Новите лични карти с чип - хубава работа, ама българска
Когато преди точно 25 години България, чрез своето вътрешно министерство и след многомилионна обществена поръчка, направи повсеместна подмяна на документите за самоличност - лични карти, международни паспорти, шофьорски книжи, всичко мина под знамето на международните изисквания и препоръки на Европейския съюз, ИСО, ИКАО и Интерпол. Обявено бе как имало защити, които се използвали за първи път в света, че имало машиночитаема зона, дигитални подписи и т.н. Години по-късно стана ясно, че машините не ги четат много-много личните карти, че всъщност документите не са чак толкова много защитени и фалшиви варианти се намираха из цяла Европа, пише вестник Сега.
През цялото време се говореше, че рано или късно ще има лични карти с чип, че той ще може да се използва за персонализация на документите, че ще има електронна идентификация, че с лична карта ще имаме достъп до електронни услуги и дори ще може да гласуваме с нея.
През 2018 г. бе обявена и обществена поръчка за този тип лични карти и 6 години по-късно, след много обжалвания и след договор за над 385 млн.лв, тържествено и с фанфари бе обявено началото на издаването на лични карти с чип Само преди дни вътрешният министър Калин Стоянов се похвали, че пръв и с експресна поръчка си е изкарал такава лична карта.
Смяната на личната карта не е задължителна и всеки гражданин може да се възползва от услугата при изтичането на срока на валидност, съобщи Стоянов. Веднага след това отбелязва, че новият документ, освен изображението, ще съдържа електронен носител на информация със записани биометрични данни. Нещо, което се твърдеше и за всички от сега действащи документи за самоличност. Така или иначе Стоянов получи новата си карта.
"Първата лична карта е моята ... Новите лични документи съдържат много и реално по-сериозни защити. За първи път има и биометрични данни – пръстови отпечатъци от двете ръце. С новата лична карта ще има възможност и за електронна идентификация след време", заяви вътрешният министър. Защо е важно да има пръстови отпечатъци от двете ръце - така и не стана ясно, ама пък звучи някак по-така.
В крайна сметка и фанфарите на самото МВР по темата обясняваха, че някъде в далечното бъдеще чипът ще бъде истински чип.
"На по-късен етап, с вписването на удостоверение за електронна идентичност, гражданите ще могат да се идентифицират и във виртуална среда при ползване на електронни услуги и информационни системи", написаха от вътрешното министерство.
Всъщност тук някъде лъсна и това, че историята с новата лична карта е някак много, ама много пресилена. Защото стана ясно, че основното, за което са предназначени новите документи и чипа в тях - да има удостоверение за електронна идентификация, тепърва ще се въвежда. Кога - никой не знае.
Депутатът от ПП-ДБ и бивш министър на електронното управление Божидар Божанов направо разкри в Туитър, че на практика новите лични карти нямат удостоверение за електронна идентификация
"Издаването на новите лични карти започвало от днес. Това добре, обаче в съобщението по медиите прави впечатление, че удостоверение за електронна идентификация в чипа щяло да има "на следващ етап". Т.е. на практика МВР (пак) няма да спази Закона за електронната идентификация. 8 години след приемането му през пролетта на 2016 г.", написа Божанов.
Още седмици по-рано стана ясно, че по незнайни причиви МВР е изолирало Министерството на електронното управление от изработването на лични карти и от чипа в тях. Това стана ясно от участие министъра на електронното управление Валентин Мундров наскоро в "Защо, господин министър" по Би Ти Ви.
“Идеята на новите лични документи, които ще бъдат с чип, е да ни доближи до електронните услуги. Оказва се обаче, че Министерството на електронното управление няма нищо общо с изработването на тези документи,” каза той. По думите на Мундров това трябва да е въпрос към министъра на вътрешните работи и тъй като има част „секретна“. към този момент Министерството на електронното управление
/МЕУ/ няма достъп до информацията за този чип
Мобилното приложение, чрез което може да се прави електронна идентификация, е завършено като „полезен модел“. „Във връзка с това, че в Министерството на вътрешните работи се възстанови работата по поръчката за лични карти, приложението беше замразено“, обясни Мундров. Предвиждаше се това приложение да може да се използва за идентификация на лицето, за неговите отношения с общини и ведомства, за връзки, плащания и уведомления с данъчните, за различни разплащания с държавата и т.н.
