Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg
Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!
До няколко месеца може да заработи първата въздушна линейка в България
Първата въздушна линейка в България дебютира днес с демонстрация в столицата. Хеликоптерът Augusta A109K2 на авиокомпанията "Хели Ер" може да се движи с 240 км. в час и да се издига на 4500 м. височина - с 1500 повече от най-високия ни планински връх. Преговорите с Министерството на здравеопазването и болниците за превръщането му в част от Спешната медицинска помощ в България обаче предстоят.
Добри примери за изграждането на такава система за спешна помощ взимаме от швейцарската компания REGA и словашката АТЕ, които имат традиция в поддръжката на хеликоптерите и медицинското оборудване, както и в обучението на специализираните екипи, обясни Георги Спасов, председател на борда на директорите на българската авиокомпания. По думите му те оперират основно с такива летателни машини като хеликоптера Augusta A109K2.
Този, който е на разположение в момента в България е на 18 години и има хиляди изпълнени мисии, обясни още Спасов. Той уверява, че двигателите на машината и всичките му компоненти са в перфектно състояние независимо от възрастта. "Дори боята е тази, с която е излязъл от завода", коментира той. Предимството на този модел е, че ако прекъсне единият двигател, другият има достатъчно мощност да продължи мисията и да се завърне в базата.
Оборудването вътре също е много важно и съответно как ще се борави с него и как ще се поддържа, затова е особено важно и обучението на екипа. Компанията вече разполага с двама пилоти, които обаче ще бъдат допълнително обучени в Словакия, преди да поемат управлението на хеликоптера. Възможно е там да бъдат изпратени и медицинските екипи, които ще бъдат обучавани за работа във въздуха. Откъде ще се осигурят тези специалисти - от Спешна помощ или от болниците - все още се изяснява.
В Словакия, впрочем, която е по-малка по територия от България, има седем бази и седем хеликоптери на 24/7 дежурства, които поемат най-спешните случаи или тези на недостъпни места. За миналата година хеликоптерите на АТЕ са имали 1339 успешни спасителни мисии.
Амбицията за България е на първо време да се построят три бази, като за локации се обмислят София, Банско и Бургас. По думите на Спасов най-подходящо място за това в столицата би била Окръжна болница "Света Анна", с която сега се водят преговори. "Не е добре базата да е до летището, защото там се губи ценно врем - необходимо е разрешение за излитане и кацане, освен това ще отнема повече време на линейката да превози пациента до болница и това може да обезмисли работата на хеликоптера", обяснява Спасов.
По груба сметка на специалиста поддръжката на три бази и три хеликоптера в България би струвала около 6 млн. лева, но бюджетът тепърва ще се пресмята, уточни той. Българската авиокомпания подписа днес договор за втори хеликоптер с италианската фирма-производител Agusta Westland.
Предвид че вече се работи по плановете, до 8 месеца можем да имаме функциониращи бази, а до края на лятото да се види придвижване напред, коментира още той. Първият хеликоптер ще остане базиран в София. Вече е пуснато писмо до общината, за да се определят две или три места в София, където хеликоптерът да може да каца по време на изпълнение на мисия, в най-голяма близост до Военномедицинска академия и "Пирогов". Такова място е в ъгъла на Южния парк, защото пътят с линейка отнема 3 минути. Същото важи и за детелината на бул. "България".
1
Коментара по темата
1.
kojcho
05.06.2013 20:52:47
бравос! :) дано да се поучат и от годишната такса на REGA Suisse, която е близо 50 лв. на година.