Таксиметровите шофьори на психо тест през 3 години
Ключови думи:
таксиметрови шофьори, психотест, през три години, средно образование, периодични проверки
Контролът върху таксиметровите шофьори ще бъда драстично затегнат, стана ясно по време на дискусия, организирана от парламентарната комисия по транспорт.
До това решение на политиците се стигна, след като на 10 юли пиян таксиджия помете 12 души на спирка на градския транспорт пред мола на "Цариградско шосе". Впоследствие 25-годишната Станислава Асенова почина в болница, а 6-годишната Елена е в тежко състояние и продължава да се бори за живота си.
Оказа се, че всъщност никой не проверява шофьорите дали са пили преди да седнат зад волана. Във фирмите не го правят, защото няма такова изискване в закона, а самите шофьори споделят, че и катаджиите не си правят труда да ги спират.
„Шофьорите ви казват, че от 5-6 години никой не ги проверява, дрегери ли нямат?! Но така водачите могат и да решат да си карат и употребили алкохол”, призна Спас Атанасов, председател на браншовата камара на таксиметровите водачи.
След мелето в транспортното министерство вече са готови с конкретни мерки, с които ще се засили контролът и още в понеделник те ще бъдат обсъдени с представители на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, обеща Георги Тодоров, зам.- министър на транспорта.
Той е убеден, че е нужно да се промени методиката на психологическия тест, през който минават таксиметровите шофьори. Освен това министерството предлага да се промени режимът на издаване на удостоверения на таксиметровите шофьори, които сега са безсрочни. „Ще изискваме ежегодно от всички компании и лица, които карат такси, свидетелство за съдимост, за да няма хора, които карат с присъди, получени след издаването на удостоверението”, добави Тодоров.
Два-три пъти да скочат и глобите за шофьори, които не спазват времето за почивка, както и да има патент върху таксиметровата дейност, предлага още министерството.
Шефът на „Автомобилна администрация” Валентин Божков настоява удостоверението за таксиметров шофьор да е валидно за срок от три години. „Така след този период ще се проверява психологическата годност на шофьора да кара такси”, мотивира се той. Според него трябва да се въведе и видеонаблюдение на психо тестовете, защото голям процент от хората, които ги провеждат, не го правят по правилата. „Нужна е и смяна на методиката и акцентът да е върху самоконтрола и агресията на водачите”, поиска още Божков.
Той съобщи, че за последните 10-15 години няма нито едно отнето удостоверение за регистрация на таксиметрова компания, но в момента има процес по отнемането на първия лиценз, без да уточни за коя фирма става въпрос.
Според комисар Алекси Стратиев, шеф на КАТ, фирмите, които наемат водачи, би трябвало сами да могат да си проведат някакъв изпит. „Средното образование трябва да е ценз за хората, които карат такси”, предложи още той.
Председателят на транспортната комисия Камен Костадинов (ДПС) смята, че е крайно време да се напише нов Закон за движение по пътищата, защото „когато се правят много промени в един нормативен акт, неговите качества се изменят”. Той също се обяви за патентен данък и може би и ограничаване на броя на такситата.
Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите защити таксиметровите шофьори и цитира данни, според които само 1% от катастрофите са причинени от тях, въпреки че броят им е 40 хиляди в цялата страна.
Зам.-кметът на София Любомир Христов също коментира, че не само таксиметровите шофьори карат пияни.„Факт е, че тази група водачи са натоварени, но тежки катастрофи причиняват не само те”, каза той.
Няма законово изискване да се слагат обезопасяващи съоръжения, надявам се да не превръщаме спирките във военни укрепления, отговори той на упрека на Спас Атанасов, който смята, че е необходимо там, където спират автобуси, да има обезопасяващи колчета.
Добави Коментар