Глоби за велосипедисти без каски и жилетки в Бургас
Вчера за първи път бе представено предварително изследване и предложение за изграждане на цялостна мрежа от велоалеи в рамките на Бургас и неговите квартали. Идентифицирани са възможности за реализиране на 35 км. потенциални веломаршрути в централната част на града, 15 км. в периферната част и 10 км. в по-отдалечени райони. Концепцията е част от мега проекта “Интегриран градски транспорт на Бургас”, който е на стойност над 130 млн. лв.
На срещата бяха поканени и присъстваха представители на колоездачни клубове, заинтересовани страни, контролни органи, проектанти и представители на Общината. Сред тях бяха запаленият колоездач Стефан Диомов, членове на “Велоклуб Бургас” и други НПО, младежи от студентските съвети на двата бургаски университета, началникът на Пътна полиция Жельо Танев, зам.-кметът Красимир Стойчев, главният архитект Веселина Илиева, директорът на “Бургасбус” инж. Петко Драгнев, журналисти.
Потенциалните маршрути представиха Руска Бояджиева – координатор по изпълнението на “Интегриран градски транспорт на Бургас”, и Стефан Василев от проектантския екип на “Мот Макдоналд”.
r.boyadzhieva@burgas.bg
След това ще бъде насрочено ново обществено обсъждане на още по-широка основа.
Проектът предвижда подобряване на достъпа и увеличаване възможностите на велосипедистите да се придвижват в градска среда с цел велосипедният да се превърне в алтернатива на другите видове транспорт в рамките на града.
При реализирането му ще бъдат изградени изцяло нови велоалеи, а съществуващите 10 километра ще се интегрират в цялостната система, ще се изградят велостоянки и паркинги за велосипеди.
Предложеният първоначален вариант е с начертани трасета до университетите и до почти всички училища, една с друга са свързани всички части на града. Например “Меден рудник” може да се свърже с центъра, респективно с всички останали райони, чрез велоалея, минаваща западно от бул. “Тодор Александров”, по самия бряг на езерото Вая. Алеята до Сарафово пък ще следва в основни линии маршрута на съществуващия релсов път. Трудна за изграждане, според проектантите, е една бъдеща велоалея до квартал Горно Езерово /заради сложния релеф/, но и такава е възможно да се направи на по-късен етап.
Новите велоалеи няма как да бъдат на 100 % сегрегирани и да нямат досег с останалата пътна инфраструктура – заради съвременните проблеми на всеки голям български град, свързани със застрояване, частна собственост, съобразяване с републиканската пътна мрежа и др. Те ще бъдат от няколко типа – на места ще са комбинирани за колела и пешеходци, на други места ще са разчертани върху пътното платно с общото движение. Но местната власт и велосипедното общество в Бургас имат огромното желание и са убедени, че ще бъде постигната голямата цел: да се получи една цялостна мрежа – система от велоалеи, а не отделни отсечки тук и там.
Бургас е първопроходник в тази материя, но неговите нови велоалеи ще бъдат направени така, че да се интегрират в една бъдеща мрежа, свързваща го с Поморие, Несебър и Слънчев бряг на север, и със Созопол на юг. За този проект ще се търсят средства през следващия програмен период за кандидатстване по оперативните програми на ЕС, 2014 – 2020 г.
Междувременно кметът Николов нареди на общинските инспектори от дирекция “Управление при кризи, обществен ред и сигурност” да започнат масови проверки на бургаските колоездачи. Те ще се извършват съвместно с полицейски служители и ще се гледа дали се носят задължителните светлоотразителна жилетка и каска. Първоначално проверяващите ще разясняват защо е нужно това, тъй като хората у нас нямат създаден такъв навик, който често е животоспасяващ. След кратък буферен период обаче ще започне налагането на глоби, така че нека бургазлии се чувстват предупредени.
5
Коментара по темата
5.
Нео
09.11.2012 14:23:10
Няма никъде в закона където задължават каските за велосипедисти.Същото важи и за жилетките -в населени места през деня жиелетката не е задължителна.Поредната дезинформация е представена от медиите
4.
Боян
09.11.2012 10:24:04
Моля ви, посочете ми закона (име и алинея), според който носенето на каска е задължително!?
И аз, като велосипедист, се присъединявам към мнението, че крайбрежната велоалея е безумно измислена и реализирана.
И аз, като велосипедист, се присъединявам към мнението, че крайбрежната велоалея е безумно измислена и реализирана.
3.
STAN
08.11.2012 11:00:18
Разположението на велоалеите върху самите пешеходни алеи е доста неудачно.Вместо да са изнесени в един от двата края - ляв или десен те са горе-долу около средата и създават голямо неудобство , както за пешеходците, така и за велосипедистите.
2.
gb
07.11.2012 18:25:37
И аз съм велосипедист, но напълно подкрепям номер 1 .... по крайбрежната алея място за велоалея НЯМА.
1.
sas
07.11.2012 13:09:00
да махнат велоалеята от крайбрежна алея ! няма такова недоразумение !