Милионери с български корен въртят Бурса
Най-богатите мъже на Бурса са потомци на изселници от България. Освен своя голям бизнес в туризъм, хотелиерство и производство на текстил те държат и двете основни и конкурентни медийни групировки. Али Осман Сьонмез, с корени от Джебел, е собственик на АST и вестник "Хакимийет" , към който излиза и светското списание "Живата Бурса". Производителят на Nike Джавит Чааляр, потомък на нашенци от Кърджали , който е милиардер и има частен самолет, е собственик на медийната групировка "Олай" (в превод - събитие). Телевизията му на сателит се хваща в цял свят. 36-годишният Айхан Ъшък е нон-стоп зад волана на лъскав микробус "Мерцедес", изпратен да вземе от Варна групата журналисти по покана на кмета на Бурса Реджеб Алтепе.
Никой не подозира, че хубавият млад мъж е собственик на голям луксозен автопарк - с поне 25 микробуса "Мерцедес", ВИП коли и лимузини, с които вози премиера Ердоган при посещенията му в града. Айхан е бил на 13 години, когато родителите му се изселват от Кърджали. Не е забравил българския език, родината си, а и съдбата го среща също с хубава сънародничка от Кърджали, с която създават семейство и две момчета. Бурса е градът, в който и милионерите работят, казва не на шега и не само по повод на Айхан, който ежедневно върти кормилото, областният лидер на ДПС във Варна Ерджан Себайтин. Той води група за втори път в икономически най-силната след Истанбул община и тук е почитан гост.
В нея почти няма български изселник на възраст с пенсия под 1300-1400 лева на месец, който обаче не спира да работи. Нашенци могат да се срещнат на всяка крачка по дюкяните на Узун чаршъ или на една от най-големите забележителности "Коза хан", откъдето е минавал Пътят на коприната. В антикварен магазин с интересни автентични носии и бродерии от този край работи Рамадан Юнос, изселник от Асеновград. Той направо подскочи от радост, чувайки българска реч.
Тогава се пали и разказва за турските традиции в годежа, за кърпите с бродирани люти чушки, които булките слагат, ако свекървата е зла и др. Заедно със зет си Ибраим Коджа работят по проект към местното сдружение "Любители на коприната" за съвместно производство с България на буби. Голямата гордост на Рамадан е синът му Илхан, който миналата година е изобретил първата кола за Турция за студентската "Формула 1".
27-годишният конструктор инженер завършва в Лондон първа магистратура и приключва втора в Торино. 85 на сто в България казват, че няма да се оправи, но аз смятам, че тя вече върви много напред, категоричен е Рамадан, който вижда промените при всяко завръщане в родината. Сериозна отстъпка за българи прави в дюкяна си Джеврие Сезер, който се изселил от Харманли през 1991 г.
Не случайно при красивата му копринена стока в "Коза хан" се спира английската кралица Елизабет II по време на посещението си в Бурса през 2008 г. От Джеврие тя си купува красив шал с мотиви от картината на Густав Климт "Пътят на коприната" за 160 турски лири. Най-скъпите шалове в "Коза хан" са изрисувани с християнските лалета, останали от византийската история на Бурса преди Осман и синът му Орхан да я превърнат в първата столица на Османската империя (1326-1368). Тези православни мотиви още са запазени на цяла колона в прочутата Зелена джамия в града, както и в Синята джамия в Истанбул.
За 3-4 дни не могат да се обиколят всички забележителности, да се види цялата екзотика и красота на Бурса, но най-силни остават любовта и гостоприемството на местните хора и на нашите изселници. Толкова много любов към България едва ли може да се срещне извън България.
Кръстина Маринова, в. "Стандарт" Добави Коментар