НАП гони 30 души за пари от Тик-Ток, рови за бакшиши и от Онлифенс
Данъчни погват автори на видеа в социалните мрежи, които не декларират доходите си. На фокуса на НАП от миналия месец специално са доходите, получени от фенове и зрители чрез вътрешни механизми на съответната платформа. Дълго време тези пари не правеха впечатление на данъчните, но вече са на прицела им.
Известни и не съвсем известни личности ползват социалните мрежи като Tик-Ток, Фейсбук, Инстаграм, Ютюб, за да разпространяват създадено от тях съдържание най-вече под формата на видеоклипове. С цел да развиват тази ниша социалните мрежи създадоха методи, чрез които потребителите, които харесват клиповете, да могат да го покажат на съответната интернет звезда, но не просто чрез лайк (харесване) или сърце. Така въведена на практика бе опцията за реален паричен превод, с който те финансово да подпомагат и окуражат съответните създатели на съдържание да снимат още от същото.
В Тик-Ток например феновете могат да закупят т.нар коини (монети) с реални пари в самото приложение. С тези монети после те могат да избират т.нар. гифтове (подаръци) под формата на емотикони и анимации, които да изпращат на авторите на видеата по време на техните излъчвания на живо или гледане по-късно. Когато някой автор на видео получи подаръци, TikTok ги преобразува в т.нар. диаманти. Всеки автор може да превърне диамантите си в реални пари, които влизат по банковата му сметка. Tik-Tok взема комисионна от транзакцията, а остатъкът се прехвърля на автора на клипа.
В Ютюб пък има т.нар. суперчатове и суперанимирани стикери, за които зрителите плащат, ако са доволни от гледаното. В тази мрежа феновете могат и да се абонират за канала на автора срещу месечна такса. В Инстаграм пък по време на излъчвания на живо феновете могат да купуват т.нар. значки, за да подкрепят своите любими автори. Мрежите превеждат парите на автора, като удържат процент. Стимули за автори има дори и във вече смятаната за пенсионерска социална мрежа Фейсбук.
Сериозни пари се въртят и в станалата известна предимно с порно и видеосъдържанието си социална мрежа Онлифенс. Там феновете се абонират за профила на създателя срещу месечна такса, за да получат достъп до ексклузивни снимки, видеа и публикации. Има опция и за даване на бакшиши. Всеки лев, даден за някоя онлайн звезда, минава през платформата, която удържа 20% и превежда остатъка към нея.
Във всяка платформа има предупреждение към авторите, че те трябва да декларират приходите си и да плащат съответните данъци. Въпреки това се оказва, че голяма част от набралите популярност в интернет автори не го правят, а НАП е надушила това. От службата вече са започнали проверки и ревизии на физически лица, които получават доходи от социалните мрежи. Възложени са 28 контролни производства на лица, получаващи доходи от публикуване на съдържание в социалните мрежи, за споделяне на видеосъдържание, заявиха за „Телеграф“ от НАП.
За някои от лицата доходите се проверяват за пет години назад, за други – в зависимост от това кога са регистрирани профилите в социалните мрежи. Установените недекларирани данъци и осигурителни вноски към момента са в размер между 1000 лв. и 30 000 лв. на човек. След отправена покана към лицата част от тях са внесли доброволно своите задължения, казаха още от НАП. От агенцията призоваха създателите на видеа да декларират и плащат всички получени от тях доходи, като за улеснение могат да ползват интернет портала на НАП, където всичко това се случва по дигитален и дистанционен начин.
Фенове плащат с панда и любовен взрив
В Tик-Ток всяка монета (коин) струва около 1,5 цента (3 стотинки) и може да се купи в различни пакети по бройки. Например 65 монети за 2 лв. или 1321 монети за 40 лв., или дори 16 500 монети за 500 лв. С тях потребителите си купуват разнообразни гифтове като панди (15 стотинки), италианска ръка (15 ст.), любовен взрив (75 ст.), слънчев крем (1,50 лв.), дъгоповръщане (3 лв.), концерт (15 лв.), богаташ съм (30 лв.), и драма кралица (50 лв.). Когато някой Тик-Ток потребител хареса видео, той праща съответния подарък на автора, който след това го превръща в кеш по банковата си сметка.
Удържат до 15% на най-добрите автори
В повечето случаи става дума за недекларирани доходи по Закона за данъците върху доходите на физически лица. Приходите от социални мрежи не подлежат на облагане с ДДС, но авторите са длъжни да си направят регистрация по ЗДДС, ако получат повече от 100,000 лв. за период от 12 месеца. От НАП обясняват, че в годишната данъчна декларация парите от Тик-Ток гифтове влизат в категория „дарения и бонуси“ и се облагат с данък от 10%. Продажбата на диаманти в Tик-Ток пък НАП третира като доходи от прехвърляне на права или имущество или продажба на финансови активи. И там ставката е 10%, но има и признаване на 10% нормативно признати разходи. Всичко това обаче важи при по-малки и по-редки преводи. Най-известните автори, които получават гифтове непрекъснато, отиват на 15% ставка, защото се води, че извършват дейност „по занятие“.
Въпросът е важен, защото това е "индустрия" за стотици милиони годишно... и същевременно признак че живеем във времената, описани в Откровението на Йоан
до наказателя 7