Нека издигнем кандидатурата на Елена Иванова за председател на Агенцията по туризъм
-Господин Рагин, нека поговорим откровено за тютюнопушенето в заведенията. Новото правителство обмисля да отмени тоталната забрана. Вие сте изключително активен в дебатите, защитавате частичното връщане на цигарения дим?
-Тази тема две години се търкаля сред обществото и вече се изхаби. Но нека да внеса малко разяснение, защото има много хора, които все още не са в течение на самия проблем. За представителите на туризма този проблем не стои, защото вече от три години всички хотелиери в страната имат тотална забрана за тютюнопушене. Но нашата браншова организация е съставена и от хотелиери, и от ресторантьори. Аз като техен председател съм длъжен да застана зад искания им. Заведенията и ресторантите се оплакват, че има голям спад на оборота след въвеждането на забраната. На повечето места спадът е 30-40%, а на други достига и 90%.
Проблемът обаче е, че спорът крайно се политизира. Знаем, че отказът да се пуши на обществени места е правилната стъпка, това е една голяма крачка за България с борбата срещу никотина. Но в дадени моменти хлябът е по-силен от здравето. Ще сме най-щастливи и най-доволни, ако нашите клиенти се откажат от пушенето.
- Вие предложихте наскоро да се въведат поощрителни субсидии за заведения, които доброволно се отказват от цигарения дим. Би ли работил подобен метод у нас?
-Това е френски и американски работещ модел. Във Франция с 30 милиона евро годишно се субсидират онези заведения, които са въвели забраната и имат финансови проблеми. Парите им се дават, за да не фалират. В Америка ако си непушач, ползваш 5 дена повече отпуск. Назначават те с предимство на работа. С финансови лостове американците се борят вече 35 години с този порок и са успели.
В България десетки години бе модерно да запалиш цигара, нямаше филм, в който да не се акцентира на този порочен акт. Това е навик, наслагван с годините. Не може да се изкорени за 12 месеца. Разрешаването на този проблем трябва да е насочено към младото поколение, което за първи път поглежда към цигарите. Необходима е силна кампания, насочена към тях, да се слагат примерно билбордове , които да показват колко е вредно да се пуши.
Другият момент е, че тази забрана бе въведена в най-неподходящия момент, точно в разгара на кризата.
- Не мислите ли, че кризата е виновна най-вече за ниските обороти на ресторантьорите, а не забраната?
- Ако един човек, попаднал във водна стихия, водата му стига до врата, трябва ли да го бутнем надолу, за да се удави? Това се случи с бизнеса. Моите колеги ресторантьори са наясно с кризата, но тази забрана допълнително утежнява ситуацията.
57% от данъците са от сферата на услугите. В другите държави този процент е 10-12%. Ние не можем да се сравняваме с тях.
В Англия и Германия има тотална забрана, изключения обаче се правят в някои заведения. Ние като най-бедни, искаме да сме отличници, по-големи католици от папата, не става. Моите колеги са готови да участват в тази борба срещу тютюнопушенето, но не с толкава драстични мерки.
- Кои са първите действия на новото правителство, които според вас трябва да се предприемат, за да се помогне за разрешаването на проблемите в туризма?
- Преди един месец поканих фрески туроператори, за да видим какви са ни проблемите и да ни ги кажат едно към едно. Те казаха: „Уникални сте като материална база, но ви липсва рекламата, имиджът ви е много лош, трябва да го компенсирате.” Аз с нетърпение очаквам да се сформира екипът на новото правителство и ще поискам среща с финансовия министър за да подсигурим 20-30 милиона евро за външна реклама, като гарантираме 2 милиарда евро допълнително оборот. В момента разговарях с руски колеги, те са на същото мнение, рекламата ни е слаба. Хърватска заделят 100 милиона евро за външна реклама и получава 30 милиарда евро приходи. А нашата база е много по-добра.
Французите са готови да ни консултират безплатно. Рекламата е и наука, и изкуство. Едно от предложенията ни е да се теглят годишни кредити от 20-30 милиона евро и в края на отчетния период да се връщат с приходите.
Сега сме с 20% заетост, след рекламата се надяваме на 40%. При 20% заетост, имаме 7 милиона туристи.
- Кой според трябва да оглави новата Агенция по туризъм?
- Всички колеги от БХРА искаме единодушно да издигнем кандидатурата на Елена Иванова, като шеф на Агенцията по туризъм. Тя ще има подкрепата на цялата асоциация, но това е огромна отговорност. Ако обаче управляващите не се съгласят с нашето предложение, ние няма да играем на сърдити деца. Ние сме бизнесмени, ние можем да предлагаме, но глас имат, тези които са спечелили изборите. Готови сме да работим с всяко правителство в името на България.
- Какви са очакванията Ви за предстоящия летен сезон?
- Без да искаме световните събития работят в наша полза. Дали ще успеем да ги отиграем, зависи от самите нас. Наши външни партньори вчера ни се обадиха и казаха: „Прага е във вода, цяла Централна Европа е във вода. Проблеми има в Турция. Конфликти има Тунис и Марко. Сега е вашия шанс! Ако не се възползвате сега, може да нямате друг шанс!”
А иначе кво да добавя, страхотни цици...