Образователният министър заговори за увеличаване на учебната година
Настоящият министър на образованието, проф. Галин Цоков предложи удължаване на учебната година с поне една седмица. Той загатна за това пред БНТ и дообясни идеята си пред журналисти по време на форум за иновациите в образованието.
Идеята за удължаване на учебната година излезе на дневен ред след споровете около 3 януари, който трябваше да бъде учебен ден. Поради факта, че близо половината кметове го обявиха за неучебен ден (тъй като се пада петък след празниците), министърът на образованието реши да издаде заповед за цялата страна, за да няма неравнопоставеност между учениците.
"Все не достигат дните, има много празнични дни, кметове обявяват празнични дни за учебни. Ние също сме принудени да ги обявим за такива, за да не се наруши обучението като цяло", посочи министър Цоков. По думите му, ако не е бил 3 януари, то за учебен е трябвало да бъде обявен 23 декември, понеделник, също неудобен и единствен учебен ден от цяла празнична седмица.
"Изключително важно е този дебат да започне още от сега, може би след Нова година, за това как да се увеличи с поне 1 седмица учебната година, дали това да стане 1 седмица по-рано преди 15 септември или 1 седмица по-късно и някои класове да навлязат в юли. Има и трети вариант - това да се въведе стъпаловидно. Както сега спортните училища започват на 1 септември, възможно е различните етапи и степени да започват или свършват по различно в зависимост от броя на учебните дни", посочи министърът. По думите му темата е много чувствителна, но дебат по нея е нужен, в който да се включат и учители, и родители и ученици.
Увеличение от 4.1% на 4.8% от БВП на парите за образование са предвидени в проектобюджета на държавата за следващата година, съобщи още министър Цоков. По думите му за средното образование допълнителните средства ще стигнат за увеличение на работните заплати на учителите до 125% от средната работна заплата за предходната година за страната. За висшето образование са планирани около 400 млн. лв. повече от миналогодишния бюджет, за да могат да достигнат заплатите на преподавателите 180% от средната работна заплата за изминалата година. Около 8 млн. повече има за наука и за увеличение на издръжката на БАН.
Иновации
Шест нови училищни лаборатории ще разработват важни иновации за нашата образователна система през следващата година. Те са насочени към социално-емоционално учене и подкрепа, въвеждане на изкуствен интелект в образованието, обучение чрез спорт и изкуство, образование с наука и развиване на дигитално-медийна грамотност, съобщи още проф. Цоков на форума. Лабораториите ще са в 6 училища в страната - 140. СУ "Иван Богоров" в София, ОУ "Д-р Петър Берон" в Пловдив, СУ "Панайот Волов" в Шумен, Професионална гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи "Акад. Благовест Сендов" във Варна, НЕГ "Гьоте" в Бургас и СУ "Вичо Грънчаров" в Горна Оряховица.
По националната програма на МОН "Иновации в действие" вече са създадени първите 5 лаборатории за иновации т.г., чийто крайни продукти бяха представени днес на форума. Те са разработени в пет училища - Второ ОУ "П.Р. Славейков" в Стара Загора, 108. СУ "Никола Беловеждов", ОбУ "Неофит Рилски" в село Дерманци и ОУ "Петко Рачов Славейков" във Варна. Всяко от тях си е партнирало с още 10 образователни институции. По този начин общо 55 училища са развили заедно иновации, които ще достигнат до всички училища.
Флагман защо сте заколючили коментарите към тенденциозната статия за морския резерват, на който не му проумявате смисъла, защото не сте прочели данните на експертите?
"Дърпай Цоко ципарето, че боза е станало морето!"
Как му отива на министър Цоко!
Министърът дано довечера сънува друго, че само глупости са му в тиквата...
От 12:30 до 7:30, после да пиша домашните и да уча Английски, Български и Литература, Математика и поне 1 от Физика, Химия, Биология, История и т.н.
Нали знаете двама човека 1ния от които трябва за днеска да научи едно нещо, а другия 50 неща, утре като ги срещнете 1ния ще знае 1то нещо, а втория ще е по-прост от предния ден
Абсолютна малоумщина, но не съм очаквал нещо друго от какъвто и да е министър в тази държава
Добре че не ми се налага да уча от 10+ години, псевдодържава с псевдо-образователна система
В Англия хората учат от 10 преди обед до 2 часа и са в пъти по-адекватни интелигентни от хората тука, с изкючение на някакви 10% дегенерати, които % при нас са над 60%
МНОГО, ама МНОГО разчитам на ИИ, но на глобално ниво, да е регулатор и контрольор, както на всякакви комисии, така и на резултати.
45- дневната отпуска я ползват по график заедно с учениците и не могат да си позволят като другите да си вземат семейството и през учебно време я на ски през зимата или някъде на почивка с удължени уикенди.
... да имат Право да бият шамари "на харабия"...
...че Ви виждаме подрастващите "що за стока са"
Хахаха
Изключително важно е да върнат ТВУ системата (особено за доказани престъпления срещу съученици) !
... с Психолози ги "галели"...
Класовете бяха по 35-40 ученика. Ходеше се на стаж и бригади по един месец през лятото.
В началното и основното образование повечето учители бяха "нередовни" т.е. само с гимназиално образование. И резултатите бяха по-добри.
Ето, това е приказка!
45 дни лятна ваканция са им предостатъчно!
Имат си и други ваканции през учебната година. Нека НАЙ- НАКРАЯ възприемат, че имат задължения и отговорности!
Хайде, сега да прочистите и педагогическите "колективи" от пr0ст@ци, н@гаждачи и инtриг@нти, че те само с това си крепят местенцата.
Нека има, ако ще и 5 даскала, но да са класни отвсякъде! За другите, освободени, учителски места си има ИИ. Тъкмо ще се спестят доста средства на бюджета от: заплати, командировки, представителни разходи, облекла, ДМС,.......