100 лв. глоба за пътник без билет
До 100 лв. глоба за гратисчия във влака се предвиждат в промените на Закона за железопътния транспорт, подготвени от Министерския съвет, пише "Монитор".
Въвежда се нов чл. 131 а, според който
пътник, който не представи валиден билет или откаже да плати за
съответното разстояние, ще се наказва с глоба от 20 до 100 лв.
С предложените законови промени се
дава възможност БДЖ да определи длъжностни лица, които да съставят
актове за установяване на нарушения при пътуване без билет или при отказ
да се плати цената на билета и глобата.
Предвижда се ръководителят на превозвача да издава наказателните постановления по съставените актове. Така ще бъдат преодолени трудностите при събиране на пари от гратисчиите и ще има по-ефикасен контрол от страна на превозвача, е записано в мотивите към законопроекта. Очаква се с тази мярка да се намали и броят на гратисчиите.
Според законопроекта вариантът, според
който пътниците, които не платят билета и глобата, трябва да бъдат
свалени от влака, остава. Ако това не може да бъде направено, защото
пътници могат да бъдат оставяни само на спирки и гари, то проверяващите
могат да съставят констативен протокол, подписан от двама свидетели, в
който се описва нарушението и се вписват личните данни на нарушителя, за
да се събира сумата от съда. За деветмесечието на тази година 18 533-ма
пътници са пътували без билети, или са платили за превоз с по-ниска
категория във влак, а са се возили в превозно средство с по-висока,
отчетоха от БДЖ. За същия период 5648 човека са свалени от вагоните,
защото са отказали да си платят билета и глобата.
Около 10% са се увеличили приходите от продажби на билети във влаковете, обяви председателят на борда на „Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров. Според ръководството на железниците това означава 10-процентен спад на гратисчиите. По изчисления на Владимиров от безбилетни пътувания годишно се губят 5 млн. лв. От кражби на горива още около 2 млн. лв. на година.
Продали вагони на БДЖ без оригинални документи
Швейцарската фирма „Арвекс“ е продала на БДЖ 30
спални вагона без оригиналните им технически паспорти. Това стана ясно
вчера на заседание на Софийския градски съд по делото срещу бившия
изпълнителен директор БДЖ Христо Монов. Той отговаря пред Темида за
съзнателно сключване на неизгодни сделки за покупката на вагоните.
Експертиза показа, че те са били купувани на цена, значително по-висока
от реалната, с което компанията е ощетена с близо 26 млн. лв.
Обвиненията срещу Монов бяха повдигнати в края на
2009 г. Тогава софийският градски прокурор Николай Кокинов обяви, че са
получени 12 вагона, които обаче са опасни за експлоатация, тъй като не
съответстват на изискванията на Българския държавен стандарт.
„Арвекс“ е купила 12 вагона от Дойчбан и ги подала на БДЖ. След пристигането им в България те били ремонтирани във „Вагонноремонтния завод” в гр. Септември за сметка на фирмата. Но тя не дала на железницата оригиналните им паспорти с технически данни за всеки от тях, а нотариално заверени копия. Неясно защо оригиналите били върнати в Швейцария, каза вчера пред съда тогавашният представител на „Арвекс“ за България Асен Кавдански. Съдът призова за разпит на следващите си две заседания техническия директор на „Арвекс“ Хенри Хенрион и управителката на фирмата Антис Милкан.