Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ученици и под 16 г. ще може да се обучават във фирма

Учениците в дуална форма ще трябва да описват в дневник "в края на всеки работен ден" изпълняваните практически задачи
Ключови думи: ученици, фирма, обучение, практика, работодател

Учениците в 11. клас, които нямат навършени 16 г. към началото на учебната година, ще могат да провеждат практическо обучение в реална работна среда като производствена практика до навършване на възрастта и сключването на трудов договор с работодател.

Това предвиждат промени в наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа, или т.нар. дуално обучение. Целта е редакциите да се синхронизират с промените в закона за професионалното образование и обучение от март т.г., свързани с изискванията за професионален опит на наставниците.

Досега само учениците, навършили 16 г., можеха да започват практическо обучение в реална работа среда. Занапред това ще може да става и малко по-рано, като в периода до навършване на възрастта и сключването на договора те ще могат да получават стипендии от работодателите по реда, по който учениците получават стипендии след завършено основно образование.

С промените се въвеждат нови изисквания за наставниците, които учениците трябва да имат във фирмите. Това са работници или служители в предприятието, притежаващи професионална квалификация по професия от същото професионално направление, от което е професията, по която се извършва обучението. Досега те трябваше да имат най-малко 3 г. трудов стаж по същата професия и да са преминали обучение за наставници, осигурено от работодателя. Занапред изискването ще е да имат поне 2 г. професионален опит по професията от професионалното направление и да са минали обучение за наставници. Освен това в бъдеще те не просто ще запознават всеки обучаван с вътрешните правила на предприятието за дуално обучение и ще правят инструктажи за безопасни условия на труд, но и ще следят дали те се спазват. Вместо оценки за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък те ще вписват в дневниците "качествена оценка за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък след преминаване на обучението по всяка тема от учебната програма", ще могат да отправят и препоръки относно изпълнение на дейностите.

Връзката между работодателя, наставника и училището в дуалната форма ще се осъществява, освен от учител методик или преподавател методик по професионално обучение, и от учител по професионална подготовка. Той ще изпълнява функциите на учител по предмети или модули за професионална подготовка от учебния план, ще координира работата с наставниците за установяване на единни критерии за оценяване на постиженията на учениците и ще работи с не повече от шестима наставници.

С промените се детайлизират и някои текстове, целящи подобряване на процесите, свързани с кариерното ориентиране на учениците. Посочва се, че работодателите и училищата ще организират и провеждат съвместно информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от 5 до 7. клас и с техните родители за запознаване с дуалната система на обучение, избора на професия и възможностите за кариерно развитие. Фирмите ще трябва да осигурят възможности за запознаване с дейността на предприятието и за посещения на място в него за учениците от 8 до 10. клас. Училищата ще правят същото, като ще трябва да съобразяват предложението за държавен план-прием със заявките на работодателите-партньори и заедно с тях да разработват и изпълняват програми за провеждане на производствените практики на учениците, както и съвместно да разработват критерии за подбор и разпределяне на лицата за обучение чрез практика в реална работна среда.

Практическото обучение в реална работна среда ще се провежда в предприятията на работодателите-партньори и в учебно-производствените бази към тях, като обучението по производствена практика може да се провежда в сътрудничество с работодателите-партньори в реална работна среда, предвиждат още новите текстове. 

Занапред работодателите ще заявяват писмено пред директора на училището броя на обучаваните лица, професиите и специалностите, по които да се осъществи прием за дуално обучение за следващата учебна година в срок до 30 ноември на текущата учебна година, а не както досега - до 15 декември. А договорът с учениците ще трябва да се сключи не до две, а до една седмица преди началото на учебната година, в която ще започне практическото обучение в реална работна среда.

Както и досега, по време на практическото обучение в реална работна среда ще се води дневник за практическото обучение, като обучаемите ще вписват в него изучаваните теми, изпълняваните практически задачи, използваните материали, инструменти и машини, усвоените компетентности и възникналите проблеми не когато решат, а "в края на всеки работен ден".

НОВ СПИСЪК НА ПРОФЕСИИТЕ

МОН предлага и нов списък на професиите (тук), който да влезе в сила за осмокласниците през учебната 2026/27 г., а за навършилите 16 г. - от януари 2026 г.

Новите професии акцентират върху трудовите дейности, свързани с дигитализацията и устойчивото развитие в различните сектори: технологии в биопроизводствата, хибридни и електрически пътни превозни средства, електрообзавеждане на тролейбуси и електрически автобуси, устойчива мода, устойчиво земеделие и растителна защита, автоматизирани системи и технологии в машиностроенето, дигитално проектиране на мебели и интериор, дигитален дизайн на текстил, механизация и цифровизация в растениевъдството. механизация и цифровизация в животновъдството и др.

Източник: Сега

1
Коментара по темата
1.
_nib_
20.07.2024 18:26:25
...'89-та...
Настъпи деградацията...Някои глупаци все още я наричат ,,демокрация".
Послушните наши продажници,от безпросветното министерство,въведоха булонската система...
Закриха професионалните паралелки...
Сега няма стругари...шлосери...елтехници...
Изникнаха кото гъби университети и бълват армии, некадърници с виШУ,икономисти и прависти...
А завършилите средно са си завършени търтеи...пардон-тиктокъри е модерното наименование...
А дано излезе нещо от това обучение.
  Добави Коментар
„Хайде да го направим“: 3 причини за спонтанен секс Краткият, непланиран интимен контакт може да ви даде много енергия Причините мъжете да игнорират жените въпреки чувствата си Един от вариантите мъжете да игнорират жените, към които отявлено са проявили интерес и са запалили техния е, че крият нещо
5 зодии, които изглежда винаги имат лош късмет Ето кои са те  Зеленчукова запеканка със специален сос: Бърза вечеря пълна с витамини Ето как да я приготвите
Стрелецът по Тръмп написал книга "Свободни сте да убиете Тръмп" Бившият президент е описан като "глупак" и "шут" заради безредиците на Капитолия от 6 януари 2021 година Не бързайте да се разделяте с тези панталони, остават хит и през есента! Раираната вещ се превърна във фаворит на модерните дами през топлия сезон
Иран готов на преки преговори със САЩ, ако се откажат от враждебността си Ние сме братя и с американците, каза президентът Масуд Пезешкиан Загубата на транзита през Украйна ще коства 6,5 млрд. долара на "Газпром" Газовият гигант вече има ограничени възможности да доставя газ за Европа без Украйна
Кой плаща скъпите дрехи на световните лидери? Във Великобритания се заформи малък спор  Бургаските акробати спечелиха два медала от Световното първенство по акробатика в Португалия Талантливите представители на България демонстрираха отлични умения и заслужено бяха възнаградени с престижни отличия
Автомобил с мигранти катастрофира при гонка, има ранени Шофьорът не се е подчинил на полицейско разпореждане и е предизвикал ПТП Слагам 3 тиквички, 3 яйца и 1 домат: Само за 20 минути става перфектното ястие За разлика от истинските италиански пици, тази вкусотия подхожда дори на тези, които са на диета