Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Колкото по-бързо забраним тротинетките, толкова по-малко пострадали деца

Категорично мерките, които предприеха с конфискуване на автомобили на пияни и дрогирани шофьори, не дават резултат, смята Богдан Милчев
Ключови думи: богдан милчев, пътна безопасност, тротинетки, шофьори

Близо 90 процента от българските шофьори смятат, че държавата използва камерите за скорост, за да пълни хазната, а не да въвежда ред по пътищата. Катаджиите непрекъснато  купуват устройства на триноги, които да залагат на места „хранилки“, за да отчитат печалби в милиони лева годишно. Униформени и цивилни печалбари непрекъснато ни разправят по телевизора, че полагат огромни усилия, ама тежките катастрофи от началото на тази година са над 200 повече от 2023 г. И о, чудо – убитите са с над 60 по-малко, а ранените само със 7 по-малко от миналата година. Как стават тези магии, питаме инж. Богдан Милчев -  и като бивш шеф на КАТ-София, и като настоящ шеф на Института за пътна безопасност.

Инж. Богдан Милчев е роден през 1971 г. в София. Завършил е Минно-геоложкия институт. Работи в МВР от 1995 до 2014 г. в структурите на Пътна и Охранителна полиция. От 2011 до 2013 г. ръководи отдел “Пътна полиция” в СДВР, наричан още КАТ-София. През 2018 г. защитава докторска дисертация на тема “Система за управление на рисковете от пътнотранспортни произшествия”. В края на 2017 г. участва в учредяването на Института за пътна безопасност, а от 2019 г. е председател на Управителния съвет на тази неправителствена организация.


- Инж. Милчев, миналата седмица Институтът за пътна безопасност представи допитване, според което 86 % от шофьорите смятат, че държавата само гони печалби от камерите на КАТ. Защо, според вас, се получи този резултат?
- Изобщо причината да направим такова проучване се дължи на факта, че за последната година държавата е събрала над 100 милиона лева от глоби не само от камерите, а въобще от всички контролни дейности, свързани със Закона за движение по пътищата. Нашето допитване категорично доказва, че шофьорите смятат камерите за едни капани, които не допринасят за тяхната сигурност. Ние сме свидетели как камерите продължават да бъдат скривани, или слагани на места, където абсолютно никога не се случват пътно транспортни произшествия (ПТП), но там има някакво безсмислено ограничение на скоростта, което масово се нарушава и се глобяват масово хора, без те да са създали опасност за себе си или другите участници в движението. В последните години се сменяха много и различни вътрешни министри и някои от тях заявяваха, че камерите ще бъдат слагани само на места, където има концентрация от произшествия, но това така и не се случи. И не е случайно, че в очите на шофьорите държавата в лицето на пътна полиция се явява като търговска фирма, чиято единствена цел е да спечели повече пари, а не даде сигурност по пътищата...

- И няма сила, която да накара КАТ да слага камерите на „отсечки на смъртта“, те непрекъснато да седят там и всеки, който мине да знае: „Внимание! Тук има ограничение на скоростта и денонощно снимат камери“. Без значение дали ги слагат на двуноги, триноги или четироноги, но шофьорът трябва да знае, че го снимат и да кара по-бавно...
- Да, да. Провокирате ме да издам неща, които ще се случват в дните непосредствено след изборите. Нашето  проучване, освен за камерите и за глобите, стига и по-далече и е свързано с най-опасните области в Северна България, в които вероятността да настъпи тежко ПТП е най-голяма. Това са областите Русе, Монтана, Ловеч и Варна, където от години имаме най-много загинали и ранени при катастрофи спрямо дължината на пътната мрежа. Тази част на страната е и по-слабо икономически развита. За да не каже някой, че се намесваме в политиката, след 27 октомври от Института планираме да оповестим, че над 30 процента от обезопасителните системи по пътищата – така наречените мантинели, са модифицирани. Това означава, че са поставени така, че не могат да издържат на удар и не могат да предотвратят тежки последствия за водача и пътниците в автомобила, напуснал пътното платно. Ние констатираме голям процент неправилно поставени мантинели, което пряко застрашава живота на хората не само в тези 4 области, а и в цялата. В същото време нашите данни са, че 90 % от всички обществени поръчки, свързани с мантинелите, се печелят от една и съща фирма. И ще стигна по-далеч – политически лица са замесени в управлението на тази фирма. Но и веднага ви моля да не ме питате за повече подробности - всичко това ще бъде оповестено след изборите. Проблемът с пътя и по-точно това, че пътят ни убива, продължава да стои на първите места в дневния ред на Института, въпреки че в последните две и повече години се прави опит фокусът да бъде изместен върху шофьорите, в смисъл – шофьорите са виновни, те ни убиват... Само ние продължаваме да твърдим, че трябва да се обърне тенденцията  – да, шофьорите допускат грешки и няма да престанат да допускат грешки, но е работа на държавните институции да правят така, че от грешките да не загиват хора. С други думи да свалим отговорността от шофьора и да я насочим към доставчика на транспортната система – държавата с нейната армия от политици, чиновници и полицаи.

