След масовата чистка в „Бургаски корабостроителници”: Работниците искат по 9 заплати накуп, държавата с вързани ръце
По 9 заплати чака всеки един от съкратените работници в Бургаски корабостроителници АД. Не са изплатени възнагражденията им за последните три месеца на т.г., както и 6 заплати от 2010 г. Както Флагман.бг първи писа около 150 души бяха уволнени навръх Никулден. Изритани са на улицата без предизвестие, без уведомления в Бюрото по труда или в Агенцията по заетостта. Предприятието им има нов собственик и поема по път към несъстоятелност.
Не е ясно дали новият работодател им ще им изплати и обезщетение. До този момент Инспекцията по труда не може да извърши проверка, тъй като предприятието е затворено. Днес представители на работниците се срещнаха с областния управител Павел Маринов, директорът на ОДМВР комисар Милен Димитров, зам.областният управител Евгени Врабчев и шефовете на двата синдиката – КТ Подкрепа и КНСБ. Губернаторът се ангажира да се срещне с новия СД на Бургаски корабостроителници АД.
150-те работници в дружеството са получили заповедите за освобождаването си от Диян Маринов Дянков, който е в новия борд. Той ги уверил, че след нова година ще бъдат преназначени в друга фирма. Хората обаче не са сигурни в думите му.
„Искаме си заплатите, които са изработени с честен труд”, каза представителят на работниците Атанас Димитров.
Служителите на Бургаски корабостроителници не са сигурни, че новият собственик ще поеме задълженията на предходния. Повечето от тях нямат средства да платят хонорарите на адвокати при евентуални дела.
Областният управител Павел
Маринов /вляво/ се ангажира да се срещне с новия Съвет на директорите на дружеството,
щяло да стане до дни. На срещата днес бяха и зам. областният уплавител Евгени Врабчев, директорът на ОДМВР Милен Димитров и синдикалистът Здравко Тошков
|
На около 96 000 лева възлиза Фонд работна заплата на Бургаски корабостроителници. Задълженията към НОИ са за над 1 милион лева.
„На Бургаски корабостроителници се гледа като апетитен терен, а не като работещо предприятие. Собственикът ни Васил Божков не направи и 1 лев инвестиция в Бургас през всичките тези години. За сметка на това дружеството закупи през годините и Електрокарен завод в Лом, там също дължим над 900 000 лева. За какво ни е електрокарен завод, схеми и само схеми през тези години”, възмущаваше се Димитров.
Бургаското предприятие е
ремонтирало през годините над 70 кораба на месец.
В момента там има 5 плавателни съда.
Интересен е фактът, че и предприятието, и кредиторът, поискали процедура по фалит, са все фирми от доскорошната орбита на Васил Божков. Сега новите двама герои в бъдещето на корабостроителницата са кредиторът "ПСТ холдинг" (който бе от групата на Божков, но през пролетта беше закупен от компания, свързана с Първа инвестиционна банка) и неизвестна кипърска офшорка, която контролира 80% от собствеността в бургаското предприятие, пише Капитал.бг.
Който и да е новият собственик, сега в дружеството има назначен временен синдик – Цветан Банков. А това означава, че кредиторът може да спира всяка сделка на мениджмънта. С други думи, имуществото е под контрола на ПСТ и сделки с основния актив – земята от над 500 декара, са невъзможни без негово съгласие.
Самият иск за фалит е от септември, като вече е даден ход на делото. Предмет на спора са вземания за повече от 3 млн. лв., които дружеството не успява да събере. Иначе най-голям обезпечен кредитор на "Бургаски корабостроителници" е ПИБ, която има ипотека върху активи за 15.8 млн. лева.
Съдебната сага е по инициатива на "ПСТ холдинг", което дълги години бе част от пътностроителния бизнес на Васил Божков, но през април тази година премина под контрола на фирма, близка до ПИБ. По искане на дружеството Софийският градски съд е образувано производство срещу две компании - "Бургаски корабостроителници" и "Капитал и финанси".
И двете са собственост на офшорни фирми, но в миналото са имали връзки с Божков. "Капитал и финанси" пък е регистрирана на адреса на ПСТ, но това може да е наследство от миналото.
"ПСТ холдинг" твърди пред съда, че двете фирми не са погасили задълженията си, като са отбягвали връщането на заемите чрез схема на скрито съучастие. В най-общи линии тя представлява умишленото тласкане към фалит на финансовата фирма, която дължи милиони на холдинга. Това е ставало чрез прехвърляне към нея на задължения, които корабостроителницата има и към трети дружества. Отделно бургаското дружество също има непогасени заеми към холдинга.
Най-голямото и най-старо по давност плащане, което "ПСТ холдинг" не е получило, е от "Капитал и финанси". В началото на 2011 г. тя е изкупила задължение на "Софпътстрой" към "ПСТ холдинг" от 2.2 млн. лв. и е поела ангажимент да върне на холдинга 2 млн. лв. от сумата до края на 2011 г. Тъй като това не се е случило, кредиторът сега внася иск за обявяване в несъстоятелност на "Капитал и финанси".
"ПСТ холдинг" има да получава и над 1.1 млн. лв. директно от "Бургаски корабостроителници". Парите са били отпускани през 2011 и 2012 г. по линия на два договора за заем, като по този начин корабостроителниците са погасявали плащания по стари кредити към ПИБ. Сроковете за връщане на парите също са изтекли, което е повод холдингът да поиска назначаването на синдик и стартирането на процедура по обявяване на несъстоятелност и на корабостроителниците.
Отделно на това според делото съществуват съмнения, че "Капитал и финанси" и "Бургаски корабостроителници" са работили при условия на скрито съучастие. По тази схема задължения, които корабостроителниците имат към трети дружества, например "АБВ 2004", "Бългериън хотелс Сървисиз", "БДЖ Трансимпекс" (и за трите дружества могат да бъдат намерени връзки с групата на Васил Божков), са били поемани от "Капитал и финанси", като така се е влошавало допълнително финансовото й положение.
Справка в Търговския регистър
показва, че "Капитал и финанси" е собственост на регистрираната на
Вирджинските острови компания "Кокейта груп"
Във финансовия отчет на дружеството за 2011 г. е отразена непокрита загуба в размер на 84.7 млн. лв., като собственият капитал е отрицателна величина и възлиза на -81.4 млн. лв.
Незавидно е и финансово положение на "Бургаски корабостроителници". Загубата от дейността им за 2011 г. възлиза на 3.1 млн. лв., а през предходната тя е била 13.1 млн. лв. Преди три седмици интерес към покупка на дружеството са проявявали турски бизнесмени, които обаче са се отказали, но има и украински интерес.
Вписаната в Търговския регистър преди два дни покана за свикване на общо събрание на акционерите за 15 ноември разкрива неизвестни до този момент факти за собствеността на бургаската компания. Според информацията 80.2% от нея са вече собственост на кипърската офшорка "Хунас инвестмънт лимитед". От поканата става ясно и че прехвърлянето е станало преди повече от три месеца. Към средата на миналата година основни собственици на капитала са кипърското "Занзи холдинг" (с 57%) и Васил Божков като физическо лице (с 35.7%).