Близо 7 часа монтьор лежал мъртъв над асансьорна кабина в хотел „Казабланка” в Обзор
Дружеството имало назначени няколко техници на трудов договор. Жоро Желязков бил един от тях. Той живеел в близост до хотел „Казабланка”. На 30 юли 2012 г. Желязков бил повикан чрез свои колеги по повод аварията в хотела, където бил добре познат от персонала. Трябвало само да ги уведоми какъв е проблемът. Желязков пристигнал на рецепцията в „Казабланка” около 13.30 часа, но не се обадил дежурния диспечер на фирмата. Монтьорът бил сам, облечен с тениска, обут с чехли на бос крак и по бермуди, носел преметната през лявото рамо черна чантичка. Обяснил на рецепционистката , че е тук за ремонт на повредения асансьор и поискал ключовете за помещението на асансьорния двигател. Желязков сложил ключовете в чантичката си и с чантата с инструменти за ремонт тръгнал към повредения асансьор. След този момент работещите в хотела- рецепционист, пиколо, охранител, пък и управителят – решили, че проблемът с повредения асансьор вече не ги касае и продължили ежедневните си задължения.
Вместо да се качи в машинното отделение и да изключи външното повикване на асансьора, Желязков се изкачил до четвърта спирка, където била заседнала повредената кабина. Той започнал отстраняването на повредата. Ремонтът протичал без да е блокирал движението на асансьора с предвидения за целта бутон „СТОП" на ревизионното табло. В момента на възстановяване на блокиращия електрически контакт, кабината тръгнала сама надолу към първа спирка, вероятно защото оттам е имало запомнено повикване. От това внезапно задвижване, пострадалият, който бил върху нея, загубил равновесие, опитал да се задържи за момент, след което паднал от височина около 7 метра върху кабината, която вече била достигнала първа спирка.
В хотела започнали да се питат какво се случва с ремонта на асансьора едва след 16 часа. Обадили се на фирма „Стронгил 2005. Тъй като Желязков не отговарял на телефонните повиквания, колегите му се притеснили дали не е катастрофирал по пътя. Управителят очаквал да получи от него обаждане за повредата и дали има нужда от други техници за отстраняването й, но такова нямало. Изпратил служители към хотел „Казабланка” да видят какво всъщност се случва. Едва към 20.30 часа един от тях съобщил за инцидента. Желязков вече бил издъхнал, имал счупване на гръбнака.
Според прокуратурата собственикът на фирма „Стронгил 2005" е нарушил куп наредби, довели до падането на работника в шахтата.
Съдебно техническата експертиза показва, че на пострадалия не е бил извършван инструктаж на работното място. Желязков даже не бил положил успешно изпит по правилата за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд. Също така по време на работата било допуснато асансьорен техник с правоспособност трета степен сам да отстранява повреда с технически характеристики изискващи минимум най- малко двама специализирани работници. От своя стана защитата на „Стронгил 2005" твърди, че на Желязков не било възложено да прави ремонта във въпросния ден.
Бургаският апелативен съд отхвърли кръвнината от 150 000 лева, която роднините на Желязков са поискали.
Решението подлежи на обжалване и протестиране пред ВКС.
Добави Коментар