Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Мит е, че аптеките вадят големи печалби

Аптечният пазар ще се промени в близките години, смята Светозар Петров. Ще останат големите обекти, предлагащи богата гама от продукти - от чай и паста за зъби до хранителни добавки и лекарства
Ключови думи: Светозар Петров, Фаркол, лекарства, Бургас


- Г-н Петров, налага се мнението, че аптеките надуват цените на лекарствата и реализират големи печалби. Факт са нароилите се аптеки не само в Бургас, а и във всички по-големи градове. Дали това не потвърждава тезата за аптеките като един от най-печелившите бизнеси?

- Тезата определено е некоректна. И това го знаят всички в аптечния бизнес, който напоследък все по-трудно оцелява. Истина е, че се отвориха доста аптеки – в определени райони има по няколко, буквално на метри една от друга. От конкуренцията няма как да се избяга, тя е полезна, тъй като клиентът има възможност за избор. От друга страна, ясно е, че клиенто-потокът не може да се разпредели равномерно и част от аптеките остават по-непосещаеми, съответно - оборотът им пада. Моето наблюдение е, че в тази група попадат малки, квартални аптеки, които не успяват да се променят и да предлагат пълен асортимент лекарства  и услуги.

- А факторът за печалба – надценките на лекарствата, не носи ли все пак солидни постъпления?

- Това също е една голяма заблуда. Пазарът на лекарствата в България не е с фиксирани цени. Има минимална и максимална цена на медикаментите, включени в Позитивния лекарствен списък, тоест на лекарствата по здравна каса. Всяка аптека има право да продава на цена от минималната до максималната. А пациентът сам избира от коя аптека ще си купи медикаментите. Да не забравяме, че аптеките имат смесени функции – от една страна пазарни, но от друга – изпълняват важни социални задачи. 

- След като все пак има някакви ограничения за цените на лекарствата, защо се получават такива драстични разлики в цените на едни и същи лекарства в различните аптеки?

- Именно защото всяка аптека сама преценява до къде от разрешените надценки да вдигне цените. За потребителите ще разясня малко по-подробно – има три ценови класа: за евтините лекарства до 10 лв. допустимата надценка е до 22%, за тези от 10 до 30 лв. - максимумът е до 20 на сто, а за тези над 30 лв. - 18%, но не повече от 15 лв. Не бива да се минават и пределните цени, определени от Министерството на здравеопазването. Силната конкуренция на пазара обаче не позволява поставянето на надценки по-високи от 5-6%. Аптеките, които поддържат скъпоструващи медикаменти пък ги предоставят само срещу такса от 2 лв. за обслужване на рецепта. Затова и не всички могат да си позволят да „затварят“ пари от порядъка на 20 000 лв. за лекарство, които ще им се върнат след 2 месеца от касата. В зависимост от своята ценова политика – една аптека би могла да не слага надценка и да печели само от отстъпката от търговеца на едро и производителя. Политиката на нашата верига е именно такава – да поддържаме ниски цени, без да се възползваме от максимално разрешените надценки. Друга аптека обаче може да си начисли близка до „тавана“ надценка за конкретното лекарство. Затова се получават разлики в цените на медикаментите в различните аптеки. Моят съвет към потребителите е внимателно да преценяват от къде да купуват лекарствата, така че да им излиза по-евтино. Пазарувайте от доверена аптека с ясна и последователна ценова политика. Ще добавя само още един фактор за различните цени на медикаментите -  честите промени в стойностите, които здравната каса въвежда за реимбурсираните лекарства или тези, които частично се поемат от касата.

- Каква е вашата прогноза за аптечния пазар – ще се отварят ли още аптеки или пазарът е пренаситен и сам ще ги пресее?

-По-скоро – второто.  Това, за което са скептични в бранша е бъдещето на малките аптеки. Все повече се налага моделът на здравния магазин – обект  на голяма площ, в който има всичко – от чая и пастата за зъби, през лекарствата, хранителните добавки и се стигне до козметиката и натуралните продукти. Този асортимент могат да си позволят големите вериги. Пазарът все повече се окрупнява – в провинцията навлизат играчи от столицата, в София отварят обекти от други градове. Така или иначе пазарът ще пресее аптеките, като с добра прогноза, по мое мнение, са големите аптеки с поддържан асортимент и конкурентни цени.

Взривиха бомба в центъра на Атина Анонимен сигнал е предупредил за устройството 35 минути преди избухването му 30-годишна жена с разтърсваща интимна изповед Изневерила е на всичките си гаджета
Направи много дързък ход в "Ергенът" Виктор показа страст към Бранимира Перничанка разби главата на варненец Двамата живеели заедно, но след запой...
Има нова голяма цел Да помогне на Циципас на Уимбълдън Пенсионери се вдигат на голям митинг в... Гърция
Млад мъж с антирекорд зад волана Кара мъртво пиян Полицията в Бургас и организация в защита на животните планират съвместни действия Владимир Маринов и Маргарита Пеева с важен диалог
Шокиращо провинение на пътя в България Мъж кара автобус пиян Термометърът показа минус 17 градуса в... Най-високият връх на Стара планина е рекордьор по-ниска температура днес
Чувстват се сринати В емоционален аспект Кметът на Созопол Тихомир Янакиев на работна среща във френското посолство Бяха обсъдени теми свързани с културно-историческо наследство