Всъщност се очакваше издаването на личните карти с чип у нас да започне в края на 2023 г. Това обаче не се случи. После бе записано, че ще е в края на май т.г., но очевидно и това не се случи. Новата дата беше 1 януари 2025 г., но изненадващо правителството се разбърза и обяви за начална дата 17 юни. Защо - никой не обясни.
Според плана, в слой в личната карта има разположен чип. В него ще се записват биометрични данни, а впоследствие - електронна идентификация на гражданина - ако той желае такава. Той обаче сега не може да желае това, защото не е възможно. Иначе биометрията представлява снимка на лицето, подпис и 2 пръстови отпечатъка на двата показалеца.
Проблемите с новите лични карти изобщо не свършват дотам, че те не могат изобщо да се ползват за електроннна идентификация. Друг абсурд определено е това, че при експресна поръчка, трябва да се идва до София,
за да се взема готовата продукция. За този проблем призна дори самият вътрешен министър, ама после някак го замете под чергата. Той обяви, че всичко било наред с новите лични карти, но проблемът бил само с експресната поръчка - ще може да се заяви такава, но документите ще могат да се получат само в София. Това заяви само преди дни вътрешният министър Калин Стоянов. По негови думи, това било, "защото искаме всичко да е централизирано".
Ако това с експресната услуга се окаже вярно, то вероятно наистина ще има проблеми и те ще са свързани с това, че ако човек иска експресно издаване на документ във Варна или Видин, то ще трябва да идва да си го получи в София. Все пак преди това във Варна, Стоянов обяви, че е разпоредил решения "на отговорните структури в министерството и чакам становища". "При необходимост ще бъдат направени промени, коментира във Варна вътрешният министър промените, свързани с предстоящото въвеждане на централизирано издаване на документи за самоличност. С решението за централизация, взето преди около 5 години, хората ще имат възможност да подават заявления за експресна поръчка в областните градове, но документите, издадени в рамките на 8 работни часа, ще може да получат само в столицата", казва Стоянов, цитиран от пресцентъра си.. Ще има увеличение на цената на документите за самоличност, но това ще се случи от 1 януари догодина,, коментира още вътрешният министър. Ако това не е абсурд - здраве му кажи.
Но и това не е всичко. През февруари 2024 г. депутати от ГЕРБ внесоха проект за промени в закона за личните документи, с които се премахва възможността за издаване на безсрочни лични карти, които в момента получават всички български граждани над 58 години. Според данните на НСИ българите над тази възраст са близо 2 млн. души. Измененията бяха внесени от тогавашния председател на вътрешната комисия в НС Маноил Манов и от бившите вътрешни министри Христо Терзийски и Младен Маринов.
Тримата аргументираха предложението си с Регламент на Европейския съюз 2019/1157 и с препоръка на ICAО Doc 9303, в които се предвижда, че личните карти трябва да имат не повече от 10 години валидност "с оглед ограничената трайност на документите за пътуване и променящия се вид на неговите притежатели с течение на времето".
В момента в закона за личните документи (ЗЛД) е записано, че личните карти на българските граждани са срочни и безсрочни. Срочни лични карти се издават на лица от 14- до 18-годишна възраст със срок на валидност 4 години и на лица от 18- до 58-годишна възраст със срок на валидност 10 години. Предвидено е, че на лицата, навършили 58-годишна възраст, се издават безсрочни лични карти.
С промените се предлагаше отпадане изобщо на възможността за безсрочни карти
Правилата за от 14 до 18 години се запазваха. Веднага след това обаче се записва, че от 18 години нагоре личните карти са с 10 години валидност.
Депутатите предлагаха все пак да има възможност на лицата над 70 години да може да се издават лични карти с валидност 30 години. Това ще може да става само по тяхно искане. Ако няма такова искане, то тогава и за тях валидността на личните карти, които са не само документ за самоличност, но и документ за пътуване зад граница, остава 10 години.
