Бургас - първенец по молове, водим двойно пред София
Логично ли е да започнат фалити на обекти, чиито амбициозни собственици не са пресметнали добре риска на инвестицията си. И какви похвати ползват управителите на моловете, за да напълнят търговските си площи с наематели и, разбира се – посетители? “Има разлика между търговските центрове в София и в провинцията.
Общото е, че навсякъде, когато тръгва един проект, трябва да са осигурени три ключови наемателя: голяма хранителна верига, престижна модна марка и поне едно кино.
Оттам нататък при търсене на наематели в страната се правят компромиси заради по-ниската покупателна способност на населението. В София все още можем да си позволим да подбираме наемателите, така че да отговарят на концепцията на мола”, обясни пред “Труд” Росен Генев, мениджър “Търговски площи” в консултантската компания “Фортон”.
Според него след откриването на деветия поред мол, който се изгражда в София, нови търговско-развлекателни центрове в столицата ще могат да тръгнат само ако предлагат нещо невиждано досега. С цели шест работещи мола, от които нито един досега не е фалирал, и с още три в строеж, София би трябвало да е градът първенец по количество търговски площи в България. Особено като се има предвид, че в отделните столични квартали има още редица по-малки търговски центрове с под 10 000 кв. м площ.
В действителност първенец все още е Бургас, където има три действащи мола и на всеки 1000 души от населението се падат по 466 квадратни метра търговска площ. В София засега съотношението е 266 квадрата на 1000 души от населението на града.
Това кара много специалисти да смятат, че трите нови мола, които предстои да бъдат открити, няма да останат без наематели, съобщава Profit.bg.
Ако не включваме в сметката най-популярния от времето на социализма първообраз на сегашните търговски центрове - ЦУМ (Централен универсален магазин - б.р.), първият истински мол в столицата е “Сити център София”. Месеци след откриването му през 2006 г. врати отвори и по-големият такъв обект - “Мол София”.
След настъпването на световната финансова криза в българската столица заработиха още няколко търговски центъра.
Единият е “The Mall”, който със своите 45 000 кв. метра би всички подобни обекти по разгъната площ. Другият е “Сердика център”, за който мнозина предричаха, че няма да има достатъчно клиенти, защото там няма кино и игрални зали, а само магазини и заведения за хранене. И двата търговски центъра обаче са заети почти на 100%.
Завършването на втората вълна нови молове в София започна в края на 2012 г., когато през декември отвори врати “България мол” - първият в южните квартали. Няколко месеца след него отвори “Парадайз център”, който предложи много повече развлечения за посетителите и със своите 90 хил. кв. метра засега е най-големият търговски център в България.
До месеци ще заработи и “Саут Ринг мол” - до “Икеа” на Околовръстното шосе, който е със 180 хил. кв. м площ. Далеч по-малки са строящите се в кв. Люлин “Мега мол” и “Плаза Уест”.
В Пловдив два от трите построени мола - “Галерия” и “Пловдив”, не могат да се оплачат от липса на наематели. Много от веригите, които имаха свои магазини по главната улица в града под тепетата се преместиха в моловете. Третият търговски център в Пловдив - “Марково тепе”, вече няколко години не отваря врати заради имотни спорове.
Виж повече на Profit.bg
3
Коментара по темата
3.
david icke
26.02.2014 03:09:31
нито един от тези т.нар."инвеститори" не го интересуват печалбите. Всички са западни далавераджии и мошеници и перат пари. Разровете се и намерет фирмите, които стопанисват моловете и ще останете изненадани: евреи и ирландци. Моловете са на червено както и големите хипермаркети. Но да сте чул някой да е затворил??? Перат се кинти яко))
2.
gost
25.02.2014 12:18:11
Като квадратен метър на глава от населението -да ,но не и по брой молове ,айде вече списвайте по -свестни новини
1.
готвач
25.02.2014 10:38:48
евтина поръчкова писаница. ама като няма лев....