Цената на дизела трябва да е 2,40, пресметна ексминистър Трайков
Нормалната цена на дизела у нас трябва да е 2,40 лева с ДДС, смята бившият министър на икономиката Трайчо Трайков. В момента България се намира на четвърто място по цени на бензина и на катастрофалното девето място при цената на дизела в ЕС. Това означава, че в осем европейски държави, в които заплатите са далеч по-високи от българските, хората произвеждат по-евтин дизел от българския и по-евтино го купуват.
Според Трайков ние трябва да сме на второ място в ЕС и начинът това да стане е да се улесни вносът. В момента импортът на горива у нас е уж свободен, но изискванията към вносителите са толкова големи, че много малко фирми могат да си позволят подобен лукс и са принудени да купуват на едро горива от "Лукойл" на цени, каквито той определи от позицията на монополист.
Цената на дизела е много висока като абсолютна стойност, а технологичната инсталация на „Лукойл" не позволява да се произвежда по-евтино, казва министърът. Като човек, който сезира преди време КЗК, съм на мнение, че има нещо нередно на пазара на горива у нас, допълни той в интервю за „Нова телевизия“.
През март Трайков си навлече гнева на „Лукойл“ с подобни твърдения и тогава от рафинерията го обвиниха в некомпетентност и дори заявиха, че не може да смята. Свикнали на комфорт от страна на медиите и властта, "Лукойл" просто не вярваха на ушите си като слушаха подобни думи от уста на министър.
В понеделник от КЗК обявиха, че "Лукойл България" ЕООД не е злоупотребило с господстващото си положение на пазарите за търговия на едро на бензин А95 и дизелово гориво. Само 2 месеца преди това същата КЗК се усъмни, че четири от големите играчи на пазара на горива у нас имат нерегламентираното споразумение за цените. Съществуваше опасност, ако това бъде доказано, участниците в евентуалния картел да отнесат глоби до 10% от оборота им.