Вносителите аргументираха възможността за 30-годишна валидност отново с регламента на ЕС, в който имало обща норма, която позволява на страните да предвиждат за над 70-годишните да се позволява повече от 10 години валидност, като е оставена всяка държава да преценява колко точно да избере. В мотивите си депутатите посочваха, че като се приеме по-дълъг срок, то България ще трябва да уведоми граничните власти на всички страни от ЕС. Те изрично обелязваха и че ще трябва да се уведомят гражданите над 70 години, че имат право на карти с валидност 30 години валидност, но че след изтичането на 10 години е "възможно да имат затруднения при преминаване на границата".
От внесения законопроект не беше ясно дали българските граждани, които сега са с безсрочни лични карти, ще трябва да ги сменят веднага или след 10 години от издаването им, или пък промяната ще е само за навършващите 58 години след влизането на закона в сила.
В същия ден и почти в същия час проект за промени в същия ЗЛД внесоха и от депутати от ПП-ДБ. Сред подписалите го бяха Божидар Божанов, Надежда Йорданова, Ивайло Мирчев, Даниел Лорер, Антоанета Цонева.
С измененията те предлагаха в МВР да не се съхраняват пръстовите отпечатъци на лицата, които те са дали при заявяване на български лични документи, освен ако лицата не дадат изрично съгласие в заявлението. Те посочват, че европейските регламенти не дават основание да има бази данни с биометрични данни на национално ниво. По тези регламенти пръстовите отпечатъци са особена категория лични данни. И ако снимките може да се съхраняват, то за отпечатъците това не важи, аргументират се вносителите.
В общи линии тяхната теза е, че събраните за лични документи отпечатъци не може да се ползват за нищо друго, освен за граничен контрол. Сега те се събират в централизирано звено и това създава рискове да се ползват и за друго. Дава се и пример как от частна компания са изтекли пръстови отпечатъци на над 1 млн.души. И ако примерно може да се сменят пробити пароли, то отпечаъците са биометрични данни, които са непроменими. Затова и се предлага МВР да не може да има централна база данни с тях.
Депутатите от ПП-ДБ предлагаха и две мерки за намаляване на тежестта за граждани при заявяване на лични документи. Първото е, ако едно лице има вече издаден личен документ, то да може да се идентифицира с него за издаване на последващ такъв, а не с удостоверение за раждане, дори същия да е с изтекъл срок на валидност. Пример за такава ситуация било подновяване на паспорт на дете, на което предишния паспорт е изтекъл. Паспортът е много по-сигурно доказателство от удостоверението за раждане, най-малкото защото има и снимка и защитни елементи, аргументират се депутатите. Второто облекчение пък било чрез предложението на хората да не им се искат преписи от удостоверение за раждане, защото хората, които не носели такива били пращани да ги правят по книжарници срещу заплащане, а и не винаги те работели.
Накрая ГЕРБ изведнъж изтеглиха своя проект, като усетиха общественото недоволство. За да дойде момент, в който контролирано от тях правителство да прокара историята с премахването на безсрочните картипрез Правилника за прилагане на закона за МВР.
Със сигурност тепърва хората ще разбират какво точно ще им се случва. Както и например с тарифите. Защото таксите, включително и за новите карти, се вдигат почти двойно. Наскоро вътрешният министър обяви, че от 2025 г. предстои актуализиция на цените.
И да не си помисли някой, че новите карти, правила и цени не идват от някакви имагинерни евродокумент.
В специално съобщение, правителството обяснява, че "необходимостта от въвеждане в националното законодателство на нови образци на лични документи, издавани от България, е в съответствие с Регламент (ЕС) 2019/1157 на ЕП и на Съвета от 20 юни 2019 г. относно повишаване на сигурността на личните карти на гражданите на Съюза и на документите за пребиваване, издавани на гражданите на Съюза и на членовете на техните семейства, които упражняват правото си на свободно движение". С тях по-конкретно се предвижда личната карта да притежава електронен носител на информация.
Съобразяването на новото поколение български лични документи със спецификациите в документ 9303 на ICAO,ще осигурят оперативна съвместимост в световен план, ще улесни свободното движение на хора, обясняват от българското правителство. Проверките ще се улеснят, контролът ще е по-добър, всичко ще е по-хубаво, обясняваха помпозно от МС.
Както и да го погледне човек - хубава работа, но българска. В която всичко, дори и внушенията за бъдеще и перспектива, е загърнато в някакъв евроцелофан, легенди, измислици и дори пълни али-бали.