СПА-услугата е култура и начин на живот, който всички ние можем да си позволим
Град Хисаря е номиниран за най-добър СПА регион на Балканите. На 31 август ще бъде официалната церемония по връчването на Балканските СПА награди в Художествената галерия „Владимир Димитров–Майстора в Кюстендил. Нашият курорт ще се състезава за престижната награда с Ковасна (Румъния), Берово (Македония), Белек (Турция) и Врънячка баня (Сърбия). Общо 35 участници са допуснати до финалния кръг от международното жури. Те ще се състезават в 6 категории - СПА регион, хотел, център, продукт, мениджър и фирма за оборудване.Събитието се организира от Организация “СПА номинации” с подкрепата на браншови организации, кметове на населени места и неправителствени организации пряко ангажирани с развитието на туризма
Председателят на Алианс на туризма в Югоизточния регион Мария Инджова ще бъде член на журито утре на "Балкански СПА награди 2012 г.".
- Госпожо Инджова, разкажете за номинациите на "Балкански СПА награди 2012 г."? Кои от номинираните дестинации са лидери в предлагането на СПА услугата?
- За първи път тази година България ще е домакин на СПА наградите, които са част от световните. Ще участват Сърбия, Босна и Херциговина, Македония, Унгария, Румъния, Турция, Гърция и България. Идеята на конкурса е да се покажат и конкретните дестинации, които се наложиха през последните години, също така да се засили и здравната култура на различните нации. Безспорно елементът на рекламата в конкурса е факт, така че целта е тези региони да привлекат още повече туристи чрез популяризирането им. Искаме да дадем информация на хората какво точно представлява СПА услугата, колко жизнено необходимо е да ползваме водата като начин на живот.
За нас е чест, че България е избрана за домакин на този престижен конкурс, защото ние сме първите на територията на Балканския полуостров.
За следващата година домакин ще бъде страната, която вземе приза за СПА регион утре. Най-важното в случая, че сега ние се възползваме от огромната възможност да се представим в целия си блясък като СПА дестинация и гостоприемен домакин.
-Кои региони са лидери в предлагането на СПА услугата?
Унгария има традиция в СПА индустрията, но смятам, че Гърция безспорно би трябвало да е водеща, защото историята на СПА услугите датира още от Римско време. Начинът, по който са релаксирали римските войни е бил същият, който се предлага днес в много СПА хотели – прословутата вана със сол е една и съща.
Турция също седи добре на този пазар, защото там ориенталските привкус и турската баня са добре познати в цял свят.
- С какво ще отличава тазгодишното състезание?
Интересно е, че за първи път има ще има съревнование в начина на изграждане на интериора в СПА помещенията. Доказано е, че интериорът е важен за освобождаването на биоенергията и за качественото релаксиране на организма. В това направление са избрани две фирми и двете са от Сърбия. Те са много добри в тази насока, ще бъде интересно да видим кой колко е постигнал. Има и други интересни номинации, предстои да ги видите.
- По какви критерии ще се определят победителите?
- Номинациите се определят от Инициативен комитет и Международно жури, в които участва и Алианса по туризъм за Югоизточния регион, както и представители на академичните среди. Критериите за оценка са разнообразни. По отношение на региона ще се имат в предвид следните показатели: най-голям брой работещи в тази индустрия и доказани СПА хотели в съответната дестинация. Самата дестинация трябва да притежава съответните химически и микробиологични свойства на местните природни дадености, сред които са лечебните свойства на водата, калта и въздуха.
Важен показател при определянето на победителя е изградената инфраструктура в дадения регион. За голямо съжаление ние тук имаме много черни точки. Важно е цялостното предлагане на завършените туристически услуги – предлаганите мероприятия и екскурзии на местно ниво, посещения на исторически дадености. Ще се вземат в предвид туристически ресурси, минерални извори, атракции, възможности за развитие на природните дадености.
-През последните години стана много модерно използването на понятието СПА, всеки втори хотел предлага СПА услуги. Но това понятие остава неразбрано от обикновения българин все още...
- СПА не означава някакво елементарно съоръжение в мазето на един хотел. Тук искам да отбележа, че е заложено в нов проектозакон един нов момент. Ако в дадения регион няма необходимите показатели за лечебните свойства на водата, няма как бизнесът да развива тази дейност.
