Единственият доставчик на горива за държавния резерв - "ЛУКойл България", получи поредната крупна поръчка. Компанията ще достави 33 100 тона зимен дизел на резерва за 99.6 млн. лв. Сделката съвсем ще изпили годишния бюджет на държавния резерв. Само за 2 години покрай решението на резерва да обнови всичките си налични запаси от бензин и дизел поради остаряване, "ЛУКойл" е взела договори за около 280 млн. лв. Остава тайна кой и при какви цени купува старото гориво, на мястото на което се доставят пресните запаси, съобщава в."Сега".
Това е вторият договор за обновяване на дизел от началото на годината. Държавният резерв вече купи 8163 тона дизел, като плати за него 24.9 млн. лв. И двете сделки се сключват по извънредна процедура, защото правителството реши да купува гориво преди приемането на задължителната по закон програма за обновяване и натрупване на запасите. От държавния резерв обясниха нарушението на закона с невъзможността той да се спази, защото зимни горива се произвеждали само до края на април, а програмата ще е готова по-късно. Така правителството тръгна да се запасява при рекордни цени на горивата.
Резервът тепърва ще купува и обикновен дизел, като за 2012 г. общото количество от това гориво, което трябва да се обнови, е 90 000 тона. Това ще изконсумира целия бюджет на агенцията, който тази година възлиза на 45.6 млн. лв. (за купуване на стоки за резерва са предвидени 35.4 млн. лв., а останалите средства са за издръжка). Освен тези пари обаче резервът разполага и с други приходи, защото при обновяване на запаси има постъпления от продажбата на остарелите стоки. Движението на тези приходи изобщо не се отчита публично.
От регистъра на обществените поръчки става ясно, че "ЛУКойл България" става все по-пъргава в изпълнението на тези договори. Така например договорът за доставка на 8163 тона дизел от 28 март е изпълнен точно за един ден. В същото време официалният срок за изпълнение на договора е 10 месеца. Не е ясно дали това не е свързано с калкулирани разходи за съхранение на горивото, защото от "ЛУКойл България" твърдят, че цената по договорите включва и разходи за съхранение. За 4 дни през декември е изпълнен и договор за доставка на 9615 тона дизел, срокът за доставянето на който е фиксиран на 14 месеца.