- Да, де – това го знае всяко дете, защото МВР го повтаря денем и нощем – за 98 на сто от катастрофите са виновни шофьорите...
- Разбирам иронията ви, но искам да кажа, че непрекъснато се опитват да поставят акцента върху алкохола и наркотиците. И че категорично мерките, които предприеха с конфискуване на автомобили на пияни и дрогирани шофьори, не дават резултат. Това показва статистиката. Разбира се, ние можем да четем статистиката както ни е угодно, но ето данните на МВР – от началото на тази година са хванали над 3000 души с алкохол и наркотици. Знаете, че съм работил в пътна полиция и от личен опит мога да ви кажа – МВР може да хване толкова водачи с алкохол и наркотици, колкото то реши, тоест – колкото е то активно. Могат да хванат 4000, могат да хванат и 2000 в един и същи период. Но този факт показва само, че всеки  ден хиляди шофьори по пътищата на България управляват под въздействие на алкохол и наркотици. Колко от тях МВР ще хване – това е избор на самото МВР. Данните са още по-красноречиви, когато видим и че смъртните случаи при катастрофи с алкохол и наркотици както през 2023 г., така и от началото на 2024 г.  са съответно 7 и 5, но дори да стигнат и до 10 до края на годината, няма как да забележим някакви особени постижения в тази насока. И по-назад в годините да се върнем, ще видим, че от алкохол и наркотици продължават за загиват между 5 и 10 човека годишно, което почти винаги е около 1 - 1,5% от всички загинали в съответната година. Тези мерки са силно популистки, въздействието от тях върху водачите, беше изключително кратко. Нека всеки от вашите читатели сам прецени – МВР е хванало над 3000 с алкохол и наркотици от началото на тази година и всеки от тях потенциално е можел да убие по един човек, а загиналите реално са 5. Да – наистина, ние в България имаме тежък проблем с алкохола, а вече и с наркотиците, но пътят да го решаваме не е само да вървим с наказания и конфискации. Дори да ги разстрелваме шофьорите, които карат с алкохол и наркотици, проблемът ще остане сериозен. Още през 2000 г. в Швеция се усещат, а след това и в повечето страни от ЕС, че ако ние само наказваме шофьорите, това спира да дава резултат. Според мен – това е мое лично мнение, около 30 % от цялото ни общество страда от зависимости, най-масовата от които е алкохолът, а след него са и наркотиците. Това с наказания и конфискации не може да бъде променено, а са необходими други действия за преодоляване и лечение на подобни зависимости.

