Булки на лизинг си търсят меринджеи по фейсбук
Борсата за ромски булки загива. Времената са модерни, момите ни си търсят ергени във фейсбук. Там се харесват, приказват си, а после се срещат и ни съобщават, че ще се женят. Кризата обаче тотално удари пазара на ромски булки край Бачково. Ако допреди година-две цената на момите първо качество вървеше до около 50 000 лева, то това лято за екстра булка бъдещите женихи брояха най-много до 30 000 лева. Цената за момиче, което не е девствено или вече е било омъжено, пък падна на 1000 лева. От миналата година булките се дават и на разсрочено плащане - 1000 лв. веднага, а другите след сватбата и на още два-три пъти.
Нашата роля е сведена до минимум. Ако успеем да вземем 2-3 хил. лв., добре. Няма вече кой да брои по 20-30 хил. за момиче. Така 36-годишната Мариана Николова, майка на 2 ромски девойки от пазарджишкото с. Синитево, описа новата мода.
Тя
и съпругът Христо напразно обикаляха
поляните около Бачковския манастир във
вторник вечерта, за да намерят жених за
17-годишната им щерка Катя. Момата беше
нагиздена с дълга шарена рокля, синьо
герданче против уроки, златно бижу и
прическа. Лицето бе напластено с
крем за избелване, устните - с тъмно
червило, а дебела очна линия подчертаваше
погледа, пише 24часа.
Новите технологии завладяха и калайджиите, които доскоро се изсипваха в навечерието на Богородица по стар стил край манастира. Тази година те бяха десетократно по-малко. Монасите и полицаите, които охраняват обителта, не можеха да повярват на малочисленото присъствие.
В други години едва смогваха да опазят реда около обителта от калайджии, които разпъваха софри, ядяха печени агнета, играеха кючеци и правеха сделки с децата си цяла нощ.
“Вече и нашите са по модата. Е, ако намерим богат ерген с къща, злато и мерцедес, ще искаме повече пари за момичето ни, но родителите на момчетата са бедни. Занаятът ни загива. Народът купува тефлонови тенджери и тигани, никой не идва да му калайдисваме съдовете”, споделя Христо.
Момите също са се изхитрили и не се ловят лесно на въдицата. “Ако някой се представи по фейса, че е меринджей, не му вярваме, докато не проверим дали наистина е заможен”, споделят бъдещите булки.
Монах Симон обяснява скромното присъствие на калайджии с кризата. “Те са занаятчии - ковачи, ножари, тенекеджии. За да дойдат, нали трябва да имат пари, а след като нямат работа, как да ги изкарат”, разсъждава свещеникът.
Доста от ромите християни били на гурбет в Гърция и Кипър, а част от тях станали и евангелисти. Това пък е другото обяснение за малкото народ на Богородица. И все пак сгледа имаше. Ергените за разлика от момите бяха повече. Това са момчета между 16 и 20 г., които въпреки фейсбук са дошли.
“Тук само ги харесваме. После с нашите отиваме у родителите на момичето да го искаме. Ако го дадат, спазаряваме се. Но сумите отдавна не са големи. Вървят по 5-6, максимум 10 хил. лв., зависи”, казва 20-годишният Славчо Атанасов от Първомай. Той е с обеца на лявото ухо и не крие, че е дошъл за булка.
“Цената много зависи от девствеността - намесва се 18-годишният Георги Славов от Дебър. - Ако е красива и не е спала с мъж, баща може да поиска до 15 хил. Но ако е спала, цената пада двойно и тройно.”
Отнетата девственост не можела да се скрие. Роднини от мъжка и женска страна проверявали чаршафа, на който преспивали младите в първата брачна нощ. “Искам да е бяла, със сини очи, дълга коса, леко закръглена до 60 кг”, предпочита Георги Славов. Славчо от Дебър го допълва: “Понякога не зависи само от красотата. Трябва да има и обич.”
16-годишният Михаил Георгиев пък дошъл просто да зяпа. Чакал да навърши 18, за да започне да си търси половинка. Погледите на тримата ергени се впиха в минижупа и тънките токчета на 16-годишната Ани Вескова от Куклен. Тя обаче се дърпа. “Само ако някой даде за мен 80 хил., мога да се прежаля”, казва девойката.
В това време към манастирските порти закрачи 19-годишната Мария Стоянова от Браниполе. Пременена в малка розова рокля с презрамки, тя впечатли младежите. “Ама аз съм женена от 3 г.”, попари мераците им тя.
Отивала да се моли на Богородица за рожба, тъй като още нямала деца и мъжът я заплашил, че ще я остави. Повечето минават, палят свещ, целуват ръка на възрастните и поздравяват с “Честит манастир”. Сетне се отправят към сергиите и скарите с кебапчета по уличката, която води към обителта.
70-годишната Донка Георгиева, пременена в лилава кадифена фуста и сини обувки, отчаяно клати глава. “Пазарът за момичета си отива. Вече идваме само да се молим”, казва възрастната калайджийка и пали цигара. Тя с умиление си спомни как преди години баща я продал. “Не бива да умира традицията”, натъжава се бабата.
“Това са отминали времена, сега сме XXI в.”, отсича 18-годишната Наска Иванова от димитровградското с. Ябълково. Момата бе в ослепителен син тоалет с прическа на букли и много брокат.
Малцина
останаха да пренощуват в Бачково. А
тези, които успяха да си харесат булки,
тепърва ще правят сделки с техните
родители. Те обаче ще са на по-късен
етап.
“По-слаб пазар на булки не е
имало”, категорични са кебапчии и
търговци на сувенири, грънци и дрънкулки.
Те останаха разочаровани от слабия
оборот.