Опасно ли е прахчето, което Диона рекламира? Психолог заговори за психиатрични проблеми
Напитка през носа? Това се разпространява в Европа отдавна, на много места е забранено, каза психологът и терапевт Ина Антонова в предаването „Тази сутрин“ по бТВ. „Инфлуенсърското поведение и влиянието им върху подрастващите обаче са по-важни в случая. Това не е нормално да се покаже на подрастващите“, добави тя, коментирайки видеото на певицата Диона в Инстаграм, на което показва как може да се употреби нов вид енериен прах, който се смърка през носа.
„Основният субстрат в тези енергийни напитки е кофеинът. Както може човек да предозира с кафе, така може кофеина да си го набави от такива енергийни напитки. Производителят на този прах, който се рекламира, целенасочено е направил продукт, който изцяло минава на ръба на регулацията и на закона“, каза пък директорът на Специализираната детска болница „Проф. Иван Митев“ д-р Благомир Здравков.
Потрес! Фолкаджийка рекламира "продукт за смъркане"
„Какво рекламира тази жена? Че усвояването през носната лигавица е много по-бързо. Да, това е така, но когато смъркаш каквато и да е субстанция ти можеш и да я инхалираш. Така ще попадне и в дихателните ти пътища, което вече става проблем“, обясни д-р Здравков.
„Освен рекламата на новия продукт обаче, във видеото се усеща и реклама на определен тип поведение. Изглежда сякаш се търси аналогия с употребата на друг вид прах, който е наркотично вещество“, подчерта той.
„За съжаление ми изглежда като подготвяне на децата ни за по-сериозни приеми на прахообразни вещества. В този момент, в който ние убедим децата, че е безопасно да правят подобно действие, ние ги убеждаваме, че е безопасно да приемат каквото и да било по този начин. Накъде точно ги насочваме ще си спестя да обяснявам в детайл“, каза Ина Антонова.
Диона: Не подстрекавам хората да взимат наркотици, това е само реклама
„В самия клип асоциацията, която се изважда на преден план, е приемът на кокаин. Уменията, които се демонстрират са за шмъркане. Очевидно това е била целта, а производителят отрича“, коментира пък д-р Здравков.
„Трябва да поздравим тези хора, които бързо и остро реагираха, защото този случай показа двата полюса на социалните мрежи – първо как всеки може да изкара някаква малоумщина и продукция, второ как критичното мнение на маса хора може да направи така, че продуктът да бъде игнориран или свален“, добави той.
Трябва да се забрани употребата на енергийни напитки на хората до 18-годишна възраст, заяви лекарят.
Потъна в земята от срам и изтри профила си в Инстаграм
„Нощният сън с тези напитки се превръща в припадък, защото има аденозин. Когато пием кофеин, тези рецептори в мозъка биват заблудени. Те прихващат кофеина, но не и аденозина. Така им губим връзката с тялото и не знаем кога умората се натрупва физиологично в него и можем да преизтощим батерията. Затова не може да се говори за нощен сън, а за припадък след употреба на такива вещества“, обясни Ива Антонова.
„Вече има доказателства, че приемът на енергийни напитки води до психиатрични проблеми. Зачестяват симптоми като тревожност, паник атаки и нарушение на съня при децата. Това пък води до депресии, защото тези кратки еуфории изхабяват на наличните запаси на адреналин и кортизол в организма“, добави тя.
Българските институции имаха незабавни реакции – от Комисията за защита на потребителите обявиха, че ще санкционират с до 30 000 лева фирмата, която разпространява енергийния прах, който рекламира Диона.
А от здравното министерство излязоха с позиция, че не са разрешавали подобни продукти, които се приемат чрез вдишване през носа. От ведомството обясниха още, че започват незабавна проверка по случая.
От БАБХ пък обявиха, че енергийните прахчета, предлагани чрез онлайн платформи, не могат да бъдат квалифицирани като храни, тъй като се приемат чрез вдишване и не попадат в храносмилателната система.
Казват ни, че смъркането на разни прахове било нещо нормално.
Модерна работа. Брей, демокрацията много сложно нещо била.
Това си е чиста проба реклама за развращаване на подрастващи и слабоумни.
Референдум, забрана, глоба 100 000 за подобна реклама и въпроса е решен.
Няма родители, които биха търпяли подобна гадост да се рекламира.
АКО не бяхте журналята никога народа немаше да разбере за тези... продукти във вид на прах.
АМО ниКОЙ нищо не казва за RedBul, летящи крила и други подобни течни?.. И що бе???...
Поредната реклама и отвличане на вниманието на народа.