ФЛАГМАН, дълбоко възмутен съм, че не знаете кои са каритадите!
До редакцията на Флагман.бг
Уважаеми госпожи и господа журналисти,
Изключително съм огорчен от статия относно новата статуя в град Царево.
В нея се изказва неприемливото от журналистическа и културно-историческа гледна точка название „урод“ за споменатата статуя на древнотракийска богиня. По този начин статията спекулира за древният образ на божествата, почитани по тракийските (в наше време български) земи.
До колкото се вижда от снимката, статуята е реплика на каритадите, поддържащи свода на свещарската гробница, която е обект от световното и културно наследство на ЮНЕСКО и е сред Стоте национални туристически обекта. Което обосновава факта, че това не може да бъде „уродливо“, а самата статуя в Царево – „уродлива“.
Като гражданин съм дълбоко възмутен от използвания език в статията. Журналистическата етика предполага обективност в изказа, а крайни понятия като „урод“, и то за културна постройка, вече факт в града ви, уронват престижа на професията, и новинарския ви сайт.
Моля за публично извинение на журналистката, защото като гражданин на България, уважаващ древното наслество на страната, се чувствам обиден от незачитането, а вероятно и незнанието относно историята, преди навлизането на християнската вяра по земите ни.
С уважение,
Пламен
Петков
P.S. Това е писмото, което получихме от нашия читател днес, публикуваме го без намеса на редактор и коректор, за да не бъдем обвинени в последваща проява на непрофесионализъм. Защото може и да има каритади, но ние да не знаем, тъй като сме просто журналисти, а не тесни специалисти по древна история.
Разбираме от публикации в много български медии от последните два дни, че с появата на снимката край брега на Царево във Флагман от петък, сме предизвикали сериозен обществен дебат – дали женската фигура от някаква сплав е най-подходяща за символ на Царево? Ние отразихме настроенията в южния морски град по повод появата на кичозния монумент и питахме кмета Георги Лапчев дали е свикал обществено обсъждане на проекта, минавала ли е идеята му през задължителен експертен съвет в Общината, по каква процедура и на кого е възложено изпълнението на поръчката? Най-малкото – да се знае името на българския Фидий, получил честта да отлее това чутовно чудо.Между другото, мисията на кариатидите, които са скулптирани с длето и са от камък, е да придържат тежък покрив – както шестте стройни красавици от Балкона на Акропола в Атина, така и тези от стените в тракийската гробница на българското с.Свещари.
Ние искаме да успокоим духовете в Царево, защото подобна е била съпротивата и срещу символа на Париж – Айфеловата кула. Когато общинските власти разрешили на инж. Густав Айфел да вдигне железобетонното стърчащо чудо през 1889 г. по повод Световното търговско изложение, срещу него се надал страхотен вой от най-видните общественици на Европа. Те призовали веднага след форума да се демонтира грозотията от сърцето на френската столица. Ги Дьо Мопасан бил толкова отвратен от желязната конструкция, че напуснал завинаги любимото си бистро край Сена, за да не попада тя в панорамата, докато отпива в дълбок интелектуален размисъл кафето си.Възможно е за тази „недодялана“ жена от метал край брега на Царево, поколенията да отредят същата съдба.
С уважение към жителите на Царево
ФЛАГМАН
Защо е нужно обществено обсъждане , като територията на която ще се постави паметника е публична държавна собственост.Може да е в акваторията на общината , но собствеността е друга. И защо подръжниците на П. А сега бълват зловоние.Къде бяха те когато ни натресе он стар кораб за паметник /сеновал/ в центъра на Царевого и забелжете на цена над 500 000 лева от общинската хазна.Мястото на един кораб е в морето , а не в центъра на града.И си мисля ,че ако кмет бе отново П. А нищо чудно образа на паметника да
е един мъжки орган , чийто място е в гащите и той заинтересовано да го сложи на мястото на фара.
Трябва да има паметник, за да помнят и хора като В.В, М.Н, Г.С, Ст.Й., Балабана и сие, кой им даде хляба в ръцете и на чий гръб влачат цял живот.
За да се вижда от далеч.
Не да се чудите после защо Царево няма турсти, защото Царево в град от селски тип, предимно с жители, преселили се от селата, в което няма нищо лошо разбира се. Но град, в който няма атракции, няма инфраструктура до съставните му селища и квартали. Заслугата е на червеният отбор юнаци и на никой друг. Давай Ягода, ти си на ход във форума. Организирай на бързо писачите.
И точно тогава ще се появи възрастният г-н Арнаудов, покровителят на християните.
"Всенародния любимец" така се разчувства от подаръка ,че на изпроводяк той щедро обещава 150 000 лева за съборения фар, но решавайки че това няма да е достатъчно, прави още един благороден жест и съобщава че фарът ще бъде окичен със статуя на Тракийска богиня.И като грижовен бащица на нацията, който мисли за всичко, Борисов обявява, че тази "неродена мома" трябва да стане... новия символ на Царево.
На 02.09.2013г.Изпълнителят на поръчката и кмет на Царево/не му споменавам името/се изтъпанчва в медиите и гръмогласно заявява; - Че статуята фар ще бъде символ не само на Царево, но и на цяла България.В средиземно море и в Черно море ,никъде нямало фар който да представлява статуя,в древността имало такъв символ "Родоския колос", а нашият фар ще бъде първия такъв в наши дни. Ще бъде нещо изключително.
Да му се чудиш на акъла!
ПО ГОЛЯМ ГРАНДОМАН И ОТ КОМУНИСТИТЕ, ТА ЧАК ГИ ЗАДМИНА.
РЕШИЛ Е ДА СМЕНЯ КАЛЕНДАРА И ОТ НЕГОВОТО КМЕТУВАНЕ ДА ЗАПОЧВА ЛЕТОБРОЕНЕТО ЗА ЦАРЕВО !
В своя статия ръководителката на разкопките на Гробницата от Свещари, Мария Чичикова пише; -следвайки модата на елинистическата архитектура,за която е характерно търсенето на живописни ефекти в гробната камера сполучливо е вместен фриз от десет женски фигури.Жените са високи около 1,20 м..... Ръцете им ка свити подобно на кариатиди. Наред с идеализираните лица на млади момичета са представени почти реалистични портрети на зрели жени със своеобразна изразителност.
КАКВА ТРАКИЙСКА БОГИНЯ , КАКВИ КАРИАТИДИ?
НЯМА БОГИНЯ, НЯМА КАРИАТИДИ !
ОБИКНОВЕНИ ТРАКИЙСКИ МОМИЧЕТА И ЖЕНИ!
ТОЛКОВА ! ЧЕТЕТЕ !!!