Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Парадоксът на Магистралата: Защо автобусите стигат все по-бавно до Бургас

Потта е почти задължителен аксесоар за качественото пътуване, защото климатиците често работят на „ми толкова могат“, което означава лек полъх при голямо въображение
Ключови думи: парадокс, магистрала, тракия, автобуси, бургас, софия
„Човекът е човек, когато е на път“. Няма как да не сте чували това прозрение на Пеньо Пенев, отдавна придобило статут на клише фаворит.

Пенев обаче със сигурност не е имал предвид човека, който се опитва да стигне до морето посред лято. Пътешествието с автобус до Бургас и обратно през август по-скоро убива човешкото в човека и го превръща в същество без воля, размазано, изпълнено с досада и отегчение, на което накрая му остава само една мисъл, която търпи няколко вариации: Кога ще стигнем? Ще стигнем ли въобще? Дано някога да стигнем.

На пръв поглед Магистралата (така ще наричам магистрала „Тракия“ поради нейната уникалност и неповторимост) – тази най-голяма гордост на съвременна България, чутовно постижение, чиито дири се простират в два века и без което живота на Бойко Борисов нямаше да има смисъл, трябва да скъси  пътя от София до Бургас и морето.  И да го направи по-лесен и приятен.

Ако се придвижвате с кола – несъмнено. Ако обаче имате  "удоволствието" да пътувате с автобус, който изглежда най-леснодостъпния начин, се натъквате на парадокс - колкото повече Магистрала, толкова по-бавно е пътуването. Въпреки обещанията и разписанията, които оказва се винаги са условни и пожелателни, пътуването София-Бургас (или Бургас-София) отнема в най-добрия случай 5 часа и половина. Ако пристигнете за толкова, вие сте късметлия. А в едни по-далечни времена, в които магистралата свършваше далеч от Стара Загора, пътуването пак отнемаше толкова.

В по-честия случай обаче сега се кандилкате в автобуса по шест-шест часа и половина. Най-очевидното обяснение е, че от няколко години по закон автобусите не могат да карат с повече от 100 км в час на магистрала, имат ограничител за скоростта.

Дори и така сметката не излиза. Защото в повечето случаи шофьорите не се движат с повече от 80 км/ ч – било по-икономично, твърдят запознати. Костенурската скорост обаче би била приемлива, ако не беше съпроводена с всевъзможни екстри, насочени винаги в една посока: да направят пътуването ви, колкото е възможно по-незабравимо. Онази незабравимост, от която се будите, потънали в студена лепкава пот.

Пот ли казах? Потта е почти задължителен аксесоар за качественото пътуване, защото климатиците често работят на „ми толкова могат“, което означава лек полъх при голямо въображение. Все пак какви българи сме, ако не се потим и не понамирисваме?

Сред екстрите са надута чалга музика, пушенето на шофьора, говоренето му по джиесема почти през целия път, неясните почивки, спиранията насред нищото, мръсотията в автобуса…

Всичко започва обаче с едно хубаво, голямо първоначално закъснение. Две истории за пътувания с две различни фирми от София и от Бургас. За да не кажете, че „така се е случило“

Автобус, който тръгва в 17,30 ч от Централната автогара в София

В 17,20 ч автобусът не е на определения сектор №23. Никой от очакващите го пътници не изглежда притеснен. В 17,30 ч продължава да няма и помен от него. Няма и съобщение от уредбата на автогарата за закъснение. Един от пътниците съвсем спокойно отбелязва: „Закъснява си както винаги“.

В 17,42 ч возилото най-накрая се появява на бариерата. След като паркира, оттам изскача корпулентен шофьор, който бърше с морна длан стичащата се по лицето му пот, разгърден, с риза, небрежно измъкната от колана. Ако е казал „извинявайте“, то никой не го разбра. Но едва ли. Запилява се нанякъде за още 10 минути. Когато отваря вратите на автобуса вътре температурата е около 50 градуса, започва бавно настаняване на пътниците. Закъде да бързаме, закъснението на автобуса е едва половин час.

Докато напуснем потъналата в ремонти София (най-вече Цариградското море, което може би след този нов опит ще се сдобие с нормален невълнист асфалт) вече сме един час назад от „разписанието“.

Автобусът се води „експресен“, т.е. спестява ни се влизането във всеки град по пътя срещу 2 лв. отгоре към цената на билета.  Влизане няма, движим само по магистралата, но за това пък амбициозно спираме на всяка керемида. В нашия случай на всяка бензиностанция. Буквално. За да правим почивки, които се точат във времето и постепенно започваш да свикваш с шофьорския жаргон. „20 минути“ означава „40 минути“, „спиране за по цигара“ е равно на „20 минути“.

