Ще спре ли трета лента на АМ „Тракия” войната по пътищата? Ха-ха!!!
Трета лента на автомагистрала „Тракия” да имало в участъка ѝ между София и Пловдив, предлагат експерти. Инициативата била на Община Пловдив и предвиждала точно там, където тежките катастрофи са най-редовна гледка, да се разшири аутобана. Любопитно е, че от Агенция „Пътна инфраструктура” са гарантирали, че ще извършат анализ и ще вземат решение дали подобна мярка би помогнала за справяне с войната по пътищата. Макар думата „анализ” често да е свързвана в последните години с празни обещания. Нищо чудно и някоя комисия в НС да назначат по темата.
Може да се поспори и колко продуктивно или контрапродуктивно ще е да се добави трета лента в най-натоварената отсечка от най-печалноизвестната магистрала у нас, при положение, че нищо чудно някой пореден „отговорен” водач с автомобил на цената на етаж на вход от панелен блок да си помисли, че използваната у нас за синоним на „магистрала” дума „аутобан” се ползва буквално, като в Германия. И нали, третата лента, сиреч най-най-лявата, да е без ограничение на скоростта. Не, че при наличието на две сега, ситуацията с настоящата лява е много по-различна от това. Караш си със 140 км/ч, колкото е по някаква причина ограничението за скоростта, при положение, че в Европа обикновено не надвишава 110-120 км/ч, и изведнъж някой ти примигва в гръб с дългите светлини, казвайки ти в прав текст
„Айде разкарай се вече, бавняр!”
Реално това е и една от малкото функции на левия лост до волана, която голяма част от водачите у нас разбират. Той, разбира се, се ползва, за да пускаме фаровете и когато се налага да мигаме с дълги на бавните. В другите две посоки - нагоре и надолу, този лост или не може да се движи или свързваме движението с аварийните светлини, защото издава същия звук в „кокпита”.
„Кой си ти, че да ти казвам АЗ, накъде ще завивам, бе?!”
В същото време една също толкова значителна част от хората зад волана изглежда не могат ни да четат, ни да разпознават цифри. Иначе как да обясним реалността? Че ограниченията на скоростта са разписани ясно в ЗДвП, учат се по време на курсовете, дори има поставени знаци край пътя, а всъщност нито едно от тези неща не се спазва. Не, може би простата причина в случая е, че на никого не му пука за законите.
„Абе, аре бе, не виждаш ли, че тука моЕ се кара с повече от ограничението?!”
Всичко това очевидно е следствие на манталитета. Идва от чувството за безнаказаност. От фалшивото разбиране, че еди кой си е по-добър и по-значим от другите на пътя. От прекалената самоувереност в липсващите понякога напълно умения и не на последно място - от лошото състояние на самите пътища.
Движението с превишена скорост не е само тенденция - то са практика, основно приложима и продължително прилагана по АМ „Тракия” и извънградските пътища, където състоянието на пътната настилка е под сериозен въпрос. За безразсъдните това не е проблем. Те всяко лято фучат бясно към невероятното ни море, понякога с над 200 км/ч., хвалейки се в социалките с лошо скалъпено вертикално видео. За да стигнат възможно най-бързо... до първите светофари в големите градове по Черноморието. Да пристигнеш с 10 минути по-рано е въпрос на престиж. Само най-амбициозните състезатели са способни да бъдат първи. Така застрашавайки не толкова собствения си живот, а по-важното - този на околните, една група от хора в страната, стават причина България да е първа в Европа поне с нещо...
С най-много загинали в катастрофи на милион души в ЕС. На Стария континент ни задминава само престижно Босна и Херцеговина. Ежегодно черната ни статистика отбелязва смъртта на между 500 и 700 човека при катастрофи - брой на жертви, който при население от приблизително едва 5.5 млн. човека, е истински потресаващо, особено поставено на фона на все по-ниската раждаемост. Та, не само да губим хора от емиграция в чужбина, не само заради това, че никой не иска да ражда деца, не заради плачвената роля на здравеопазването, но и защото просто се самоизбиваме. Зорлян.
Няма смисъл към цялото това фатално уравнение да добавяме и другата променлива - алкохолът и наркотиците. За това може да се изпише още един също толкова безсмислен текст, който също толкова, колкото коментарите из фейсбук, ще доведе до нулева промяна. Промяната изисква разбиране - на себе си, на ближния, на непознатия, на общността. Изисква състрадание, емпатия - такива качества описаните не притежават. Те ще се познаят и вие много добре ги познавате.
Иначе държавата опитва да реши проблема. В опитите ѝ обаче прозира безсилие. Поредната приумица - измислената и въведена против всякакви логически обяснения ТОЛ система, сега щяла да разполага с 330 камери, които да засичат скоростта на колите и до края на годината щели да бъдат сертифицирани и работещи. Така щяла пак да се бори войната по пътищата. Щяла.
Нищо, че преди малко повече от година бе въведена истински тоталитарна и строга мярка против пиянките и наркоманите зад волана - да се отнемат автомобилите им. И тя не проработи. Та, камерите ли ще спрат джигитите?! Тук пак важи старото правило - всяко нарушение, което се наказва само с глоба, не е нарушение, а платена услуга. Искаш да караш с над 140 км/ч. по магистралата? Може, ама за всеки подминат ограничителен знак се плаща определена сума в зависимост от скоростта. Излиза скъпо, ама онова готино видео в Tik-Tok и адреналинът нямат цена, нали... Не можеш да си позволиш да плащаш глоби? Не караш с над 140 км/ч. Това е същината на абсурда.
За съжаление и да оставим нещата такива, каквито са сега - оставяйки ги подвластни на Теорията на Дарвин - естественият отбор също не е вариант. Защото покрай гнилите плодове, чиято цел в живота е да бъдат новия Вин Дизел, ще си отидат или ще пострадат и много читави хора, пред които еволюционният път не е затворен.
А истината най-вероятно се крие в това, че в последните 30 години умишленият разпад на образователната система, омаловажаването на семейството като възпитателна единица, липсата на човечност, изкривените и продължаващите да се изкривяват ценности, морал и култура, доведоха до сътворението на едно цяло плачевно пост-соц поколение, което просто не иска и не е в състояние нито да се поправи, нито да бъде поправено. Същото това поколение или поне някои от неговите представители знаят добре, че съдебната система в страната „работи за тях” и наказания на практика няма.
И затова войната по пътищата ще продължи, без значение какви мерки се взимат и какви са санкциите. Без значение дали на АМ „Тракия” ще има 3, 5 или дори 10 ленти и дали по нея има 330, или 330 000 камери. Положението е изтървано.
В БГ по-голямата част от хората не могат да минат 60 IQ на един тест за интелигентност, но шофират коли, резултатите ги гледаме ежечасово
Интересно защо в европейските държави, в които никога не е имало соц, няма и война по пътищата?