Детето-чудо на Пирин се отказа от България и жъне успехи в Северна Македония
Българската фолклорна певица Василиа Петрова, която през 2020 г. бе обявена за „Детето чудо на Пирин“, предизвика полемика с решението си да се идентифицира като северномакедонка. В социалните мрежи тя все по-често твърди, че е „репресирана от българите“ и обвинява България в „кражба на македонски песни“.
Преход към македонизма
Петрова е родена в Кюстендил, завършва Професионалната гимназия по икономика и мениджмънт „Йордан Захариев“. Тя участва в множество певчески конкурси в България и през 2020 г. печели пет награди на „Пирин фолк“ в Сандански, облечена в автентична 200-годишна носия от Егейска Македония.
През 2021 г. певицата се състезава в „Гласът на България“, но отпада след вокален двубой с Петя Панева при изпълнението на родопската песен „Руфинка болна легнала“. След този неуспех Василиа очевидно решава да потърси признание в Северна Македония.
Живот в Скопие и политическа подкрепа
Неофициални източници твърдят, че младата изпълнителка живее в Скопие с мъж, близък до лидера на ВМРО-ДПМНЕ Християн Мицкоски. Това съвпада с периода, в който Петрова започва да се изявява в северномакедонските медии, където говори на местния диалект и позира със знамето на страната.
В последната година тя е променила името си във всички социални мрежи на Василија, съгласно македонската литературна норма. Всички нейни профили, включително YouTube каналът ѝ, вече публикуват съдържание само на македонски език.
Популярност в Северна Македония
Северномакедонската публика я приема с отворени обятия, а феновете ѝ в социалните мрежи я заливат с похвали. Тя участва в подкасти и концерти, където пропагандира тезата, че „българите крадат македонски песни“ и че е била „подложена на натиск в България“.
Освен концертите си в Северна Македония, Василија рекламира и международни участия, включително благотворителен концерт в Хамбург, насочен към македонската общност.
Полемиката около Василиа
Преобразяването на младата певица предизвиква смесени реакции в България и Северна Македония. Докато в България нейното решение се приема с критика, в Северна Македония тя се радва на нарастваща популярност.
Преходът ѝ от българска фолклорна изпълнителка до „икона“ на македонизма поражда въпроси дали е личен избор или резултат от политически и лични влияния. Времето ще покаже дали Василија Петрова ще остане вярна на новата си идентичност или ще се върне към корените си.
Източник: Телеграф
Вие далтонисти ли сте?