Надяваме се до края на годината да стартираме работните проекти за етажни паркинги в жк „Възраждане”
Инж. Чанка Коралска е зам.-кмет по строителство, инвестиции и регионално развитие на Община Бургас. Разговаряме с нея във връзка с идеята на екипа на Димитър Николов за изграждането на етажни паркинги в ж.к."Възраждане".
- Инж. Коралска, трафикът в Бургас от дни е истинско изпитание за нервите на шофьорите. Паркирането също е невъможно. Какво прави Община Бургас за решаването на тези проблеми?
- Това е в резултат на факта, че хората стават все по-материално състоятелни и си купуват повече автомобили. Така се поражда другият въпрос - трябва да се намери място, където тези коли да нощуват. Община Бургас работи по този проблем усилено и не от днес, а от години. Виждате, че там, където правим нови улици, винаги опитваме да увеличим паркоместата. С ремонтите на междублоковите пространства също се опитваме да осигурим на живущите максимална възможност за паркиране. Знам, че това е недостатъчно и затова търсим всеки възможен свободен общински терен да бъде превърнат в подходящо място за пракинг.
Така възникна идеята за проведената анкета. Избраните в нея терени Димитър Николов преди няколко години забрани да бъдат продавани, въпреки че са отредени за жилищно строителство. Те са потенциално подходящи да бъдат изградени етажни паркинги. Направихме обратна връзка с гражданите - имаме идентифицирани три терена, които получиха най-много гласове като потенциално възможни. Те са разположени между други сгради и изграждането трябва да се случи на калкан с вече съществуваща сграда.
Процедурата е сложна - преминава освен през обществено обсъждане, през изменение и на Подробния устройствен план (ПУП). Надяваме се да нямаме жалби в съда, след като всичко бъде одобрено и процедурата премине за няколко месеца, ще пристъпим към същинското проектиране.
Изграждането на три такива паркинга няма да реши на 100% проблема с паркирането. Община Бургас продължава да идентифира и други терени.
- А какво се случва с идеята за паркинг над пазара "Краснодар"?
- За района на "Краснодар" има и одобрения и несъгласия. Там идеята е да се изгради едно надземно ниво, което да запази пазарната площ и да се направи второ ниво, използвайки денивелацията между двете улици, между които е изграден пазарът. Но това, като че ли, е един процес, който ще бъде малко по-дълъг, защото изисква повече предпроектно проучвателни работи, за да може отново да предложим на гражданите една по-изчистена концепция.
- Каква е вашата идея? Да запазите напълно пазарът и върху него да има паркинг?
- Идеята е половината терен да бъде върху нивото на съществуващата сграда, да се преустрои пространството, да има помещения, които да са много по-удобни за хората, които ползват пазара. В момента смятам, че има още какво да се желае като организация на това пространство.
- Хората изразиха притеснения, че там така трафикът ще влезе по малките улички на жк „Възраждане”.
- Трафикът така или иначе го има. Реално няма да вкараме допълнителни хора вътре, защото там ще паркират хората, които ползват пазара и търговските обекти, както хората, които живеят в комплекса. Нека да стане ясно, че паркингите в жк „Възраждане” ще обслужват основно тези, които живеят наоколо.
- За колко места ще бъдат паркингите, които сте идентифицирали като терени?
- Касае се за 50-60 места в позиции 1, 2 и 5 от анкетата. Възможно е тази бройка да бъде увеличена, в зависимост от начина, по който ще се преминава от едно ниво на друго. Когато терените не са с голяма площ, подходящ начин за качване на автомобилите по етажите е с асансьорна платформа. Но когато е факт изменението на Подробния устройствен план и няма жалби по него, тогава с конкретното проектно решение ще можем да дадем яснота кой паркинг с какъв капацитет ще е.
- От картата, предоставена от Община Бургас като част от анкетата, паркинг 3 изглежда като най-голям. С колко места ще разполага той?
- Това е паркингът на "Краснодар", който може да реализира между 100 и 150 места. Пред нас предстои предизвикателството да предложим достатъчно добър вариант като концепция за това място, за да могат хората да го разберат и осмислят, и да ни дадат възможност да тръгнем напред с реализацията.
- Тези паркинги ще бъдат част от Синята зона, ще се заплащат допълнително? Каква е вашата концепция?
- Има различни варианти. По всяка вероятност няма да са напълно безплатни. Обсъждали сме вариант, с който и аз съм съгласна, да има възможност да се паркира по същия начин, по който в момента е организирано паркирането в жк „Възраждане”. Т.е. - запазва се както почасовото паркиране, така и годишния абонамент.
- Кога може да започне реалното изграждане и откъде идва финансирането?
- Финансирането ще бъде смесено. Ще търсим държавни средства, които се предоставят на общините за проекти, както и ще вложим собствени. По-важно е наистина да направим тази промяна на ПУП-а, да се отредят терените и в края на годината да стартираме с работните проекти.
- На друга тема - къде предстои да се изградят кръгови движения в Бургас и ще облекчи ли това трафикът, според вашите експерти?
- Кръговите кръстовища се доказаха като един доста добър начин за регулиране на трафика. Това е и европейска тенденция. Преди 15 години стартирахме плахо с кръговото кръстовище на "Трапезица", но виждаме колко лесно вече е движението там. Сега, в етап изграждане, е кръгово кръстовище, което се намира на едно доста проблематично място за Бургас - между улиците „Димитър Димов” и „Никола Петков” в жк „Изгрев”. Там се развързва цялото движение за комплекса и към околовръстното. Получи се добър вариант и се надявам до края на годината да сме готови. В момента съвсем умишлено забавяме строителството, защото не искаме да възпрепятстваме летния сезон.
- Другите, които се предвиждат, къде ще бъдат?
-Предвиждаме две кръгови кръстовища на бул. „Захари Стоянов” - първото е на връзката за кв. Горно Езерово, а второто на първия вход към жк „Меден рудник”. Комплексът е доста голям и доста населен - един малък град, който има нужда от оптимизация на тези две кръстовища, които към момента са светофарно регулирани.