Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

След 20 години всеки втори работещ у нас ще е на над 55 г.

Ключови думи: всеки втори, работещ, българия, над 55 г., след 20 години, тенденция, застаряване

Наблюдава се устойчива тенденция към застаряване, като две трети от заетите са представители на по-възрастните поколения на работното място, според проучване на Българската стопанска камара. Ако темповете на застаряване на работната сила се запазят в следващите 20 години, броят на работещите на възраст над 55 г. ще достигне 48 на сто (почти всеки втори), е един от изводите от проучването, посочва БТА.

Експертни екипи на Камарата са направили анализи (одити) на възрастовото многообразие на работната сила в пет икономически сектора – консервна промишленост, дървообработваща и мебелна промишленост, металургия, производство на пиво, търговия с петролни продукти. Анализите са осъществени в рамките на проект "Заедно за устойчива заетост", изпълняван от БСК в партньорство със социалното министерство и КНСБ в периода 2024-2027 г. и финансиран от Програма "Развитие на човешките ресурси", съобщиха от Камарата.

На база на получените чрез одита данни, изводи и оценки са разработени пет секторни програми на социалните партньори за управление на възрастовото многообразие и поколенческите различия в работната сила.

За период от пет години броят на заетите е намалял средно с около 16 на сто, сочи проучването. Причините са свързани с намаляване на броя на предприятията в някои от секторите и кризата с COVID пандемията. Най-значително е намаляла работната сила в мебелната промишленост, а сравнително най-устойчиво е съхранена в пивоварната и металургичната промишленост.

Възрастовото разслоение в работната сила се откроява все по-отчетливо. На работното място се сблъскват четири поколения, които имат значителни различия в своите ценности, трудови нагласи и модели на поведение. Умението да се използват силните страни на всяко поколение в интерес на работата и да се трансформират различията в конкурентен корпоративен актив, носещ добавена стойност, е сериозно предизвикателство пред фирмените политики в управлението на хора, е сред изводите от проучването.

Управлението на възрастовото многообразие на работната сила налага необходимостта от промяна на фокуса (от организацията към хората) и реализиране на ефективни стратегии, програми и мерки за създаване на приобщаваща работна среда и култура, където всеки да се чувства ценен и уважаван заради различията си, където всеки може да бъде себе си и да разгърне в максимална степен своя потенциал и способности.

Всяко второ предприятие посочва, че се сблъсква с проблеми в нагласите на работещите, свързани с ниска мотивация, нежелание за обучение и усъвършенстване, липса на ефективност, инициативност, креативност и отрицателна нагласа към промените.

Почти всяко второ предприятие е изправено пред проблеми, произтичащи от липсата на комуникативни умения в ръководния и изпълнителния персонал и от ниската устойчивост на напрежение и стрес в работата.   

Почти всеки четвърти от заетите на възраст 27-39 г. е напуснал предприятието си в последните две години, сочи проучването. Поколение Y или "Милениум" е най-ухажваното на пазара на труда. Те очакват "всичко сега" и не се колебаят да променят местоработата си, ако възможностите за развитие, условията на труд и заплащането не кореспондират с представите им. Втората по текучество (22 на сто) е възрастовата група от заетите на възраст 40-54 г. Поколение Х държи най-много на размера на възнаграждението и не е склонно на компромиси, ако намери по-изгодни условия при друг работодател.

Предразсъдъците и стереотипите към възрастта са дълбоко вкоренени в общественото съзнание и въздействат устойчиво на индивидуалните нагласи, взаимоотношения и убеждения, проявяващи се в работната среда, смятат авторите на проучването. Според тях проблемът е и в това, че според резултатите от изследването, около 70 на сто от анкетираните ръководители споделят (в една или друга степен) такива погрешни нагласи.  

По-младите поколения са по-склонни към мислене и нагласи, повлияни от ейджизъм, сочи проучването. Поколение Х е по-пристрастно в оценките си в сравнение с поколение Т (55-65+ г.). Същата зависимост се наблюдава и при младите поколения, където поколение Z (18-26 г.) e по-крайно в сравнение с поколение Y. По-възрастните поколения, особено поколение Т, са по-склонни към самонасочен ейджизъм, който се изразява в предразсъдъци, комплекси, бариери и неправилни убеждения за собствената възраст или за възрастовата група, към която индивидът принадлежи.

В набирането и оценката на информацията са използвани (в съчетание) качествени и количествени методи на изследване – desk research, структурирано интервю и онлайн анкетно проучване, както и данни от НСИ - детайлна, специфична статистическа информация за работната сила в целевите сектори, която не фигурира в официално достъпната статистика, но е важна за целите на анализа. В онлайн проучването са включени 80 респонденти от предприятията (мениджъри, специалисти ЧР, ръководители на екипи, работници и служители, работнически представители), а структурираното интервю е проведено с 27 мениджъри или специалисти ЧР от предприятията по метода "лице в лице".

 

1
Коментара по темата
1.
ДОТОГАВА
21.08.2024 13:38:46
Я камилата...я камиларя.....
ша ма фанете за дедовия....вашта мама мръсна....!!!!
  Добави Коментар
Как да станеш идеалната жена: 5 основни правила от Наталия Кобилкина Жената, която носи лекота и усмивка в ежедневието на своя партньор, е истински дар за него Зарязан бивш Playboy модел стана "най-секси таксиметров шофьор в света" "Работя за Uber с кола под наем, за да свързвам двата края.", сподели Нанет Хамънд Лоскиаво
Трима наказани и двама на облекчен режим в Созопол преди гостуването на Карнобат Опитният капитан Галин Димов е наказан с два мача след домакинската загуба от Саяна Кои зодии ще се върнат на бял кон до края на септември? До края на септември три зодии ще намерят своята правилна рецепта за успех и ще се върнат на бял кон. Открийте кои са тези зодии и какво могат да очакват в последните дни на месеца.
След отворено зрънчо, залепено с тиксо: Промоция в магазин вбеси клиентите Пакети чипсове, които са били годни за консумация до края на юли, са пуснати на промоционална цена До дни Земята ще има още един спътник Нашата планета понякога получава допълнителни луни
Това е дизайнерката, която се грижи за Първата дама Едва години по-късно изработването на дрехи и модата завладяват до такава степен живота й че тя се превръща в дизайнер от световна величина. В центъра на нейните дрехи е дантелата Всичко свърши! Разпродават инвентара на "Приятели" Аукционът се организира от "Джулиънс окшънс" в Гардена, Калифорния
Повишиха ги посмъртно Майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин са повишени посмъртно във военно звание Обичате да творите - заповядайте тази неделя в двора на Етнографския музей Арт ателие „Усмихнати осмици“ канят всички деца и родители на 22 септември от 11.00 часа в двора на Етнографски музей
Почва най-хитовото предаване, което ще разбие тв ефира тази есен Веселин Маринов ще открие шоуто  Дядо за пример "Дядо пее най-добре! У дома часовник трака.... за всяко наспало се дете!"