително обвързват потребителя и водят до явно неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора", посочват от Комисията. От там са изпратили писма и до трите мобилни оператора да коригират общите си условия, но те не са се съобразили.
Ако съдът се произнесе в полза на Комисията, въпросните текстове ще бъдат обявени за нищожни. /БЛИЦ
2
Коментара по темата
2.
жоро
15.09.2014 19:15:42
Кабеларките също се опитват да работят хората по този начин! "Близуу" показват едни телевизионни канали, пускат ги един месец и започват да ги спират или заменят с рекламни ?Принуждават абонатите да се откажат и чрез изнудване да платят всички такси до края на договора, без да доставят договорените услуги ?Не завеждат дело, защото нямат основание и може да се наложи кабеларката да плаща неустойки!
1.
Изнервен на мтел
15.09.2014 17:43:25
Телекомите са отживелица и е време да фалират. А те го знаят и дерат като за последно. Интернет и предплатена карта на една нокиа лумия 520 за 170лв и си решавате проблемите-вайбари маибари феисбуци скаипове уотцапи и т.н. и тъпите оператори да заминават в миналото