Ще плати ли неустойка след трагедията с пилотите ни заводът, който е извършил ремонт на самолета
Много е важно нашите експерти и колегите им от завода в Чехия да разчетат черната кутията и ако има техническа причина за трагедията с двамата пилоти на летището в Граф Игнатиево, тогава заводът, който е извършил ремонта на разбилия се самолет, дължи неустойки. Това каза в „Тази сутрин“ по бТВ министърът на отбраната ген. Атанас Запрянов.
По този начин ще бъде защитен финансовият интерес на държавата, въпреки че това няма да върне нашите колеги, добави той.
Инцидентът, който се случи на 13 септември отне живота на майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин.
Очаква се изводите да се забавят от седмица до 10 дни.
Удар, при който са получени увреждания, несъвместими с живота - това е заключението от вече готовата съдебно-медицинска експертиза за причината на смъртта на двамата пилоти.
„Бях си пожелал в моята кариера да не извършвам две неща – да не извършвам съкращения, каквито ми се наложиха през 2004 – 2010 г., и да не погребвам – което ми се случи при операцията в Ирак“, споделя служебният министър.
От думите на министъра стана ясно, че двамата са изпълнявали упражнението, което се оказва фатално за тях, 24 пъти тази година. В елементите е нямало нищо извънредно, били са добре познати за пилотите.
„В такъв момент е много е трудно да говориш, когато се обадиш на близките. Тогава човек се чуди какво да каже“, отбеляза ген. Запрянов и допълни, че е било задължително той да се свърже със семействата на загиналите.
„Научих две минути след катастрофата. Толкова бързо трябваше да реагираме - да тръгнем за „Граф Игнатиево“, че не бяхме уточнили още типа на самолета. Затова Министерството на отбраната първоначално даде информация, че това е военнотранспортен самолет, а се оказа учебно-боен самолет L39”, уточни министърът.
След като е докладвал на държавното ръководство – на премиера, на президента, ген. Запрянов и ген. Стойков незабавно са тръгнали към „Граф Игнатиево“, за да видят какво е станало, като на място са получили и доклади.
„Упражнението, което се изпълнява – това не е авиошоу и не се изпълняват никакви изключителни пилотажи, е част от бойната подготовка и тренинга на пилотите, който се извършва в Долна Митрополия, и те са го правили много пъти“, коментира Атанас Запрянов.
Той посочи, че много търпеливо трябва да се изчака експертизата, разчитането на черната кутия, заключението на комисията – едва тогава ще бъде пълна картината дали има техническа причина, пилотска грешка и допуснато ли е невнимание.
„В този случай ние имаме отремонтиран от завода самолет, който е в гаранция и в експлоатация от юни месец. Самолетът има 1600 следгаранционни часа“, посочи Атанас Запрянов.
„Не бива само по визуални оценки да съдим какво се е случило“, обясни той. Министърът посочи, че не иска да говори с разследващие екип, за да няма след това твърдения за вмешателство.