- И нека тук да кажем, че от началото на тази година, докато има 5 загинали от катастрофи заради алкохол и наркотици,  загинали са 8 души, сред които и деца, при над 400 катастрофи с тротинетки. Не трябва ли държавата да конфискува и тротинетките на нарушителите?
-  Съгласен съм. Колкото по-бързо бъдат забранени индивидуалните електрически превозни средства, така наречените тротинетки, толкова по-малко пострадали и убити наши деца. Този извод е не само български, а и европейски, защото такива забрани вече са въведени в столици като Мадрид, Париж и Осло и в много други големи градове. Забраните се налагат, защото е невъзможно тротинетките да бъдат контролирани. Дори в такива големи страни като Испания и Франция, общинските и полицейските власти нямат ресурс да наложат спазване на правилата от тези участници в движението. Същото е и в България – има изисквания по закон, но никой не може да следи  технически дали тротинетката е настроена да се движи със скорост до 25 км/ч. Никой не знае кой я кара – виждате дете, което се качило, но никой не проверява то на 14 години ли е, или под тази възраст, виждате тийнейджър на тротинетка без каска, но не знаете навършил ли е той 18 години или не е. Никой и не знае къде ги карат - виждате някой да се движи по Южната дъга на Околовръстното, където е ограничението на скоростта е до 80 км/ч, което изключва тротинетки, за които разрешението е само за пътища с ограничение до 50 км/ч. Виждате друг с тротинетка на средата на платното между колоните от автомобили, вместо да кара в най-дясната част на платното. Виждате да карат по улица, встрани до която има изградена велоалея, но оня с тротинетката предпочита да е сред трафика. Българинът няма мотокултура, а в градовете почти напълно липсват мрежи от велоалеи, кара се безразборно по тротоари и в пешеходни зони. Хората в Европа се видяха в чудо от тротинетките и ще видите, че там ще ги забранят, докато ние продължаваме да броим пострадалите деца.

- Смятате ли, че скоро камерите на тол системата, които са към АПИ, ще започнат да ни засичат за средна скорост?
- Държавните институции се провалиха в няколко направления, отнасящи се до пътната безопасност. Говорихме вече за алкохола и наркотиците и хвалбите на управниците, че вече било много различно, защото конфискували автомобили. А то си е провал. Другото направление са тол камерите. През 2019 г. лично заведох председателя на създадената тогава Държавна агенция за безопасност на движението при председателя на Българския институт по стандартизация, за да може още през същата 2019 г. да стартира процедурата за сертифициране на и тези камери да засичат за средна скорост. Тогава ни беше обяснено, че този процес ще трае между 3 и 6 месеца. Сега сме 2024 г. и вече ни уверяват, че щял да приключи до края на годината. Ами аз пък казвам, че това няма да се случи. И ви напомням, че миналата година държавни чиновници прогнозираха сертифицирането на тол камерите да стане в края на 2023 г., после до март 2024 г. Ето ви поредния нагледен пример за управленска немощ.

- А как ще коментирате статистиката на МВР, че тежките катастрофи с убити и ранени са с 220 повече спрямо миналата година, а загиналите са с над 60 по-малко и ранените само със 7 повече спрямо същия период на 2023 г.?
- И аз се питам защо оглушително гузно мълчат държавните институции, при положение, че имаме нечувано за последните 10 години намаление на загиналите при катастрофи и не дават някакво обяснение.

- Е, отвреме-навреме се похвалва някой вътрешен министър или полицейски началник...
- Добре, но да сте чули какъв е анализът им за това намаляване, което в пъти по-голямо, отколкото по време на първите месеци от пандемията през 2020 г., когато движението беше намалено със 70%. Тези над 60 човека по-малко загинали, без да има анонс през 2023 г., че са взети тези и тези мерки и се очаква такова намаление на загиналите, говори за няколко неща. Първо, че е налице нестабилна транспортна система в България, в която могат да се намаляват или увеличават жертвите независимо от мерките, които се предприемат от страна на държавата. Второ - голяма е вероятността да има статистическа манипулация в данните, които се събират и обработват в МВР. Аз самият мога да свидетелствам за това, че когато върху МВР се упражнява обществен натиск, че не си гледа работата, много умело ръководни полицейски служители могат да манипулират статистиката във всички посоки, в които си пожелаят, включително и за пострадалите при катастрофи. Свидетели сме как всяка година отчетите на МВР показват успехи и в борбата с престъпността, и в пътната безопасност. С такива намаления, ако върнем отчетите към 2014 г. насам, вече трябваше за 10 години да имаме нулеви нива и на престъпления, и на загинали при катастрофи. Ами я си представете – 28 са Областните дирекции на МВР в страната и ако всяка от тях скрие за 8-9 месеца от статистиката минимум по двама загинали, или не ги докладва навреме, ето ви близо 60 убити по малко при ПТП през този период. Не казвам, че го правят, но няма как иначе да си обясним, че катастрофите се увеличават, а загиналите намаляват и ранените са пак толкова, колкото миналата година. Това е безсмислица, тези числа винаги вървят заедно, ако не са манипулирани.

