Докладна записка относно Наредбата за преместваеми обекти
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
БУРГАС
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
От
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
БУРГАС
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
От
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
С решение по т.11 от протокол №26/23.07.2013 год. на Общински съвет Бургас е прието изменение на НАРЕДБА ЗА ПРЕМЕСТВАЕМИТЕ ОБЕКТИ ЗА ТЪРГОВСКИ И ДРУГИ ОБСЛУЖВАЩИ ДЕЙНОСТИ И ЕЛЕМЕНТИТЕ НА ГРАДСКО ОБЗАВЕЖДАНЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА БУРГАС. Съгласно диспозитива на решението в ал.3 т.2 от чл.2 от Наредбата след думите „печатни произведения” се поставя запетая и се добавя израза „печатни произведения и тютюневи изделия”.
С решение по протокол №28/29.10.2013 год. на Общински съвет Бургас се прие поредното изменение на НАРЕДБА ЗА ПРЕМЕСТВАЕМИТЕ ОБЕКТИ ЗА ТЪРГОВСКИ И ДРУГИ ОБСЛУЖВАЩИ ДЕЙНОСТИ И ЕЛЕМЕНТИТЕ НА ГРАДСКО ОБЗАВЕЖДАНЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА БУРГАС.
След така приетото изменение, съгласно чл.2 ал. (3) т.2 преместваемите обекти могат да бъдат предназначени за продажба на стоки и услуги: печатни произведения, тютюневи изделия и дребно пакетирани стоки, като чл.4 ал. (2) придоби следното съдържание - Едно лице има право да получи разрешение за поставяне за не повече от един преместваем обект върху имотите общинска собственост, с изключение на обектите за търговия с обектите по чл.2, ал.3, т.2, елементите на градското обзавеждане, обектите разположени в територии отдадени на концесия от общината.
Нормативната уредба, регламентираща поставянето, отдаването под наем и ползването на преместваеми обекти в населените места, се съдържа на първо място в Закона за устройство на територията (ЗУТ). В Раздела на закона за преместваемите обекти и елементи на градското обзавеждане е определено, че върху общински имоти могат да бъдат поставени обекти за търговски дейности (павилиони, маси и други), както и други елементи на градското обзавеждане (спирки на масовия градски транспорт, пейки и др.), като съгласно разпоредбата на чл.56, ал.2 от ЗУТ, за такива обекти се издава разрешение за поставяне по ред, установен с наредба на общинския съвет. Законът за общинската собственост определя, че отдаването под наем на общински имоти се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор с кмета на общината или оправомощено от него лице.
Безспорно извън горепосочените общи нормативни актове, които имат действие за цялата територия на страната, всяка община има правомощието да определи чрез наредба реда и условията за осъществяване на дейности в нейните населени места. При определянето обаче на тези ред и условия следва да се отчитат: пазарните особености за всеки тип дейност, опериращите на съответния пазар участници, да се избягват създаването на предпоставки за нелоялна конкуренция, да се предвидят съответни мерки за насърчаване на създаването и развитието на местните търговски предприятия.
При досега действащата уредба, търговците осъществяващи дейност по продажба на тютюневи изделия и/или дребно пекатирани стоки на територията на Община Бургас имаха право да получат разрешение за поставяне върху имот-общинска собственост на един търговски обект. Отчитайки тази разпоредба, същите са заложили при планиране и осъществяване на своята стопанска дейност именно наличието на един обект за продажба. С това изискване са съобразили и своята пазарна стратегия с оглед постигане на съответно ниво на рентабилност от продажби.
Съгласно данните предоставени от Кмета на Община Бургас по преписка № КЗК - 593/2013г.на Комисията за защита на конкуренцията в одобрената схема за поставяне на преместваеми обекти на територията на общината са предвидени 89 позиции за продажба на преса, от които 17 са незаети /поради липса на кандидати/, както и други - за продажба на кафе и закуски /50 бр./, цигари и алкохол /51 бр./ - т.е 51 търговци са получили разрешения за поставяне на преместваем обект за продажба на тютюневи изделия.
Така приетото изменение на чл.2 ал.3 т.2, разглеждано във връзка с чл.4 ал.2 от Наредбата създават възможност за навлизането на територията на общината на търговски мрежи, целящи придобиването на все по-голям пазарен дял на пазара на продажба на печатни издания, тютюневи изделия и дребно пакетирани стоки. Това ще доведе до отпадането от пазара на дребните търговци, което отпадане не ще се дължи на тяхната невъзможност да отговорят на изискванията на общината за изграждане на нови функционални преместваеми обекти.
Предвид на горното считаме, че следва да се приеме нарочно решение с което да се измени чл.2 ал.3 т.2 от НАРЕДБА ЗА ПРЕМЕСТВАЕМИТЕ ОБЕКТИ ЗА ТЪРГОВСКИ И ДРУГИ ОБСЛУЖВАЩИ ДЕЙНОСТИ И ЕЛЕМЕНТИТЕ НА ГРАДСКО ОБЗАВЕЖДАНЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА БУРГАС, като същата придобие съдържанието преди решение по т.11 от протокол №26/23.07.2013 год., т.е да отпадне добавката тютюневи изделия и дребно пакетирани стоки и възможността за получаване на разрешение за поставяне за повече от един обект да се отнася единствено и само за продажба на печатни произведения.
С оглед на горното предлагаме Общински съвет Бургас на основание чл.56 ЗУТ във връзка с чл.21 ал.2 ЗМСМА да вземе следното решение:
Изменя чл.2 ал.3 т.2 от НАРЕДБА ЗА ПРЕМЕСТВАЕМИТЕ ОБЕКТИ ЗА ТЪРГОВСКИ И ДРУГИ ОБСЛУЖВАЩИ ДЕЙНОСТИ И ЕЛЕМЕНТИТЕ НА ГРАДСКО ОБЗАВЕЖДАНЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА БУРГАС като след „печатни произведения” отпада „тютюневи изделия и дребно пакетирани стоки”.
Подписи:*
*Следват десетки имена на търговци
Добави Коментар