Но също така в новия закон трябва да бъде заложено СПА като понятие, както и сертифициране на СПА хотелите. Друг е въпросът по какъв начин ще бъдат изготвени тези изисквания. Има една концепция по този въпрос. Тя е , че трябва да разделим балнеосанаториума от СПА и Уелнес хотелите. Това не е правилно. Практиката през последните години разби мита, че СПА услугата е единствено и само за богатите. В цял свят стареенето на населението е бич. Много държави вече имат сериозна здравна политика по този въпрос. Ние можем да се възползваме от това. България определено може да стане пансион за възрастните европейци и с това да увеличи изключително своята заетост в туризма. Но за да се случи всичко това, трябва да има контакти, преговори, разговори с ресорните министерства. Необходим е синхрон между държавна и местна власт. За голямо съжаление до този момент за 20 години като цяло не можем да го констатираме, въпреки сме изключително доволни от действията на министър Нона Караджова, която предостави на общините да стопанисват минералните извори на тяхната територия.
-Кои са потенциалните туристи за СПА хотелите ни?
- Статистиката показва, че около 20% от германците почиват след пенсия и се лекуват. Техният маниер и начин на възприятие са коренно различни от нашия. Над 20% от тях търсят тези услуги извън своята страна. При положение, че немския пазар е традиционен за България, защо да не се опитаме да привлечем тези немци с нашите минерални и лечебни извори.
Туризмът не е само хотели и ресторанти, туризмът е услугата, голямата съвкупност от всички, които работят. Имам предвид строителството, транспортните услуги, даже и производството на зеленчуци. Всички туристи искат да ядат не шопската салата, а българската салата. Ние трябва да имаме производство, трябва да рекламираме нашите еко продукти. Не можем да се храним с нискокачествена храна, когато провеждаме лечение или просто релаксираме.
Философията на СПА услугата е в прочистването и възстановяването на организма. За голямо съжаление ние не използваме целия ресурс, който имаме.
- Казахте, че българите все още нямат културата да се възползват от СПА услугите, да релаксират и възстановяват. Посочихте немските пенсионери едни от най-многобройните клиенти на спа хотелите по цял свят. Не смятате ли, че парите обаче са спирачката за повечето българи, които нямат нито немските заплати, нито немските пенсии?
- Цените на СПА хотелите са различни и са въпрос на мениджмънт на хотелите. Има сред тях много изгодни предложения. Но този момент е въпрос и на държавна политика. Държавата трябва да помисли разходването на средствата, които ние влагаме в пенсионните фондове. Тези пари трябва да ни гарантират спокойствие в пенсионна възраст.
При положение, че ние сме втори в Европа по природни дадености и минерални извори, престъпление е да не използваме този ресурс.
Но истината е една. В цяла Европа пенсионерите се грижат единствено за здравето си. Нашите пенсионери обаче се чудят как да си купят лекарствата, а ако останат пари си купуват храна. Затова трябва да променим начина си на мислене. Не да работим цял живот и да печелим едни пари, които след определена възраст ще ги даваме за лекарства. Трябва в процеса на работата да намираме баланса, да си осигурим времето за почивка и релакс. Това е култура, а ние я нямаме.
В цяла Европа хората осъзнават важността на почивката.
Имам едно важно питане тук към държавата. След като Ахтопол е мястото с най-силното слънцегреене на Балканския полуостров, защо държавата не прави нищо по въпроса да го популяризира. Ако Ахтопол беше в друга страна щеше да бъде най-търсената, най-развиващата се дестинация.
spe4eli
Сега ще стана веднага приятел с Мимето, белкем ми даде безплатно...
Ама миналата есен едно приятелче ми подшушна, че безплатни са само първите 30 секунди, след това се включвала импулсната помпа и очичките на Госпожата почвали да въртят лудо и да навъртат сметка дето не е за приказване.
Справка Кмета на Малко Търново - дето му излезе по няколко хилядарки суха митничарска пара едното онождане и отделно хотелчето в Ахтопол.
По некоректен партньор, работодател и какъвто и да е финансов контрагент няма да откриете по тези ширини.
Стига манипулирахте със скапана реклама хората!
а могат ли да си позволят СПА твоите служители, на които честичко забравяш да платиш???? Помня те от далечната 2003 година. Изкара цяло лято с безплатен персонал в смрадливия си "хотел". За моя радост те изтърпях само 10 дни и за разлика от останалите си прибрах паричките от теб. Трудно беше, но не ти оставих и стотинка. Жива и здрава да си...... то има кой да гледа