Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ученици и под 16 г. ще може да се обучават във фирма

Учениците в дуална форма ще трябва да описват в дневник "в края на всеки работен ден" изпълняваните практически задачи
Ключови думи: ученици, фирма, обучение, практика, работодател

Учениците в 11. клас, които нямат навършени 16 г. към началото на учебната година, ще могат да провеждат практическо обучение в реална работна среда като производствена практика до навършване на възрастта и сключването на трудов договор с работодател.

Това предвиждат промени в наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа, или т.нар. дуално обучение. Целта е редакциите да се синхронизират с промените в закона за професионалното образование и обучение от март т.г., свързани с изискванията за професионален опит на наставниците.

Досега само учениците, навършили 16 г., можеха да започват практическо обучение в реална работа среда. Занапред това ще може да става и малко по-рано, като в периода до навършване на възрастта и сключването на договора те ще могат да получават стипендии от работодателите по реда, по който учениците получават стипендии след завършено основно образование.

С промените се въвеждат нови изисквания за наставниците, които учениците трябва да имат във фирмите. Това са работници или служители в предприятието, притежаващи професионална квалификация по професия от същото професионално направление, от което е професията, по която се извършва обучението. Досега те трябваше да имат най-малко 3 г. трудов стаж по същата професия и да са преминали обучение за наставници, осигурено от работодателя. Занапред изискването ще е да имат поне 2 г. професионален опит по професията от професионалното направление и да са минали обучение за наставници. Освен това в бъдеще те не просто ще запознават всеки обучаван с вътрешните правила на предприятието за дуално обучение и ще правят инструктажи за безопасни условия на труд, но и ще следят дали те се спазват. Вместо оценки за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък те ще вписват в дневниците "качествена оценка за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък след преминаване на обучението по всяка тема от учебната програма", ще могат да отправят и препоръки относно изпълнение на дейностите.

Връзката между работодателя, наставника и училището в дуалната форма ще се осъществява, освен от учител методик или преподавател методик по професионално обучение, и от учител по професионална подготовка. Той ще изпълнява функциите на учител по предмети или модули за професионална подготовка от учебния план, ще координира работата с наставниците за установяване на единни критерии за оценяване на постиженията на учениците и ще работи с не повече от шестима наставници.

С промените се детайлизират и някои текстове, целящи подобряване на процесите, свързани с кариерното ориентиране на учениците. Посочва се, че работодателите и училищата ще организират и провеждат съвместно информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от 5 до 7. клас и с техните родители за запознаване с дуалната система на обучение, избора на професия и възможностите за кариерно развитие. Фирмите ще трябва да осигурят възможности за запознаване с дейността на предприятието и за посещения на място в него за учениците от 8 до 10. клас. Училищата ще правят същото, като ще трябва да съобразяват предложението за държавен план-прием със заявките на работодателите-партньори и заедно с тях да разработват и изпълняват програми за провеждане на производствените практики на учениците, както и съвместно да разработват критерии за подбор и разпределяне на лицата за обучение чрез практика в реална работна среда.

Практическото обучение в реална работна среда ще се провежда в предприятията на работодателите-партньори и в учебно-производствените бази към тях, като обучението по производствена практика може да се провежда в сътрудничество с работодателите-партньори в реална работна среда, предвиждат още новите текстове. 

Занапред работодателите ще заявяват писмено пред директора на училището броя на обучаваните лица, професиите и специалностите, по които да се осъществи прием за дуално обучение за следващата учебна година в срок до 30 ноември на текущата учебна година, а не както досега - до 15 декември. А договорът с учениците ще трябва да се сключи не до две, а до една седмица преди началото на учебната година, в която ще започне практическото обучение в реална работна среда.

Както и досега, по време на практическото обучение в реална работна среда ще се води дневник за практическото обучение, като обучаемите ще вписват в него изучаваните теми, изпълняваните практически задачи, използваните материали, инструменти и машини, усвоените компетентности и възникналите проблеми не когато решат, а "в края на всеки работен ден".

НОВ СПИСЪК НА ПРОФЕСИИТЕ

МОН предлага и нов списък на професиите (тук), който да влезе в сила за осмокласниците през учебната 2026/27 г., а за навършилите 16 г. - от януари 2026 г.

Новите професии акцентират върху трудовите дейности, свързани с дигитализацията и устойчивото развитие в различните сектори: технологии в биопроизводствата, хибридни и електрически пътни превозни средства, електрообзавеждане на тролейбуси и електрически автобуси, устойчива мода, устойчиво земеделие и растителна защита, автоматизирани системи и технологии в машиностроенето, дигитално проектиране на мебели и интериор, дигитален дизайн на текстил, механизация и цифровизация в растениевъдството. механизация и цифровизация в животновъдството и др.

Източник: Сега

1
Коментара по темата
1.
_nib_
20.07.2024 18:26:25
...'89-та...
Настъпи деградацията...Някои глупаци все още я наричат ,,демокрация".
Послушните наши продажници,от безпросветното министерство,въведоха булонската система...
Закриха професионалните паралелки...
Сега няма стругари...шлосери...елтехници...
Изникнаха кото гъби университети и бълват армии, некадърници с виШУ,икономисти и прависти...
А завършилите средно са си завършени търтеи...пардон-тиктокъри е модерното наименование...
А дано излезе нещо от това обучение.
  Добави Коментар
Хеликоптер се включи в издирването на 13-годишния Николай На място са доброволци и екипи на полицията и жандармерията Тръмп заплаши да върне Панамския канал под контрола на САЩ Той обвини местните власти, че събират прекомерни такси за използване на съоръжението
Топ синоптик предупреди! Нещо ще се случи на 28 декември Той прогнозира още сняг, но предупреди скиорите да внимават Екшън: Маскиран с качулка мъж нахлу в бензиностанция, задигна целия оборот Той е подал празна чанта на служителя и го е заплашил
Всички жени са луди по него, а той е яростен противник на брака Турският актьор е машинен инженер, който мечтае за кариера в Холивуд Упоени и изнасилени жени: Защо в Телеграм се хвалят с това Изнасилванията се предизвестявали, след което се разпространявали и съответните записи
Внимание! "Светлинно петно" за пет зодии, до края на годината ги очаква... Според астролозите това е страхотен, успешен и щастлив период от време Забравете за шоколада! Дубайска баклава за 15 минути е абсолютния хит на коледната трапеза тази година! Тази рецепта е лесна и с прости съставки
Трагедия! На 34 г. почина бивш футболист на ЦСКА (СНИМКА) Издъхнал на терена Ако не спите с чорапи, ето защо трябва да започнете още тази вечер Ползите са големи
Днес на трапезата задължително трябва да има тези ястия заради възкръснали имена Празникът на Света Анастасия се свързва с персонифицирана представа за смъртта – Нашташа или света Чьорна Какво женско облекло най-често възбужда мъжете Cтoйĸaтa нa eднa жeнa e oт дocтa вaжнo знaчeниe зa цялocтнaтa визия и игpae oгpoмнa poля зa ceĸcaпилa ѝ