Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Как е възможно билет за самолет да струва 9,99 евро

Ключови думи: Самолет, новини, Флагман, цени на билети

Колко струва един самолетен билет?

Добре е да се знае, че цената на един билет няма нищо общо с разходите около полета. Цените на авиокомпаниите се основават на това, какво отделните клиенти са готови да платят. Цели отдели и компютърни системи се занимават със задачата да изчисляват на базата на много данни кога и на каква цена да предлагат място за съответния полет. Важна роля играят празници, ваканции, време на деня или пък големи спортни събития както европейското по футбол или олимпиадата във Франция. Още по-сложно става, когато се изчисляват цените за полети с прекачване или пък между авиокомпании. Разбира се, целта винаги е една, да се постигне най-високата цена за дадено място и полет.

Авиокомпаниите се стремят да напълнят самолетите си, но не винаги пълният самолет означава задължително печалба.

Нека разгледаме разходите от грубо 25.000€ на един примерен полет от Щутгарт до Палма де Майорка и обратно с А320 и 162 пасажери, т.е. 90% запълване. Една трета от разходите са свързани със самото транспортиране на пътниците, значи около 50€ на човек. От тях 80% са за данъци и летищни такси. Допълнително възникват разходи около теглото на пътниците, средно 3 литра на човек на час (спрямо празен самолет). В нашия пример това са още 11 евро.

Независимо дали има пътници на борда или не, когато самолетът е във въздуха той генерира разходи под формата на такси за излитане и кацане, за шум и вредни емисии, за обслужване и обработване на самолета (ground handling), за контроли за сигурност на летището и за керосин. Те са около 45% от оперативните разходи.

Освен изброените разходи има и фиксирани разходи, около 23%, които съществуват дори и самолетът въобще да не излети. Това са заплати за персонал, техническа поддръжка на самолетите, но и капиталови разходи като лихви и амортизация на авиопарка, лизинг и застраховки. Освен това поддържането на администрация също струва пари. При тези примерни разходи авиокомпанията започва да печели пари едва когато билетната цена мине средно 160€. Това може да бъде постигнато с микс от цени и действително рядко се случва пътници да са заплатили една и съща цена.

Как е възможно да се продават билети за 9.99€?

Все повече авиокомпании, особено нискотарифните, залагат на допълнителни продажби извън билетите и така успяват да финансират подобни цени. Това са услуги като резервиране на място, вземане на багаж, храна и напитки на борда и други. Дори някои от тях стават на практика принудителни за клиента. Приходите от такива услуги на американската нискобюджетна компания “Спирит” например достигат 50%. Допълнителни субсидии за използването на летища в структурно слаби региони (малки летища в отдалечени райони) допълват липсващите приходи от билети.

Общо взето авиацията е една силно конкурентна и регулирана индустрия с високи изисквания, но доста ниски маржове, печалбата за един билет варира средно между 5 и 8 евро.

*Коментарът е от фейсбука на Марио Бакалов, един от най-популярните и успели български пилоти. На 16.10.2016г. той приземи за първи път най-големия пътнически самолет в света, Ербъс A-380, в София и така влиза в авиационната история на България. От края на 2022 г. Марио Бакалов лети на Ербъс А-320 и до момента остава единственият българин капитан в Луфтханза.

Освен пилот Марио е високо ценен и уважаван интернационален говорител, дългогодишен инструктор в сферата на човешкия фактор и инициатор на различни проекти в социалния и бизнес живот. Марио е и добре познато лице от телевизия, социални медии и реклами.

 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Ще има ли промяна в цените на винетките догодина Служебният министър на регионалното развитие и Виолета Коритарова - Касабова с успокоение за шофьорите Лейди Гага най-накрая коментира слуховете, че е хермафродит Преди повече от десет години се появиха слуховете, че поп звездата има мъжки и женски полови органи, които тя така и не отрече
Учени посочиха храните, които намаляват риска от деменция Тези храни са богати на антиоксиданти, имат противовъзпалителни и противоракови свойства 6 летища не стигат на Лондон Властите в Лондон наблюдават сравнителен скок на пътниците след пандемията и очакват да се счупи рекорда от 2019 г.
Скрита картина на Моне отива на търг за 35 млн. долара Шедьовърът е една от осемте творби от серията "Водни лилии" Купи си „Майбах“ за 400 бона от Миро Дзвера Певецът сам се похвали за новата си придобивка
Какво се случва с комарите през зимата? Няма еднозначен отговор, защото има много видове комари и голяма част от тях прекарват студените месеци по различен начин Кристина Агилера празнува 25 г. от дебютния си албум със специално издание Певицата си сътрудничи със Сабрина Карпентър и MGK в новия си EP
Зловеща нощ в Кърджали! Жена скочи от хотелска стая с дете на ръце, борят се за живота му Тя е в ареста, получила е само контузии Пребиха го Повече от година той получавал предупредителни бележки, чупили му и чистачките
Реанимираха я от моргата на западналите чалга звезди Всички медии и социалки гръмнаха с изпълнението на русокосата фурия, която без забавяне се възползва от безплатната реклама и вдигна хонорара си за участие на кръгло 5000 лева Връща се в ефир до Маги Халваджиян Известно е, че двамата се разделиха през 2012 година, след като предаването „Море от любов“, което се излъчваше по Би Ти Ви, бе спряно