Времето е наше.  Когато пристигнем, тогава.

Освен почивките, спираме по другите бензиностанции, за да издирваме пътници, които чакат да се качат в автобуса по маршрута. Някои откриваме, други – не. След като се носим със закъснение от час и половина, вероятността част от тях да се обезсърчили или да са решили, че нещо са сбъркали не е за подценяване. В такива моменти изпитвам известна благодарност – все пак се качвам и тръгвам от начални спирки. Междинните са повече от рискови.

Позната ми е разказвала как, докато чакала в Поморие да се качи на автобус на същата фирма заедно с още десетина души, возилото ги подминало и запрашило към Бургас. След 40 минути се върнало да ги прибере като шофьорът им се накрещял любезно, че са идиоти, които не са застанали на правилното място.

В нашето пътуване шофьорът е съвестен. Издирва пътниците по бензиностанциите като ловно куче трюфели. На едно място обаче работата се закучва. Това предизвиква някакъв душевен срив у него, защото започва да обикаля в тръст с телефона на ухото си и с нездрав блясък в очите бензиностанцията. Един път, два пъти, три пъти… на четиринайсетия път спирам да броя. Почти съм хипнотизирана от гледката на щуращия се шофьор и не намирам сили да сляза и до го попитам дали не е време да звъня на 112, пожарната или направо в психодиспансера.

Докато наблюдаваме зигзагите на шофьора, убиваме още 20-итина минути. Един от пътниците вдига скандал по телефона на централата на фирмата, собственик на депутат от ДПС. Пита: „Това ли според вас е експресен автобус?" Наивник. Отговорът е нещо в стил „Ми (никога не се пропуска „ми“-то) ние какво може да направим. Ми, оплачете се (на арменския поп, се подразбира)“.

Най-накрая шофьорът се връща победен в автобуса и потегляме. В Бургас пристигаме за 7 часа, с около 2 часа закъснение от „разписанието“. Благодарни, че автобусът, който изглежда пред разпад, със скъсани тапицерии и засъхнала мръсотия по пластмасовите дръжки, се е държал геройски и ни е докарал без инциденти.

Следващ опит. Връщане от Бургас с друга фирма

На ул. "Булаир" в Бургас чакат поне 20-ина души. За един и същи час се оказва, че има два автобуса. Корекция. Не са за един и същи час. Билетите за единия автобус са за 17,31 ч, а за другия за 17,33 ч. Долавяте тънката разлика, нали? Ако сте чужденци най-вече ги усещате и разбирате тези неща, съобщени ви на чист български. Можете ли да предположите до какво водят тази фундаментална разлика от 2 минути.

Въпреки старанията на жената, която продава билети в Бургас да въведе ред, настава пълен хаос. Дублиране на места, лутане, бавене, скандали. Единият автобус потегля, а в другия остават да се уточняват за местата.

В центъра на събитията са група виетнамки, които искат да седнат на местата, посочени в билетите им. „Иска седне тука. Това мое място“, инати се едно от момичетата на съвсем разбираем български и задръства движението по пътеката. Човекът, който вече е седнал там не помръдва, неговият билет е за същото място. От другата страна на автобуса друго от виетнамските момичета се опитва да убеди сънародничката си с крясъци на роден език да не е толкова придирчива.

„Аре, още малко ще ви потърпя и ви свалям да си ходите“, „остроумничи“ шофьорът. „Кви са тия, дето ми ги пращаш“, пита жената от касата. Докато траят преговорите-препирни климатикът е изключен, за икономии. Жегата става нетърпима.

Шофьорът продължава да ръси смешки: „Това да не е беемве, толкова може“. Както се оказва по-късно това е дежурният му отговор за всяка забележка или въпрос. „И продавай по-малко билети, какво толкова си се разработила“, напътства шофьорът жената от билетната каса. Когато тя си тръгва, продължава да мърмори на висок глас по неин адрес: „Продават билети без да мислят. Някакви виетнамки ми натресла .“    

Най-накрая всички все някак са сместени, аз от мястото си се озовавам на първа линия, за да може една влюбена двойка да седне заедно. Това си има своите предимства – влиза полъх от отвореното странично стъкло до шофьорското място. А и мога по време на цялото пътуване да черпя от бездънните мъдрости на този корифей - той ги споделя безспир в около 12 разговора по джиесема, през другото време от време навреме беседва на висок глас с един от пътниците.