- Смятате ли, че е крайно време МВР да бъде задължено да води регистър на всяка една тежка катастрофа – те са към 7000 годишно. Ама в този регистър да пише кога е станала, на кой път или улица, кой е убит, кой е ранен, за колко време е дошла линейката, каква лекарска помощ е получил и какво е състоянието му 30 дни след инцидента. Какви са автомобилите, участвали в ПТП-то като модели и марки, на колко години си, дали са със зимни гуми през лятото, или с летни гуми през зимата. Последно – този регистър да е публичен!
- Ние с вас го говорим това от много години, но никой политик или управляващ не ни обръща внимание. То и сега е ясно – за 2023 г. България пак е на първо място в ЕС по корупция и няма как да не е на последно място по пътна безопасност - с най-много загинали на 1 милион от населението. Корупцията и пътната безопасност са обратно пропорционални величини - когато едната е огромна, другата става нищожно малка. Специално ние от Института ще настояваме да има такъв публичен регистър по области, за да може нашата, а защо не и всички други неправителствени организации, журналисти, кметове, общински съветници да получат ясна картина къде са проблемните точки. Например ние имаме изключително висок риск от ПТП по пътя за транзитно преминаване на тежкотоварни автомобили от Русе до Маказа. Там не се предприемат никакви действия от страна на държавата. Затова заедно с кмета на Русе на 23 октомври от Института организираме международен форум, на който да се разгледат проблемите за безопасността в този смъртоносен участък, преминаващ напряко през страната.
 

13
Коментара по темата
13.
DB7
18.10.2024 08:13:17
ОГРАНИЧЕНИЕ 15КМЧ
12.
Нонаме
18.10.2024 08:04:35
Ей, смешни. Всичко забранено се търси повече. Ефекта ще е нулев.
Трябва адекватни закони и тяхното прилагане.
11.
Аз
18.10.2024 07:46:44
Говорим непрекъснато за екология и зелена икономика, а в същото време искаме да се забрани вторият след велосипедите най- екологично чист транспорт. И всичко това, заради немощта на същото това коментирано МВР, заедно със собствениците на пътищата, да изпълняват изискванията на Закона за движение по пътищата, и то не само в частта за тротинетките. Последните няколко дни бях в два големи града - Варна и Бургас. Познайте колко полицаи видях на пътя за тези дни, включително в участъка Бургас - Варна? Общо 3 (ТРИ) патрулки, с по 2-ма полицаи. В същото време, сещам се за поне 10-тина случая на неправилно движещи се тротинеткаджии, 3-4 велосипедисти и много повече правилно движещи се такива водачи.
Връщат ми се спомени, от едно мое пребиваване в Букурещ. На всяко голямо кръстовище, независимо от светофарните уредби, имаше по 4-ма полицаи, които надуваха свирките и се намесваха при всяко затруднение в движението. Незнам по колко часа на ден, но на едното кръстовище със сигурност повече от 4 часа.
Изводите оставям на читателите.
10.
Има и по-изхакани превозни средства
18.10.2024 06:18:41
Да обърнат внимание и на самоделките велосипеди с бензинови моторчета, които се карат по велоалеи. Странно, но много се увеличи броят на този пърдящ вид превозни средства.
9.
Корумпето
18.10.2024 06:15:32
Категорично мерките, които предприеха с конфискуване на автомобили на пияни и дрогирани шофьори, не дават резултат

