Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Наемите в моловете са по-високи отвсякога

Ключови думи: Молове, новини, Видин Плаза, Ритейл Парк Велинград, новини, Флагман

През изминалата година в България бяха открити 2 търговски парка – Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград. С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната през разглеждания период възлиза на около 474,500 кв. м., разположени в 38 обекта, сочи анализ на консултантската компания Colliers. Малките проекти – до 5000 кв.м. се развиват с доста бърз темп, като броят им е 26 с отдаваема площ от 83 000 кв.м. Пет търговски парка са в активен строеж, което ще добави 16 600 кв.м. към общото предлагане.

Търговските центрове в големите градове продължават да се характеризират с високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0.1% и 7.8%. Няколко търговски центъра в страната са в различна степен на репозициониране. В резултат на силното търсене, наемните нива за първокласна площ в моловете отбелязват повишение и постигат най-високи стойности за последните пет години. В София те възлизат на 45 евро на кв.м. на месец.

Заетостта в търговските центрове в столицата към края на 2024 г. остава висока.

Средното ниво на свободни площи в установените обекти е малко под 3.0%, което е много близо до най-ниската стойност за последните години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През разглеждания период усвоените пространства в този формат в София са над 8400 кв. м, а за цялата 2024 г. – над 22 200 кв. м.

Главните търговски улици отчитат добра динамика. Незаетите площи на булевард „Витоша“ са само 2%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите Мода и Заведения, бяха с по равен дял от площите главната търговска улица, през изминалата година сектор Мода се увеличи до 33%, а делът на заведенията остана непроменен до 24%. Наемите на бул. „Витоша“ в столицата, според последните данни на Colliers, са 58 евро на квадратен метър на месец.

От големите градове Пловдив остава на първо място по брой търговски паркове с общо 5 функциониращи с над 63,200 кв.м. отдаваема площ. Има един проект в активен строеж, в който се предлагат 21,000 кв.м. Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3,400 кв. м., като повече от 30% от тях са заети от търговци в сектор Мода, следвани от магазини за електроника и Заведения с по 19%. Наемите регистрират увеличение до EUR 32, поради продължаващ интерес от нови наематели, както и от подновяващи договорите си съществуващи такива.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 6,500 кв. м.

Това е най-високата стойност за последните четири години. Нивата на заетост в установените търговски центрове се покачват до над 95%. Наемите в същите бележат ръст до EUR 30.

В Бургас предлагането е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са едва 400 кв. м., което може да се обясни с липсата на налични площи в установения проект и с предстоящото репозициониране на другия. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на увеличение и достигат EUR 30, а на главните търговски улици остават без промяна – EUR 23.

В перспектива търговските паркове ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната. С навлизането на пазара в етап на насищане, инвеститорите няма да могат да разчитат на статута си на единствен проект в дадено населено място. Успехът на новите паркове ще зависи основно от тяхното правилно позициониране и способността им да предлагат конкурентни предимства. Големите инвеститори са се концентрирали предимно в София, където се очаква значителен ръст на предлагането на нови търговски площи. В столицата активно се строят два нови търговски парка, както и разширение на съществуващ, като тяхното завършване е планирано за 2025 г. Обявени са инвестиционни намерения за още шест проекта, които все още се намират в процес на градоустройствено планиране.

Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите

В този контекст оптимизациите на микса от наематели ще продължават, като усилията ще бъдат насочени към привличане на разнообразни и атрактивни брандове, които да отговорят на променящите се предпочитания на потребителите. Очаква се моловете да засилят своя фокус върху интеграцията на иновативни концепции, като например зони за забавление и събития, които допълват традиционното пазаруване.

Наемните нива ще останат стабилни в краткосрочен план, с перспектива за увеличение при висококачествените проекти в бъдеще. Това се дължи на недостига на свободни площи, нарастващото търсене от страна на местни и международни търговци, както и на повишената покупателна способност на населението.

Тенденция към откриване на повече монобрандови магазини се засилва още повече. Това е ясен индикатор за развитието на пазара, тъй като самостоятелните концепции позволяват по-ефективно представяне и позициониране на конкретни марки. Част от еволюцията в търговията е и засиленият интерес към модерни аутлет формати, разположени в самостоятелни обекти. Тези подходи отговарят на нарастващите очаквания на потребителите за персонализирано преживяване и лесен достъп до брандовете.

Онлайн продажбите заемат все по-голям дял от оборотите на търговците. В отговор на това, някои вече реорганизираха своето физическо присъствие, като затвориха слабо представящи се обекти и насочиха инвестиции към подобряване на утвърдените си локации. През 2025 г. Colliers очаква тази тенденция да продължи, като въпреки това, акцентът ще остане върху развитието на физическите магазини и преживяването на клиента като основна част от процеса на покупка.

2
Коментара по темата
2.
Овчарова
13.03.2025 16:31:52
Аз по - голяма простотия от моловете не съм виждала. Куцо, кьораво и сакато се тъпче там, тържество на парвенющината. Не ходя в моловете,не понасям тълпите!
1.
Burgas
13.03.2025 07:22:43
То май за това мол бургас плаза фалира.
  Добави Коментар
Грозна драма в живота му Това го съсипа  Празник е Православието почита паметта на Преподобни Бенедикт
Самолет се запали в САЩ За щастие няма жертви Има много важно поверие за днес Не влизайте в кавги и конфликти
На седмото небе е Синът му постигна нещо забележително Добра прогноза за времето Слънчево през по-голямата част от деня
Какво е състоянието на Коко Тайсъна Продължава да е критично Ужас за Киев след курската авантюра! Руската армия тръгва на поход към Суми Повечето от украинските бойци, участвали в сраженията край Суджа, са избити или пленени, а Путин заяви, че те трябва да бъдат третирани като терористи 
Претърпя тежка злополука Кристоф Ламбер бе приет по спешност в болница Почина в агония заради родители-изроди Почти пет години след смъртта на малката Джейлен, осиновителите ѝ получават присъди
ВАС реши: Стипендиите само за ромски ученици са дискриминация След 9 години съдебна битка, „Азбукари“ спечели делото срещу МОН Вижте как исполините от „Живот на кантар“ вдигат гуми с тегло 450 кг и пренасят 1 тон пясък Бургазлийката Виолета Пефтичева финишира първа, но конкурентите й в нейния отбор се очаква да се опитат да я изхвърлят от шоуто