Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ученици и под 16 г. ще може да се обучават във фирма

Учениците в дуална форма ще трябва да описват в дневник "в края на всеки работен ден" изпълняваните практически задачи
Ключови думи: ученици, фирма, обучение, практика, работодател

Учениците в 11. клас, които нямат навършени 16 г. към началото на учебната година, ще могат да провеждат практическо обучение в реална работна среда като производствена практика до навършване на възрастта и сключването на трудов договор с работодател.

Това предвиждат промени в наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа, или т.нар. дуално обучение. Целта е редакциите да се синхронизират с промените в закона за професионалното образование и обучение от март т.г., свързани с изискванията за професионален опит на наставниците.

Досега само учениците, навършили 16 г., можеха да започват практическо обучение в реална работа среда. Занапред това ще може да става и малко по-рано, като в периода до навършване на възрастта и сключването на договора те ще могат да получават стипендии от работодателите по реда, по който учениците получават стипендии след завършено основно образование.

С промените се въвеждат нови изисквания за наставниците, които учениците трябва да имат във фирмите. Това са работници или служители в предприятието, притежаващи професионална квалификация по професия от същото професионално направление, от което е професията, по която се извършва обучението. Досега те трябваше да имат най-малко 3 г. трудов стаж по същата професия и да са преминали обучение за наставници, осигурено от работодателя. Занапред изискването ще е да имат поне 2 г. професионален опит по професията от професионалното направление и да са минали обучение за наставници. Освен това в бъдеще те не просто ще запознават всеки обучаван с вътрешните правила на предприятието за дуално обучение и ще правят инструктажи за безопасни условия на труд, но и ще следят дали те се спазват. Вместо оценки за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък те ще вписват в дневниците "качествена оценка за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък след преминаване на обучението по всяка тема от учебната програма", ще могат да отправят и препоръки относно изпълнение на дейностите.

Връзката между работодателя, наставника и училището в дуалната форма ще се осъществява, освен от учител методик или преподавател методик по професионално обучение, и от учител по професионална подготовка. Той ще изпълнява функциите на учител по предмети или модули за професионална подготовка от учебния план, ще координира работата с наставниците за установяване на единни критерии за оценяване на постиженията на учениците и ще работи с не повече от шестима наставници.

С промените се детайлизират и някои текстове, целящи подобряване на процесите, свързани с кариерното ориентиране на учениците. Посочва се, че работодателите и училищата ще организират и провеждат съвместно информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от 5 до 7. клас и с техните родители за запознаване с дуалната система на обучение, избора на професия и възможностите за кариерно развитие. Фирмите ще трябва да осигурят възможности за запознаване с дейността на предприятието и за посещения на място в него за учениците от 8 до 10. клас. Училищата ще правят същото, като ще трябва да съобразяват предложението за държавен план-прием със заявките на работодателите-партньори и заедно с тях да разработват и изпълняват програми за провеждане на производствените практики на учениците, както и съвместно да разработват критерии за подбор и разпределяне на лицата за обучение чрез практика в реална работна среда.

Практическото обучение в реална работна среда ще се провежда в предприятията на работодателите-партньори и в учебно-производствените бази към тях, като обучението по производствена практика може да се провежда в сътрудничество с работодателите-партньори в реална работна среда, предвиждат още новите текстове. 

Занапред работодателите ще заявяват писмено пред директора на училището броя на обучаваните лица, професиите и специалностите, по които да се осъществи прием за дуално обучение за следващата учебна година в срок до 30 ноември на текущата учебна година, а не както досега - до 15 декември. А договорът с учениците ще трябва да се сключи не до две, а до една седмица преди началото на учебната година, в която ще започне практическото обучение в реална работна среда.

Както и досега, по време на практическото обучение в реална работна среда ще се води дневник за практическото обучение, като обучаемите ще вписват в него изучаваните теми, изпълняваните практически задачи, използваните материали, инструменти и машини, усвоените компетентности и възникналите проблеми не когато решат, а "в края на всеки работен ден".

НОВ СПИСЪК НА ПРОФЕСИИТЕ

МОН предлага и нов списък на професиите (тук), който да влезе в сила за осмокласниците през учебната 2026/27 г., а за навършилите 16 г. - от януари 2026 г.

Новите професии акцентират върху трудовите дейности, свързани с дигитализацията и устойчивото развитие в различните сектори: технологии в биопроизводствата, хибридни и електрически пътни превозни средства, електрообзавеждане на тролейбуси и електрически автобуси, устойчива мода, устойчиво земеделие и растителна защита, автоматизирани системи и технологии в машиностроенето, дигитално проектиране на мебели и интериор, дигитален дизайн на текстил, механизация и цифровизация в растениевъдството. механизация и цифровизация в животновъдството и др.

Източник: Сега

1
Коментара по темата
1.
_nib_
20.07.2024 18:26:25
...'89-та...
Настъпи деградацията...Някои глупаци все още я наричат ,,демокрация".
Послушните наши продажници,от безпросветното министерство,въведоха булонската система...
Закриха професионалните паралелки...
Сега няма стругари...шлосери...елтехници...
Изникнаха кото гъби университети и бълват армии, некадърници с виШУ,икономисти и прависти...
А завършилите средно са си завършени търтеи...пардон-тиктокъри е модерното наименование...
А дано излезе нещо от това обучение.
  Добави Коментар
За по-качествен секс: Мастурбирайте поне веднъж седмично Редовните физически упражнения също  подобрят качеството на интимния живот 5 техники за флирт, с които да накарате мъжа да ви хареса Ето кои са те 
Могат ли двама души с една и съща зодия да имат успешен брак? Дали астрологичните прилики са рецепта за вечна любов или вещаят катастрофа Леля ми прави този вкусен свинско-славянски гювеч, уникален е Ето я нейната рецепта
Владимир Путин с извънредно обръщение Говори към руския народ, но и не само Как можем да отслабнем и да избегнем увисналата кожа Пластичен хирург съветва да си набавяме много вода, докато отслабваме
Ще се шокирате какво се твърди за него Животът му е като от филм След 14 г. издирване: Намериха убиеца на камериерката Роза Мачокова Бездомникът Генчо ръгал 30 пъти с нож жената и я изнасилвал
Вдигане на акциза за алкохола е сред мерките за "саниране" на бюджета МФ иска да принуди и по-малките фирми да се регистрират по ДДС "Нефтохимик" се бори здраво в Турция, но... Грандът "Анкара" продължава напред в Чалъндж къп
Дъщеря й възражда най-големите й хитове 25 години след смъртта на певицата Румяна, песента „Kолко те обичам“ ще звучи с нов аранжимент Хвърли 7 бона за регистрационен номер с нейните инициали Софи Маринова ще кара нов скъпарски Мерцедес