100 хил. българи не могат да четат, държавата бездейства, а големите фирми бягат
Срамни за днешния модерен свят данни на статистиката разкриват тревожна картина а състоянието на българското образование. В родината на първоучителите Кирил и Методий над 100 000 български граждани не могат да четат и пишат.
По този показател страната държи европейски рекорд с отрицателен знак. Сериозно безпокойство буди също фактът, че през последните 20 години 500 000 деца са напуснали преждевременно училище - една трета от тях не са стигнали до 7-ми клас. Повече от 60 процента от обърналите гръб на задължителното образование са цигани – проблемът на гетата отдавна е проблем на цялото общество. Но какви решения се предлагат за този проблем? Образователните експерименти и реформи очевидно не дават резултат. Държавата прилага методи и изследвания, които по-скоро изкривяват утвърдената и успешна в миналото система, вместо да я усъвършенстват. Мерките за модернизация на учебните програми, обучението на преподаватели и подобряването на достъпа до образование на децата в неравностойно положение, на практика дават обратни на очакваните резултати. Всъщност те отразяват състоянието на обществото, което се отличава с дълбоко разслоение, ширеща се бедност и липса на перспектива.
Тези дни Еврокомисията обяви, поредния български “рекорд”. Публикуваните данни сочат, че 41 процента от учениците са в някаква степен неграмотни. Те не успяват да покрият критичния праг на грамотност по четене. Броят на учащите се в България, които нямат основни умения за четене, е двойно по-голям от средните нива на останалите 26 държави от ЕС, където делът на слабограмотните е средно около 20 процента. По класацията от 1 до 5 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие учениците в България защитават ниво 2. Това значително увеличава риска за подрастващите по-късно да не могат да си намерят работа, заради ниска квалификация и ги обрича на трайна бедност – 73 процента от отпадналите от училище изобщо не се регистрират на трудовия пазар.
На основателната и остра критика в медиите, министърът на науката и образованието Сергей Игнатов неотдавна обяви началото на проекта "Нов шанс за успех", по който ще се обучават неграмотни и слабограмотни българи. Проектът е финансиран от ЕС по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Стойността му е 5 милиона евро. По този проект ще бъдат обучени 10 500 души, като се очаква осем хиляди от тях да получат и документ, удостоверяващ тяхното ниво на образованост. Но това е капка в морето. Огромното мнозинство неграмотни няма да бъдат обхванати от този или подобен на него проект. Преди време от Брюксел за пореде път препоръчаха на българските власти да ускорят реформите на законодателството, с което се урежда работата на училищата и мерките за модернизация на учебните програми, обучението на преподаватели и подобряване на достъпа до образование на групите в неравностойно положение. До средата на тази година страната ни трябваше да разполага с два закона - за предучилищното и училищното образование, а също и за висшето образование. Но те са все още в ранен стадий на подготовка. Резулатът е налице - на предварителния изпит по български език и литература в Софийски университет „Св. Климент Охридски” оценка слаб 2 са получили 52 процента от кандидатите за студенти. А в Пловдивския университет от проверените общо 2185 писмени работи по български език и литература двойките са 564 и няма нито една пълна шестица.
Перспективата е повече от тревожна. Както писа Ройтерс в свой анализ: “България трябва да реформира остарялата си образователна система, за да реши проблема с хроничния недостиг на квалифицирана работна ръка, който спира чуждите инвеститори и подкопава усилията да се помогне на боледуващата й икономика”. Най-бедната страна-членка на ЕС има и най-ниска производителност на труда. Тя харчи около 4 процента от брутния си вътрешен продукт за образование, което е много, много под средното за ЕС. Тези факти обричат България на трайна бедност и на постоянно регистрираща печалните рекорди на съвременна Европа...
7
Коментара по темата
7.
някоя си
26.09.2012 07:44:17
В крайна сметка неграмотен е този,който иска да бъде неграмотен!
6.
mamala
25.09.2012 16:47:08
Това е добре !
Неграмотната и чалгализирана млада измет е много по лесно да се управлява и манипулира,от демократичните правителства на европейският(еврейският) съюз !
Неграмотната и чалгализирана млада измет е много по лесно да се управлява и манипулира,от демократичните правителства на европейският(еврейският) съюз !
5.
trapera
25.09.2012 16:45:05
16 годишните са точно родените през 96-та, в зенита на мутро-чалгаджийството. Заченати под ритмите на Сашка Васева и Радо шишарката, от родители имащи за свои светила Димата, Славчо и всички останали, от които много малко са живи.
А така или иначе образователната система е срината, учителите не могат да научат децата на нищо, защото първо - децата нямат желание, второ, защото учителите които сега преподават са завършили образованието си в началото на 90-те, трето - дори при желание от страна на учителя, той няма никакви права, не може да изгони от час, не може да остави на поправка, не може да накаже малкия дебил, който без никакви последствия лющи карти в клас, псува учителя и пуши в тоалетната.
Образа на учителя е унизен до такава степен, че той е просто човечец, който трябва да търпи лайнарщините на 14-16 годишни шаврантии и пикльовци, който уж трябва да заинтригува тях, но никой не му е дал наръчник как да заинтригува 15 годишен келеш който се интересува от чалга, алкохол, цици, компютърни игри, марихуана и порно. В тези интереси няма как да впишеш история на българия, амеби и попови лъжички, полезни изкопаеми и Димитър Димов.
А така или иначе образователната система е срината, учителите не могат да научат децата на нищо, защото първо - децата нямат желание, второ, защото учителите които сега преподават са завършили образованието си в началото на 90-те, трето - дори при желание от страна на учителя, той няма никакви права, не може да изгони от час, не може да остави на поправка, не може да накаже малкия дебил, който без никакви последствия лющи карти в клас, псува учителя и пуши в тоалетната.
Образа на учителя е унизен до такава степен, че той е просто човечец, който трябва да търпи лайнарщините на 14-16 годишни шаврантии и пикльовци, който уж трябва да заинтригува тях, но никой не му е дал наръчник как да заинтригува 15 годишен келеш който се интересува от чалга, алкохол, цици, компютърни игри, марихуана и порно. В тези интереси няма как да впишеш история на българия, амеби и попови лъжички, полезни изкопаеми и Димитър Димов.
4.
trapera
25.09.2012 16:41:03
При 1500000 мангали и 500 000 турци и помаци, за каква грамотност говорите, бе ! Това са около 30% от хората с Български паспорт в България. После казват, че българите сме били глупави. Затова ли всяка година обираме медалите на световните първенства по информатика и математика?
3.
някоя си
25.09.2012 12:54:11
Ние от липса на реформи в образованието не страдаме,страдаме от постоянните реформи в него!Но на тези,които не искат да учат поне до 7ми клас,и Господ не може да помогне!
2.
българин
24.09.2012 17:24:02
да си се връщаме в турско, там чорбаджии имахме, там възраждане почнахме, там църковна независимост постигнахме, откакто сталин дойде се израждаме...
1.
кирил и методи
24.09.2012 10:47:15
кой са тези 100 000,само циганите