Миризма на развалени яйца и стъклен дъжд: Една от най-горещите планети

Ключови думи: развалени яйца, горещи планети, джеймс уеб, телескоп, астрономия

Джеймс Уеб (James Webb Space Telescope) откри наличието на водороден сулфид (H2S) в атмосферата на планетата HD 189733b, близка до "горещия Юпитер". Вече изключена от списъка за колонизация, тъй като е два пъти по-гореща от Венера и вероятно няма твърда повърхност за кацане, интересното за HD 189733b е, че има миризма на развалени яйца.

Въпреки това откритието показва, че моделите ни за образуване на планети стават достатъчно добри, за да правят успешни прогнози.

Най-лесно се откриват големи планети и такива, които обикалят близо до звездите си. Следователно, когато астрономите за пръв път започнаха да откриват планети извън Слънчевата система, изглеждаше, че галактиката е пълна с "горещи Юпитери" - газови гиганти с маси, близки до тази на Юпитер или по-големи, които обикалят достатъчно близо до звездата си, за да бъдат изгорени.

На 65 светлинни години от нас HD 189733b е най-близката планета от тях, която преминава пред звездата си от наша гледна точка, и следователно е естествен приоритет за по-нататъшно изследване. При приблизителна температура от 920°C това е един наистина екстремен свят, който според моделите има едни от най-бързите ветрове, които познаваме. Същите неща обаче, които го правят планетата толкова негостоприемна, заедно с относителната й близост, я правят и една от най-лесните за изучаване планети извън нашата система, привличайки вниманието на Джеймс Уеб.

Проучване на спектъра на HD 189733b, ръководено от д-р Гуанвей Фу от Университета "Джонс Хопкинс", описва HD 189733b като "планета еталон за характеризиране на атмосферата".

Изследването събира светлина, филтрирана през атмосферата на HD 189733b по време на транзитите, и демонстрира способността на JWST да открива молекули, присъстващи в относително малки количества, както и потвърждава моделите на астрономите.

"Водородният сулфид е основна молекула, за която не знаехме, че съществува. Предвиждахме, че ще я има, и знаем, че я има на Юпитер, но всъщност не я бяхме откривали извън Слънчевата система. Не търсим живот на тази планета, защото тя е твърде гореща, но откриването на сероводорода е стъпало за намирането на тази молекула на други планети и за по-доброто разбиране на това как се формират различните видове планети", казва Фу в изявление.

Екипът също така открива вода, въглероден диоксид и въглероден оксид в атмосферата на HD 189733b, но се очаква те да са много по-разпространени, а два от тях са открити и преди с по-малко мощни инструменти. От друга страна, не бяха открити следи от метан до концентрация една част на 10 милиона, противно на някои предишни съобщения. Това също така потвърждава моделите, според които метанът не би оцелял на толкова гореща планета.

Освен че демонстрират способността за откриване на сероводород, резултатите увеличават увереността, че сярата е често срещан елемент на екзопланетите. Може да не ни харесва това конкретно съединение на сярата, но Фу отбеляза: "Сярата е жизненоважен елемент за изграждането на по-сложни молекули и - подобно на въглерода, азота, кислорода и фосфата - учените трябва да я изучават повече, за да разберат напълно как са създадени планетите и от какво са изградени."

"Да кажем, че изследваме още 100 горещи Юпитери и всички те са обогатени със сяра. Какво означава това за начина, по който са се родили, и как се формират по различен начин в сравнение с нашия Юпитер?", добавя Фу.

Освен че се свързва с развалени яйца, сероводородът е често срещан около вулканични извори, което води до популярната асоциация на сера (стара дума за сяра) с ада.

HD 189733b понякога е описван като обект с температура от 3000°C, но истината е по-скромната 920°C - все пак малко неприятно. Други характеристики, предсказани от моделите, са ветрове със скорост 8700 км/ч и стъклени дъждове.

„Хайде да го направим“: 3 причини за спонтанен секс Краткият, непланиран интимен контакт може да ви даде много енергия Причините мъжете да игнорират жените въпреки чувствата си Един от вариантите мъжете да игнорират жените, към които отявлено са проявили интерес и са запалили техния е, че крият нещо