Тайните на големите търговски вериги: Кой наистина плаща цената и защо бойкотите са безсмислени
Популярният създател на съдържание в TikTok Mishomoi, който има известен опит в ритейл сектора, разкри в свое видео как функционират търговските вериги и защо бойкотите срещу тях са обречени на неуспех. Според него механизмите, по които работят тези компании, ги правят устойчиви на подобни акции, а проблемът с цените започва много преди организирането на протестите.
Промоции и скрити такси – какво стои зад цените?
Един от ключовите моменти, на които тиктокърът обръща внимание, е начинът, по който хипермаркетите печелят не само от потребителите, но и от своите доставчици. Освен от директните продажби, тези компании генерират значителни приходи чрез:
-Такси за включване на продуктите в асортимента – доставчиците плащат, за да продават в определена верига.
-Наем за разположение на рафтовете – мястото на даден продукт в магазина също има цена.
-Задължителна реклама в брошурите на веригите – търговците таксуват марките, за да ги включат в промоционалните си каталози.
Всичко това означава, че дори когато един продукт е в „промоция“, разходите за него не се поемат от хипермаркета, а от самия производител.
Търговските вериги като имотни корпорации
Друг важен аспект, на който се обръща внимание, е стойността на имотите, върху които са изградени магазините. Много от големите вериги печелят не само от продажби, но и от самите търговски площи. Това им позволява да теглят кредити, да инвестират и да запазват стабилност, дори ако потребителските навици временно се променят.
Мащабите на големите търговски вериги
В България приходите на една от водещите вериги надхвърлят 1 милиард евро годишно. На европейско ниво това се равнява на една трета от брутния вътрешен продукт на страната. В комбинация с другите големи хипермаркети, тези компании имат повече капитал от населението на България като цяло.
Защо бойкотът няма да проработи?
Според тиктокъра потребителите закъсняват с реакцията си. В продължение на години предпочитат удобството на големите магазини, вместо да подкрепят малките производители. Това е довело до пълната доминация на хипермаркетите, които вече имат стабилни позиции на пазара.
Исторически, бойкотите работят, когато са насочени към конкретен продукт, но не и когато се опитват да ударят цели корпорации. Освен това, липсата на алтернатива прави подобни акции неефективни.
„Хипермаркетите просто ще ви благодарят за безплатната реклама“, завършва анализът в TikTok.
Какво следва?
За да се постигне реална промяна, потребителите трябва да са по-осведомени относно механизмите на търговията и да вземат информирани решения при пазаруване. Вместо временни бойкоти, дългосрочната подкрепа към малкия и средния бизнес би могла да доведе до промяна в пазарния баланс. Това обаче изисква не просто протест, а цялостна промяна в навиците на потребителите.