Ученици се жалват, искат да си избират учителите сами
"Учениците се учат да заучават материал, а не да мислят. Извънкласната активност е дейност, поставена като втора категория и неформалното образование не е на почит", се казва в декларация на Съюза на учениците. Позицията идва в момент, в който премиерът Пламен Орешарски заяви на форум за професионалното обучение, че образованието у нас обучава учениците да рецитират, а не да анализират, и те трудно решават практически казуси, пише дир.бг.
Съюзът на учениците настоява за по-голямо представителство и тежест на позицията на децата при вземане на решенията в школата. Допълва се, че в ученическите съвети доминират по-възрастни преподаватели, психолози, педагогически наставници, които променят реалния дневен ред на учениците според собствените си разбирания. Освен това училищната демокрация била в пълен колапс и зависимост от решенията на съответния директор и регионален инспекторат. Директори и учители с десетилетия не подобряват своите компетенции, но продължават да бъдат несменяеми, въпреки понякога явното си нежелание да осъществяват своите мениджърски и обучителни функции", се казва в позицията. Съюзът настоява за фиксиране на ученическия съвет в системата на образованието, право на ученическо мнение при назначаване на директори, учители, за училищните правилници, при приемане на учебните програми и решенията за изключване. Иска се гарантирано участие с право на реален глас на ученическите съвети в заседанията на педагогическите съвети. Организацията настоява още за ученическата стипендия за отличен успех и социалните стипендии да са процент от минималната заплата.
Предлага се 3-годишен мандат с възможност за двукратно преизбиране за директор на училище, въвеждане на предмет "Гражданско образование", легална възможност за стаж в публични институции на ученици, които са навършили 16 г., фиксиране на 10% квота в учителския състав на всяко училище за млади учители под 35-годишна възраст. Сега в страната само 3% от учителите са под 29-годишна възраст. Учениците настояват да не се премахват класически български произведения от програмата по български език и литература. Те са против задължителното изучаване на майчин език, различен от българския, субективното оценяване извън установените общи критерии, всякаква форма на дискриминация, насилие и несправедливо отношение в образователните и междуличностни отношения и др.