Дойчин Дойчев невинен за тоновете кокаин на борда на "Свети Николай"
Доказателства за участието им в трафика на наркотика не са открити. По тази причина българското и испанското правосъдие не „проявяват интерес към тях“, става ясно от постановление на наблюдаващите прокурори Андрей Андреев Биляна Дукова.
Това става почти две години след като властите на Иберийския полуостров взеха на абордаж плавателния съд край бреговете на град Кадис. На борда бяха задържани 21 българи - капитанът Иван Станчев и още 20 души екипаж. По-късно в едно от отделенията на носа на кораба полицията откри 108 вързопа.
Всеки от тях съдържал по 25 пакета с кокаин с чистота над 75%. Според испанците цената на пратката надхвърля 90 милиона евро.
Докато гледахме по телевизията как в Кадис разтоварват тоновете дрога, у нас ГДБОП задържа корабособственика Дойчин Дойчев и софиянеца Руслан Колев - син на бивш дипломат. Двамата бяха посочени, че са участвали в набирането на екипаж и в трафика на кокаина. В крайна сметка прокуратурата не е намерила достатъчно данни за първоначалните си твърдения.
Зад рекордната пратка с кокаин стоят братята колумбийци Диего Алберто Велес Гарсон и брат му Луис Едуардо, сочи разследването, проведено на територията на няколко държави.
Разследването така и не успя да установи обаче кои са българските босове - партньори на колумбийско-испанската мафия. Откри само изпълнителите на поръчката. Никой от задържаните моряци не твърди, че арестуваните по-късно в България Руслан Колев и Дойчин Дойчев имат общо с кокаина.
Единствено такива данни се съдържат в показанията на кап. Иван Станчев и на свидетеля Христо Христов. Христов твърди, че четири месеца преди ареста на кораба с него се свързал Руслан, който го помолил срещу 10 000 лв. възнаграждение да му намери капитан на кораб. Две-три седмици по-късно Христо запознал Руслан с Иван Станчев.
Впоследствие като свидетел по образуваното в Испания дело Станчев обяснил, че Руслан Колев му предложил да изпълни определен курс. Но тъй като той разбрал, че ще се превозват наркотици, отказал. При втори разговор между двамата капитанът се съгласил, защото му обяснил, че ще отговаря само за навигацията, но не и за товара.
Руслан Колев го закарал до Истанбул, откъдето хванали самолет за Мароко. Станчев пътувал и до Барселона, където се срещнал с българин, който пък го запознал с испанец. Чужденецът му дал карта с координати, по които трябва да се движи корабът. Вече по време на плаването в определен момент капитанът чул от боцмана Иван Николов, че „товарът е натоварен“. Това станало някъде през юли 2012 г.
Тези сведения на кап. Иван Станчев са дадени в Испания пред разследващ полицай от българската ГДБОП. Думите му съдържат преки уличаващи факти за участието на Руслан Колев в кокаиновия канал, но са дадени в качеството му на свидетел. В същото време Станчев вече бил обвиняем по делото, водено в Централния следствен съд на Испания. Пред испански съдия-следовател капитанът отказал да даде обяснения. Испанското разследване не открива доказателства за вината на Колев и за корабособственика Дойчин Дойчев. Улики срещу тях не се съдържат нито в СРС, нито в проведените разпити, обиски и претърсвания.
Събраните доказателства най-вече са срещу Колев, но те не са достатъчни, за да го „заковат“. За Дойчев пък единствената установена връзка със случая, е, че е собственик и менажер на кораба с кокаина. Спецпрокуратурата е прекратила наказателното производство срещу двамата. Делото е изпратено в ДАНС, за да се издирят неустановените досега българи, участници в грандиозната кокаинова сделка. Добави Коментар