Ден 2 на бойкот на цените на храните
За днес е обявен Ден на бойкот заради високите цени на хранителните стоки. Миналия четвъртък беше ден първи на инициативата на четири организации - Федерацията на потребителите в България, сдружение "За достъпна и качествена храна", "Обединени пенсионерски съюзи" и "Системата ни убива", но лице на кампанията стана Мая Манолова от "Изправи се.БГ", част от БСП-Обединена левица.
След като тези организации обявиха победа след първия ден на бойкот, вторият такъв вече е насочен специално към големите търговски вериги. Поне така бе представен при обявяването си в понеделник. Организаторите на бойкота поискаха отново българското правителство да одобри списък от 70 основни хранителни продукти, на чиито цени да бъде поставен таван. Според експерти обаче въвеждането на таван на цените на стоки не е пазарен метод.
Бойкотът на търговските вериги и големи магазини за хранителни стоки е изплагиатстван от такава инициатива в Хърватска миналия месец, която беше последвана и от Република Северна Македония, Черна гора и Босна и Херцеговина.
Парламентарната група на БСП-Обединена левица внесе в Народното събрание и Закон за пределни надценки на основни хранителни продукти. В законопроекта се предлага да бъде определена пределна цена на надценките на основни хранителни продукти до 10% на 70 продукта. Ограниченията се предвиждат за търговски обекти, които продават храни на дребно и които реализират годишен оборот над 10 млн. лв. От БСП-Обединена левица не предоставят информация за такава практика в други страни, нито пък за положителен ефект от нея.
С друга такава инициатива излязоха и от ДПС-Ново начало. Лидерът им Делян Пеевски заяви, че ще сезира Комисия за защита на потребителите и Комисия за защита на конкуренцията и ще настоява регулаторите да предприемат незабавни действия да установят причините за рязкото поскъпване на цените на основните хранителни стоки. Партията му предложи и закон за срещу спекулата, контрол върху търговците и производителите, а целта се формулира като да се обхване "голямата потребителска кошница".
Икономисти, финансисти, включително и синдикатите се обявиха против законотворчеството на БСП. Те също така не веднъж обясняваха, че и инициативата за бойкот няма никакъв смисъл, тъй като проблемът не е в големите търговски вериги, нито в малките вериги, а е в натрупването на фактори по веригата.
Земеделският министър Георги Тахов няма да пазарува обаче днес - поне така той обяви от парламентарната трибуна, макар и да не даде логично икономическо обяснение за позицията си.
След първия ден на бойкот, през уикенда миналата седмица, премиерът Росен Желязков събра извънредно съвещание по темата за цените на храните. От там излязоха и намерения за дългосрочни мерки, включително преглед на законодателството с създаване на условия за по-лесно коопериране на родните производители и др. Властта ще прави обаче тепърва анализ на ситуацията на пазара.
КЗК - Комисията за защита на конкуренцията, която също е с изтекъл мандат и в момента тече процедура по избор на нови председател и членове в 51-то Народно събрание, обяви, че започва задълбочена проверка, въпреки че все още не е направила публични резултатите от също задълбочената проверка, която обяви преди две години, когато беше предходната вълна на недоволство от цените на храните, и когато беше заявено, че има "обосновано предположение за картел при цените на храните".
Как реагира властта в предходните години:
Министерство на икономиката с Корнелия Нинова вътре извади на входа на министерството табло, на което публикуваше цени на основни хранителни стоки.
Министерство на икономиката със служебен министър Никола Стоянов направи и специален сайт, в който доброволно търговски вериги публикуваха цени на избрани продукти по списък по области с цените си, включително и промоциите. Така и не стана ясно какъв е ефектът от тази мярка, освен да ориентира потребителите да отскочат до един областен град, например Пловдив, за да си купят домати, а до Пазарджик, да се снабдят с краве масло.
Министерството с министър Богдан Богданов също реагира с информационна инициатива - "Достъпно за Вас", която размести предлагането в търговските вериги с идеята цените на промоциите да са по-видими за клиентите. От нея също няма отчетени явни резултати.
Всеки четвъртък са бойкотите, нали?