Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Тайните на големите търговски вериги: Кой наистина плаща цената и защо бойкотите са безсмислени

Тези промоции не се покриват от хипермаркетите, а от производителите, които плащат куп такси
Ключови думи: търговски вериги, хипермаркети, ритейл измами, бойкот, цени на храните, промоции, доставчици, търговия на дребно, потребители, маркетинг стратегии

Популярният създател на съдържание в TikTok Mishomoi, който има известен опит в ритейл сектора, разкри в свое видео как функционират търговските вериги и защо бойкотите срещу тях са обречени на неуспех. Според него механизмите, по които работят тези компании, ги правят устойчиви на подобни акции, а проблемът с цените започва много преди организирането на протестите.

Промоции и скрити такси – какво стои зад цените?

Един от ключовите моменти, на които тиктокърът обръща внимание, е начинът, по който хипермаркетите печелят не само от потребителите, но и от своите доставчици. Освен от директните продажби, тези компании генерират значителни приходи чрез:

-Такси за включване на продуктите в асортимента – доставчиците плащат, за да продават в определена верига.

-Наем за разположение на рафтовете – мястото на даден продукт в магазина също има цена.

-Задължителна реклама в брошурите на веригите – търговците таксуват марките, за да ги включат в промоционалните си каталози.

Всичко това означава, че дори когато един продукт е в „промоция“, разходите за него не се поемат от хипермаркета, а от самия производител.

Търговските вериги като имотни корпорации

Друг важен аспект, на който се обръща внимание, е стойността на имотите, върху които са изградени магазините. Много от големите вериги печелят не само от продажби, но и от самите търговски площи. Това им позволява да теглят кредити, да инвестират и да запазват стабилност, дори ако потребителските навици временно се променят.

Мащабите на големите търговски вериги

В България приходите на една от водещите вериги надхвърлят 1 милиард евро годишно. На европейско ниво това се равнява на една трета от брутния вътрешен продукт на страната. В комбинация с другите големи хипермаркети, тези компании имат повече капитал от населението на България като цяло.

Защо бойкотът няма да проработи?

Според тиктокъра потребителите закъсняват с реакцията си. В продължение на години предпочитат удобството на големите магазини, вместо да подкрепят малките производители. Това е довело до пълната доминация на хипермаркетите, които вече имат стабилни позиции на пазара.

Исторически, бойкотите работят, когато са насочени към конкретен продукт, но не и когато се опитват да ударят цели корпорации. Освен това, липсата на алтернатива прави подобни акции неефективни.

„Хипермаркетите просто ще ви благодарят за безплатната реклама“, завършва анализът в TikTok.

Какво следва?

За да се постигне реална промяна, потребителите трябва да са по-осведомени относно механизмите на търговията и да вземат информирани решения при пазаруване. Вместо временни бойкоти, дългосрочната подкрепа към малкия и средния бизнес би могла да доведе до промяна в пазарния баланс. Това обаче изисква не просто протест, а цялостна промяна в навиците на потребителите.

ВИЖТЕ ВИДЕОТО ТУК

7
Коментара по темата
7.
123
20.02.2025 23:53:30
Обяснявам ви, въпреки че повечето сте прекалено тъпи да разберете. Не, в кварталните магазинчета не е по-скъпо отколкото в Лидл, кауфланд и тн. Не сравнявайте само цените на промоциите, а гледайте останалото, което умишлено се надува от веригите когато не е в акция. И да питаш защо кварталното магазинче, което зарежда по 3 бройки, не може да ти даде същата цена, която ти дават веригите, които пазарят с тирове, значи наистина не ви работят таванските помещения на всичките идиоти
6.
Питане
20.02.2025 19:06:42
Добре, а защо малките квартални магазинчета не са с по-евтини цени от хипер маркетите, като веригите работели с големи надценки? В малкото квартално магазинче работници са собственичката и леля и - две заплати, магазинчето е 10 кв., наема му е нищожен, комуналните сметки също. Да не говорим, че не даването на касова бележка / укриване на данъци е честа практика. Разбира се, двете лели се осигуряват на минималната заплата. В един хипер маркет работят между 80-100 човека, тоест 80-100 заплати на реална стойност, площта на обекта е огромна, разходите за поддръжка и комунални сметки са огромни, инвестицията в земя и строеж са огромни....и на промоции цените са по-евтини. Не на последно място - всичко се маркира.
5.
до 4579
20.02.2025 15:51:58
Добре, но стоките в търговските вериги също са със съмнително качество. Особено месото, плодовете , зеленчуците. И нали не вярвате, че като пише на етикета "българско", то наистина е такова? Безмислено е в такъв случай и да пазаруваме, защото пак ще огладнеем.. Също е безмислено и да се мием, защото пак ще се изцапаме.
4.
4579
20.02.2025 15:34:49
Не пазарувам в квартални магазини, защото е много по-скъпо, повечето зареждат от Метро, а и стоката им понякога е съмнителна. Не виждам защо ни карат да купуваме от тях като примерно вчера са зареждали от Метро, гимнастиката е безмислена… А всички, които познавам са си купили каквото им трябва предишните дни и много важно, че точно днес няма да влязат за някакви дреболии…
3.
Крумеееее
20.02.2025 13:19:36
Крумеее, Круме няма държава по света в която производителя да не чака плащането поне 3 мес. Мога да ти покажа договори от САЩ, Норвегия, Аржентина и Австрия. Всичките една майка ги е раждала защото отдавна са открили ТОПЛАТА ВОДА.
2.
D
20.02.2025 13:13:55
Това не са тайни! Ако човек може да мисли и да помни, освен да чете, ще е наясно! Производителите на пакетирани стоки не ползват посредници! Само производителите на зеленчуци и плодове! Предимството на хипермаркетите е, че предлагат удобства! Например като паркинг и голяма площ! Спестява време! Освен това ако някой малък търговец може да предложи същия асортимент като голям хипермаркет.... Той вече няма да е квартален магазин! Вериги като Кауфланд, метро, Билла са просто щандове, които отдават търговска площ! Знае се отдавна! Ще се притеснят от бойкоти толкова, колкото Пентагонът се притеснил когато царство България обявило война на САЩ!
1.
Крум
20.02.2025 12:52:59
Ами търговците да не дават стоката напред. Що и те не се обединят.
  Добави Коментар
Банков обир завърши с убийство на нападателя Полицайка го гръмна в главата  "Аз не опипвам жени" Депардийо заяви, че не е насилник
Зрители изригнаха срещу въпрос в "Стани богат" Питането сякаш беше прекалено трудно за 10 бона Митничари с огромна находка Украинка скри пари и накити за над 200 бона
Полицай разстреля млад крадец Екшънът стана на Балканите Пенсионира се? Форд излиза в заслужена почивка?
Бедствено положение в... Хърватия Чу ужасна новина Семейна трагедия за Маркиньос
Полицай с голям гаф Стреля по погрешка Тази супа е чудна Полезна и вкусна
"Ще получа разрез на сърцето" Венци Стефанов култов за футбола в България Министър Мирослав Боршош даде старт на подготовката за летния сезон по Черноморието Обиколката започна от Варна, без участие на кмета въпреки отправената покана