Дават резултати за корумпетата. Що автомобили прибраха. Могат да им свалят която си искат част и да я ползват или продадат. Даже и търгове под пазарна стойност правят. А и вдигнаха мизата на рушветите.
8.
Българина
18.10.2024 00:47:43
Между тротинетка и тежък велосипед голяма разлика - няма.
То тогава и колелата да забраним...
НО аз съм за да се регистрират като МПС(моторни превозни средства), все пак си имат мотор, макар и на ток.
7.
оффф...
17.10.2024 23:55:31
Колкото по-бързо забраним автомобилите - толкова по-малко катастрофи
6.
Веньо Венев
17.10.2024 23:52:14
да спрем и пикото, и балоните ... нали уж забрана да се продават, а още има сайтове дет свободно продават и доставят. В дискотеките се продават масово без касови бележки на малолетни, и яко контрол на саските пушеш ли саска 2-3 месеца да те пращат на психотерапевт, да видат кви проблеми толкова имаш, че гърмиш.
5.
Нпо
17.10.2024 22:38:21
Тоя изглеждаше, че говори смислено, докато не се из@к@ по въпроса
Те на пишман шАфьорите всичко им пречи, дори останалите в движението, защото вместо да даде газ с гъст дим от аспуха, трябва да намали и изчака по-бавното возило, че и да го пази.
В градът какво да срещнеш слонове? Тротинетки, велосипедисти, деца, майки,. Какво друго очакват извън село тея тъпанари.
4.
Член
17.10.2024 22:26:24
Да забранят първо порното, че остана само едно око и глава без рамене. Не знам къде ще му излезе краят.
3.
*********
17.10.2024 22:18:46
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
2.
Citron60
17.10.2024 22:06:52
манталитета на дивия селянин- влиза в колaта и изведнъж той става царя и определя правилата на пътя...
1.
V
17.10.2024 15:09:47
Или пълна забрана на всичко освен магарета, каруци и коне, или забрана на нищо. Тротинетките, Е-колелата и т.н. не са виновни, че ги използват първобитни олигофрени с 20 IQ. Същото важи и за таралясниците с които станахме с най-висока смъртност на пътя в цяла Европа
  Добави Коментар
Европейските лидерите зоват Еврокомисията спешно да приеме закон за връщане на мигрантите Настояват и за засилване на военната подкрепа и ускоряване на доставките за Украйна Кой лъже за здравето на Путин Кремъл отрече твърдението, че се е влошило
Мъжкото достойнство става все по-голямо, но причината е тревожна! Това може да повлия е на репродуктивните способности на мъжа, а и да засегне бъдещите поколения Яжте тези 4 подправки и страхотният секс е гарантиран Те повишават либидото и при двата пола, категоричен е сексологът Александър Мелихов
Ето как успешно и безпроблемно да говорим с децата за секс! Да, неловко е когато трябва да поговорим с децата за интимностите, но няма как – трябва! 6 признака, че някой упражнява върху вас негативно влияние Усещате, че емоциите ви са манипулирани
Не е истина колко е вкусен сладкиш "5-10-15" - готов и изяден само за 30 минути Съставките почти винаги са ви под ръка в кухнята Ще отслабнем неусетно, ако слагаме това в кафето всяка сутрин Ползите от кофеина, който е стимулант на централната нервна система и е отговорен за ефекта на жизненост
В никакъв случай не бива да изхвърляте старите си обувки Старите обувки съхраняват силната енергия на този, който някога ги е носил Кои са най-търсените професии на пазара на труда у нас Общо 14 022 безработни са започнали работа през септември с посредничеството на бюрата по труда в страната
Турска баница с пълнеж по рецепта на колежката ми Фатма, тайната й е в заливката След изпичане баницата е мека като дунапрен, но отвън е с тънка хрупкава коричка Изпитание чрез огън: 4-те зодии, които ще бъдат най-засегнати от пълнолунието в Овен днес Пълнолунието в Овен ще засегне всички знаци, но четири от тях ще усетят най-силно последиците