Мога да се насладя и на гледката през предното стъкло, което е почти разцепено надве, но още по някакво чудо и по божията милост се държи в съмнителна цялост въпреки законите на физиката. Пукнатина краси и стъклото до шофьора. Чакат застрахователите да платят, ама те нещо се бавели, щетите са от градушката, обяснява превозвачът на събеседника си. По мои спомени от градушката в София е минал повече от месец, но автобусът така си кара с полусчупеното стъкло – докато падне.

Присъствието ми в центъра на събитията ми позволява да установя и че предната врата на автобуса не се затваря автоматично. Шофьорът става и я придърпва преди тръгване след някое от безбройните ни спирания за почивка.

Този път не издирваме пътници по пътищата на родината, но пък си почиваме изобилно. Точно три пъти. Един път е почивка, друг път е спиране за цигара, после някой слиза, друг се качва, трети отива до тоалетна.  И така почиваме си от седеното в автобуса със седене до автобуса. В почивки убиваме около час-час и 15 минути.

След като сме тръгнали по-късно от предвиденото, то по пътя трябва да положим максимални усилия, за да стане закъснението, колкото е възможно по-голямо. Може логиката на горното съждение да ви убягва, но причината е само и единствено във вас. Когато не е спрял за почивка и не се подкрепя със сандвичи, шоколади, кафета, солети, кока-кола и т.н., шофьорът убива работното си време говорейки по телефона. На всякакви теми. От време навреме някой по-смел пътник идва да го пита кога ще пристигнем и не може ли по-бързо. Отговорът е неизменен: "Това да не е беемве. Когато пристигнем."

Пристигаме в полунощ. Като Пепеляшки. Но се чувстваме доста по-смачакани, мръсни и изтощени от пътуването. Жената, която седи до мен казва: „Слава богу, нищо не се счупи по пътя“.

* * *

Бих приела, че въпросните две пътувания са единични случаи, ако за около месец не ми се беше наложило до пътувам 6 пъти по маршрута София-Бургас-София с различни фирми. Установих, че с една от тях – въпреки уж по-ниските цени и по-голямата възможност за избор на часове, повече няма да пътувам.  Разбрах и че някои са по-компромисен, а други по-малко компромисен вариант. Но винаги има компромис.

Равносметката- един-единствен път автобусът пристигна след 5 часа и половина пътуване. А шофьорът даже се обръщаше към пътниците на „Вие“. Тогава искрено се развълнувах.

Приятно пътуване!

--------------

P.S. Пътуването с влак също е все по-отдалечаваща се перспектива  за бързо пристигане. Най-бързият вариант отнема около 7 часа. Има, разбира се, и панорамно пътешествие из родината, което трае над 11 часа. Ако не вярвате, че между Бургас и София може да се пътува толкова, справка разписанието на БДЖ.

Самолетът е вариант, но за пътуването в една посока трябва да отделите, ако сте резервирали навреме минимум 72-74 лв. Плюс парите за такси от и до летището, защото полетите обикновено са много късно или много рано, плюс времето за отиване и чакане.

И още едно уточнение – този текст не пледира скоростта, с която се движат автобусите да се увеличи.  Напротив „Бързай бавно е чудесна“ формула. Пледира към по-малко ориенталщина, повече акуратност и уважение към пътниците, поддържани автобуси  и елементарно спазване на разписанията.

