Йоланта Гаврилова: С UTA българските шофьори зареждат гориво на по-ниски цени в 37 държави
Йоланта Гаврилова е част от бизнеса на UTA повече от 15 години и успешно управлява UTA България Сървисис вече 6 години. Немският концерн UTA Edenred се довери именно на нея като й повери бизнес сочен за „мъжки“. В конкурентна среда компанията у нас увеличи многократно клиентите си и е уважаван международен партньор.
В портфолиото на фирмата са включени карти за безкасово разплащане на горива с атрактивни отстъпки, устройства за отчитане на пътни такси, възстановяване на ДДС и акцизи от ЕС и други допълнителни услуги за мобилността. Централата на UTA е в Бургас, техни офиси работят в София и Варна.
- Г-жо Гаврилова, каква година очаквате за българския транспортен бизнес, който от години работи на територията на цяла Европа и среща много предизвикателства през последните години?
- Динамична. Но българските компании полагат усилия да се адаптират при всякакви условия. Ние, заедно с тях, преодоляваме предизвикателствата и се опитваме съвместно да намираме добри решения. През 2023 и 2024 г. редица държави въведоха компоненти за въглероден двуокис и класове на замърсяване при начисляване на пътни такси. Разшириха и обхвата на таксуване. Тези промени ще продължат и през 2025 г. и винаги са свързани с увеличение на съществуващите такси или появата на съвсем нови за превоза на стоки в някои държави. Това, разбира се, ще засегне фирмите и техните финансови показатели. Като опитен и силен партньор ние предлагаме стратегически решения за нашите клиенти. В наше лице българските компании ще продължат да разчитат на комплексни и навременни услуги: горива на много по-атрактивни цени в 37 държави в Европа, автоматично отчитане на пътни такси в 27 държави, възстановяне на ДДС и акцизи от ЕС, както и редица допълнителни услуги за мобилността.
- С колко бензиностанции работите в Европа?
- Клиентите ни избират между повече от 170 бранда. Мрежата на UTA отдавна надхвърли 68 000 бензиностанции, които предлагат конвенционални и алтернативни горива и ще продължи да се разширява. Освен това от нашите услуги се възползват фирми с всякаква големина и категория на автопарка, с различна дейност и основен фокус не само на територията на България, но и в цяла Европа.
- Колко важен е транспортният сектор за държавата?
- Не просто е важен, той е ключов. Ако не виждаме камиони по пътищата това не говори добре за икономиката. Камионите не спряха по време на ковид, войни, излизането на Великобритания от ЕС, да не забравяме и пакета „Мобилност I“. По време на всички празници, ограничения и въпреки времето за изчакване по граници, камионите бяха на пътя и доставяха храни, лекарства и куп други стоки, без които съвременното общество не може. България трябва да се гордее, че транспортният бранш е жилав, демонстрира адаптивност и устойчивост на кризи. Секторът трябва да се подкрепя. Хиляди семейства, заети в него, поддържат добър стандарт на живот, както и ние като потребители на стоките, които биват транспортирани. Това са нашите шампиони на пътя.
- Когато се говори за икономиката на Европа все повече се чуват определения като рецесия и криза. Какви са вашите наблюдения и прогнози? Намаляха ли ангажиментите на транспортните компании?
- Предходната година не беше добра за Европа. Намаленото потребление на стоки и услуги и съответно спадовете в производството в много индустрии, включително и в автомобилната, са факт. Това беше и тенденцията и за инвестициите на континента.
Наблюдаваше се диспропорция между предлагани товари и налични свободни превозни средства, в ущърб на вторите, забавени плащания и променливи цени на горивата. Това нямаше как да не се отрази на сектора. Трябва да бъдем умерени оптимисти за 2025. Търговската несигурност и инфлационната динамика, стоят като предизвикателство. Фокусът следва да се постави върху мониторинг на пазарната ситуация и ефективно управление на разходите, което е нашата сила.
- Къде работят най-добре българските транспортни компании и реално къде икономическите проблеми са най-управляеми?
- Икономиките на Испания и Италия показаха добри резултати на общия фон, като испанската продължава да изпреварва другите големи икономики от региона. По техните пътища можем да срещнем хиляди български камиони. Има дори бензиностанции, където най-много клиенти на UTA са били от България. В края на 2024 г. разширихме присъствието си в северна Испания, с нови партньори - Fuel Truck и Beroil. Тридесет и седем от бензиностанциите на Beroil бяха добавени към нашата мрежа. Така значително подобрихме офертата на UTA в региона. Клиентите ни имат достъп до повече от 5 570 мулти бранд и мулти продуктови бензиностанции на Иберийския полуостров.
- А кои са последните новости за българския пазар?
- През изминалите месеци присъединихме част от Rompetrol мрежата, нови локации на ЕКО, EK Petrol, както и по-малки български компании. Отлично работим с всички големи брандове в България. Към днешна дата нашите клиенти имат достъп до 632 бензиностанции в България, където могат да се възползват от по-ниски цени, отстъпки и отложено плащане. За тази година сме си поставили още по-високи цели и ще ги анонсираме допълнително.