Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Обвиниха в картел големи строители на магистрали

Австрийската Strabag, португалската Mota Engil, испанската Ferrovial и френските Bouygues Construction и Vinci са обвинени в картел
Ключови думи: строителни компании, магистрали, картел

Полската прокуратура обвини ръководители на 9 строителни компании, сред които и известни имена като "Щрабаг" (Strabag), "Винчи" (Vinci) и "Феровиал" (Ferrovial), в незаконно договаряне на цените на услугите им с цел да спечелят финансирани от фондовете на Европейския съюз договори за магистрали, съобщи Reuters.

ЕС обяви тази седмица, че замразява средствата за пътно строителство в Полша. Това засяга около 890 млн. евро, но сумата може да достигне 5 милиарда евро, защото Брюксел иска гаранции, че подобни подозрения за измами няма да се повторят и в други проекти в страната.

Фирмите, чиито бивши и настоящи ръководители са обвинени, включват някои от най-големите строители в Европа или техни поделения: австрийската Strabag, португалската Mota Engil, испанската Ferrovial и френските Bouygues Construction и Vinci.

От Reuters позовават информацията си на документи по делото, но австрийците и португалците са отрекли да са участвали в картел. Французите и испанците отказват коментар. Няколко компании казват, че обвинените вече не са техни служители.

10 обвиняеми от 9 компании

Разследването започва преди 3 години. По това време медиите съобщават за разпитване на няколко от директорите. Сега обаче за пръв път документи на прокуратурата оформят по-цялостна картина.

Според твърденията на обвинението мащабът на уговарянето на цени е бил толкова голям, а схемите толкова сложни, че не е изключено да бъдат разкрити още измами.

Обвинените са 10 настоящи или бивши ръководители в 9 компании, както и един поляк, който по времето, което е разследвано, е бил високопоставен служител в пътната агенция на страната GDDKiA.

В подадените в съда документи прокурорите твърдят, че въпросният бивш служител е бил подкупен с позлатена писалка от уникална серия, струваща 3800 долара и поставена в стъклена опаковка във формата на Александрийския фар. Записани са телефонни разговори, в които шефове от една фирма предават важна информация на колегите си от друга, с която по принцип би трябвало да се конкурират за строителните поръчки. "Става дума, как да го кажа, да намалим конкуренцията", казва един от ръководителите според стенограма на подслушан разговор.

Полското правителство и пътната агенция настояват, че мерките им за борба с измамите са адекватни и че разследваният случай е единичен и бързо пресечен, а реакцията на Брюксел е прекалена. "Полската система за подбор на проектите и избор на кандидатите работи абсолютно идеално и в този случай жертвата е Полша", заявява за Reuters говорител на пътната агенция.

Но размерът на тайните договорки и твърденията за участие в тях на ръководители от големи компании, изпълняващи десетки проекти в Полша, накара представители на Брюксел да повдигнат въпроса дали подозренията за манипулиране на цените не се случва и по други договори. "Трябва да се изясни мащабът на този проблем, да сме сигурни и ние, и полските власти, че финансовите интереси на ЕС са защитени в достатъчна степен", коментира Ширин Уилър, говорителка на Европейската комисия.

Каква е била схемата

В схемата са участвали три консорциума, които би трябвало да състезават помежду си за договори по два лота на магистрала S, свързваща Варшава със североизточната част на Полша, както и за една секция от А4, свъзрзваща Източна и Западна Полша. Обвинението твърди, че фирмите решили да си поделят договорите, така че всеки да получи по нещо.

Бившият служител на пътната агенция казал на ръководител на фирма, участваща в схемата, че бюджетът за единия договор бил определен на 700 милиона евро. Разполагайки с тази информация, твърди прокуратурата, шефовете на фирмите се споразумели, че единият консорциум ще подаде значително по-ниска оферта, за да си гарантира, че ще спечели поръчката, докато другите на практика ще се откажат от нея като кандидатстват с по-високи оферти.

В телефонен разговор, цитиран в документите, служителят на Strabag казва през юни 2009г. на колегата си от полската строителна фирма Mostostal-Warszawa: "В този "Хилтън" ще има три стаи... Освен стаята, която съм резервирал за теб в "Хилтън", има още две. Ти ще бъдеш в стая номер 698". Според прокуратурата номерът на стаята всъщност е кодирано съобщение с каква сума трябва да кандидатства Mostostal Warszawa. Ръководителят от Strabag казва още: "Знаеш, че не мога да говоря свободно, защото онези копелета послушват".

Във въпросния търг Mostostal Warszawa подава оферта за 699 милиона евро, а друг консорциум, предвождан от PBDM - със 703 милиона евро. Договорът е сключен с консорциума на Strabag и Mota Engil, подал 675 милиона евро - най-ниската оферта. Прокуратурата твърди, че в схемата за фиксиране на цените компаниите, приели умишлено да изгубят в конкурса, са получили възможност да спечелят в други търгове. В конкретния случай това не се случило, защото други участници в консорциума отказали да се включат в играта.

Реакцията на компаниите

Говорителка на Strabag обяснява, че обвиненият техен служител е напуснал компанията през януари, че Strabag не е участвала в никакви схеми за фиксиране на цени или незаконна дейност във връзка с договора за S8 и че си има строги корпоративни правила за прилагането на такива договори. В Strabag е проведено пълно вътрешно разследване и не са открити никакви нарушения.

Говорителка на португалската Mota Engil Central Europe също казва, че нито компанията, нито който и да е от ръководителите й не е участвал в дейност по договаряне на цени в Полша.

От Budimex Dromex, полсокото поделение на испанската Ferrovial, казват, че бившият техен служител, обвинен от прокуратурата, е напуснал преди години. "Това са случаи срещу конкретни хора, а не срещу компаниите", допълва говорител на Budimex Dromex, но не коментира дали компанията е участвала в дейностите, описани в документите на обвинението.

За Reuters отказват коментар и от DTP Terrassement (поделението на Bouygues Construction) и Eurovia (поделение на Vinci).

Говорителка на Mostostal Warszawa казва, че посоченият в документите техен служител е напуснал през март 2011г., но и тя отказва да отговори дали компанията е участвала в посочените дейности. От офиса на PBDM също няма коментар.
0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Студено и ветровито в петък Предстоят сериозни минусови температури Зимната обстановка - все още има селища без ток Близо метър достигна снежната покривка по високите части на планините
Девойките сънуват бъдещия си мъж на Стефановден, а имениците трябва да... На свети Стефан се молят не само кръстените на него около 246 000 българи Българка продава девствеността си От 14-годишна планирала да се занимава с това, изоставена е от родителите си
10 поведения, които подсказват, че имате перфектен съпруг Кои типове поведение показват, че той е идеален за вас Арестуваха танкер по подозрение в саботаж Това е поредният подобен случай в Балтийско море след началото на руското пълномащабно нашествие в Украйна
Пламна искрата на войната на Балканите Арестувани са двама служители на общината в Грачаница Катастрофа затвори пътя към Пампорово Движението е спряно, тъй като организация на обходен маршрут не е възможна
„Ангелска елха” зарадва с подаръци десетки деца на родители, лишени от свобода Патриарх Даниил полага първа копка на нов енорийски център Рекорден брой мигранти са загинали в морето на път за Испания през 2024 г. Това е над 50% повече от миналата година
Адам Броуди разкри тайната на щастливия брак Женен е за актрисата Лейтън Мийстър Финландия разследва чуждестранен кораб след поредно скъсване на подводен кабел През 2022 г. газопроводите "Северен поток" Русия-Германия, минаващи по морското дъно в същите води, бяха взривени