Лекари дерат кожите на болни туристи от Слънчев бряг до Ахтопол
Бум на жалби от здравното обслужване по курортите - лекари масово карат летовниците да плащат за преглед, въпреки че са здравно осигурени.
Оказва се, че имат законно право, а причината е пропуск в нормативната уредба, съобщи bTV.
На фона на струпването на лекари в Слънчев бряг и Несебър, на юг лекарите са дефицит. В Слънчев бряг и района има 69 лечебни заведения, няколко пъти повече са работещите нелегално.
На юг от Бургас, където почиват повече българи, има само три медицински центъра - в Царево, Приморско и в Созопол, който е частен.
Малко са и джипи практиките - в Сопозол са 3, по 4 - в Царево и Приморско и само една в Китен и Ахтопол. Те дори не работят вечер и през уикендите.
В повечето случаи туристите не могат да разчитат и на дежурните в медицинските центрове, където трябва да плащат по 25-30 лева за преглед, дори и да са здравноосигурени.
Само през юли, доктор Деянович, който редува на смени дежурства в Китен, Приморско и Царево, е прегледал 86 туристи. Но преди да реши дали да ги таксува, прави бърза справка в електронния регистър: "По този начин няма как един пациент да ни подведе. И няма как ние да искаме на осигурен пациент пари. Ако, например, колегата работи в извънработно време, определено от Здравната каса; като частен лекар, това е възможно".
За да не плащат, летовниците чакат по няколко дни, докато други просто не могат да намерят лекар.
Заради липсата на таван на цените на прегледите, малките курорти не са толкова атрактивни за лекарите.
"Аз предоставям кабинета си в Китен за денонощно използване, но просто няма желаещи. На мен прегледът в частния кабинет ми е 25 лева в Слънчев бряг не е така. И на Елените разбрах, че не е така", разказа педиатърът д-р Румяна Георгиева.
Проблемът е, че и там, където има медицински центрове, за туристите няма безплатен преглед.
Здравната каса в Бургас е засипана от жалби - пациенти са прехвърляни от Спешна помощ към дежурния кабинет, където пък им искат пари.
"Личният лекар сключва договор с дежурния кабинет със своята пациентска листа, а туристите ги няма в тези пациентски листи. Дежурният кабинет не е предвиден по сега съществуващата нормативна уредба да сключи договор със Здравната каса", обясни директора на РЗОК – Бургас д-р Таня Макшева.
И от регионалната каса, и от здравната инспекция многократно са предупреждавали здравното министерство за неуредиците. Решението е лечебните заведения по курортите да се задължат да сключват договор с Касата, а не само лекарите в тях. Така държавата ще плаща и за извънредните пациенти, от други градове. /24chasa.bg Добави Коментар