АВТОР: Албена Бъчварова, CLUBZ.BG
13
Коментара по темата
13.
baihui
28.08.2014 14:18:53
REVOLUTION !
12.
Pinko
26.08.2014 12:41:01
До "Пътуващ", за да имаме скоростни влакове първо трябва да премахнем циганите, иначе си е чисто самоубиство да се качиш на влак, който се движи с 250 км/ч. и минава през райони населени с мангали. За жалост не виждам в близкото бъдеще да имаме нормална алтернатива на пътуването с автомобил.
11.
пешо
25.08.2014 21:09:29
Министерството на транспорта и другите неща е най-корумпираното или поне най-много държавни служители хващат в корупция! Не е нормално да има две пътни полиции /ДАИ и Пътна полиция/ , които да се надпреварват как и колко да откраднат!За разлика от МВР, ДАИ нямат вътрешна сигурност, психолози които да работят за здравето на авто -инспекторите и други нужни за подобен контрол специалисти! Не е новина поредната смяна на ръководството на ИААА-София за затваряне на очите пред корупцията на своите служители ! Не е един случаи, когато Директори на регионални ДАИ събират "данък спокойствие" от собственици на транспортни фирми и учебни центрове, за да могат да се движат "летящи ковчези" по пътищата!
10.
KKK
25.08.2014 12:44:51
ТОВА КОЕТО СТЕ НАПИСАЛИ Е ЗА ДАИ А НЕ ЗА ТОЗИ САИТ. ПИШЕ СЕ ЖАЛБА И СЕ ОПИСВА. ИНАЧЕ ЕИ ТУК ЩЕ СИ ОСТАНЕ ЗА РАЗЧЕСВАНЕ НА ЕЗИЦИ!!!!????
9.
Пътуващ
25.08.2014 12:20:50
Ще ме прощавате, но не е нормално 300 километра да се пътуват за 6-7 и повече часа. Необходими са ни скоростни влакове, за мен това е истината.
8.
12345
25.08.2014 12:09:14
Сия, когато е мъж шофьора няма от какво да се притесняваш, има с какво да държи волана...
7.
Сия
25.08.2014 11:36:59
На 30.09.2013 г. пътувах от София за Бургас с автобус на "Калея". Първо беше само един шофьор, а мисля че трябва да са по двама. И той не само пушеше, говореше но телефона си, но явно автобусът може да се кара на автопилот и десният ме крак му беше качен върху арматурното табло. Бях потресена като се събудих (седяпх на първата седалка) и не вярвах на очите си. Всичко това го снимах с телефона си и ... дотук. Може би вина имаме и ние че не сигнализираме и не настояваме за безопасно шофиране от страна на фирмите.
6.
wert
25.08.2014 11:18:25
Повечето автобуси между Бургас и Нова Загора пътуват по стария път. Шофьорите спират там, където им дават безплатна храна и на някои по 5 лв от собственика н съответното заведение.
5.
Х
25.08.2014 11:18:06
А най-добре е с автомобил. Колкото по-мощен - толкова по-добре.

Нагласяте радар-детектора, ръката на светлените за пресвяткане на пречещите се в лявата лента и за около 2 часа сте до морето или обратно...
4.
ddd
25.08.2014 11:16:43
Az shte si navra rukata v guza na avtobusnite kompanii!!!!
3.
шейх
25.08.2014 11:10:58
Автора е доста голям песимист. Човека е човек когато е на път. Докато пътувам винаги съм щастлив. Автора е доста голям песимист
2.
пътничка
25.08.2014 10:32:03
За предпочитане и със самолет - за 40 мин. ще пристигнеш в Бургас. Скъпо е, но няма нерви и недоволство.
1.
пътник
25.08.2014 10:25:55
Влака в 5.20 сутринта за София, пристига 11.30 на централна гара София.
Предпочитам да пътувам с него, от колкото с автобус, заклещена на една седалка, спирайки за WC в някое мизерно заведение. Колкото и да плюят БДЖ за мен си остава предпочитан начин на транспорт до София
  Добави Коментар
Лесна рецепта с 3 съставки за вкусна супа всеки път Тя е идеална за студен зимен ден и най-вероятно вече имате тези съставки у дома Коледно настроение завладя несебърско училище Празнична атмосфера озари и двора на учебното заведение
Знакови уволнения в Би Ти Ви? Водещите на "Преди обед" могат да се разделят с предаването в края на годината Дерматолог посочи най-мръсната част от човешкото тяло Пъпът...
Доскоро бе олигарх, а сега брои стотинките Румен Гайтански Вълка е със запорирани сметки и активи Отиде си една от най-големите актриси на всички времена Актрисата Силвия Пинал, звезда на телевизията и театъра, смятана за последната дива на мексиканското кино, почина на 93-годишна възраст, съобщи Министерството на културата
Беглецът финансист Стоян Мавродиев зарязан? Засега само той от тримата обвинени за кредита от 150 милиона успява да се изплъзне от родното правосъдие Мъж се набута с 48 000 лева заради приложение на телефона си Той последвал реклама за доходност от инвестиции във фейсбук
Емрах Стораро се търкаля на легло от пачки във валута Мнозина изобщо не повярваха, че парите са истински, а напечатани салфетки 7 вълшебни идеи за персонализиран подарък за Коледа
Край! Окончателно забраниха достъпа до социалните мрежи за деца под 16-г. в тази страна Бързото приемане на новото законодателство в парламента предизвика критики от страна на компании и на депутати Андрей на финала: Еми кара тежка бременност, няма да присъствам на раждането Известния тв продуцент и водещ Андрей Арнаудов ще става баща за втори път до броени дни