Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ето колко ни струваше предизборната кампания и кой се облажи от нея

Общо 31 медии са публикували договори с политическите формации
Ключови думи: предизборна кампания, пари, медии, Флагман

Над 2,5 милиона лева похарчиха партиите по медиите в предизборната кампания за изборите на 9 юни. Това показват данните традиционния за Институт за развитие на публичната среда (ИРПС) мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания. Той включва официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Според изискванията на Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяването на изборния резултат. Авторите уточняват, че в последните дни от кампанията зачестява политическата реклама в медиите, което е видно и от разходите за платено отразяване в края на предизборната надпревара.

Колко похарчиха партиите?

Два дни преди края на кампанията, участниците са похарчили общо 2 528 822 лв. за реклама. Това са средствата, отчетени за двата избора – за ЕП и за Народно събрание, към 5-и юни, 2024 г. Така се оказва, че разходите за медии на участниците са нараснали с повече от един милион лева в последните десет дни. Тази сума е сходна със средствата в кампанията за изборите от април, 2023 г., и почти равна на тези за кампанията за президентски и парламентарни избори от ноември, 2021 г.

За пореден път партиите са изчаквали последните дни преди изборите, за да засилят рекламата на посланията си в медиите. Само две формации не са сключили договори към 5-и юни 2024 г.

Най-много средства са похарчили от Възраждане – 493 385 лв, следвани от "Продължаваме Промяната – Демократична България" (ПП-ДБ) с 373 410 лв. и Има Такъв Народ – 241 928 лв. Така има значително разместване в подредбата на формациите спрямо предходните десет дни в кампанията.

От Възраждане увеличават три пъти разходите си за реклама в последната седмица и са сключили договори за сериозни суми с двете големи частни телевизии у нас. От ИТН също имат споразумения с bTV и Nova TV и това води до увеличение от десет пъти на разходите им за реклама спрямо първите 20 дни от кампанията. От ГЕРБ-СДС (които са четвърти по разходи) пък подхождат по напълно различен начин и към този момент нямат сключeни договори с нито една от двете телевизии.

В следващата графика е включена подробна информация за партиите и коалициите и изразходваните от тях средства за медийно отразяване към 5-и юни.
Голяма част средствата, разходвани от партиите, се дължи на медийните пакети, уточняват от "Отворен парламент". От въвеждането им през 2014 г. досега, те варират от половин до един милион лева за изборен цикъл. Право на такива пакети имат партии и коалиции, които участват в избори на национално ниво, но не получават държавна субсидия, както и инициативните комитети.

Медийните пакети са вид държавна помощ, която цели да осигури на по-малки и нови политически проекти (без значителни финансови ресурси) достъп до медиите, за да могат по този начин да предадат посланията си на избирателите. Размерът на пакетите за участниците в изборите варира между 5 000 и 40 000 лв. Централната избирателна комисия е органът, отговорен за отпускане на средствата от медийни пакети.

Договорите на медиите не позволяват ясно да се разграничат сумите от медийни пакети в общите разходи на формациите за реклама, което затруднява тяхното проследяване. В тази връзка още преди изборите от април 2021 г. ИРПС, а впоследствие и в позициите си Общественият съвет към ЦИК, препоръчваха създаването на регистър за медийните пакети.
Три години и седем кампании по-късно, ЦИК публикува такъв регистър с данни за разходваните средства от формациите от пакетите и доставчиците на медийни услуги, към които са насочени те. Въпреки че не става ясно за какви формати и участия се предоставят средствата, това е важна първа стъпка към повишаване на прозрачността по отношение на пакетите.

Кои медии спечелиха най-много?

Общо 31 медии са публикували договори с политическите формации. На първо място по привлечени средства продължава да е телевизия Евроком с 566 081 лв., следвана от БНТ с 492 038 лв. и Nova TV с 345 656 лв. И в предишни кампании телевизия Евроком е била сред най-предпочитаните за реклама. Тя е избрана от 22 формации – както парламентарни, така и от по-малки политически субекти. Регистърът на ЦИК също показва, че към медията са насочени значителна част от пакетите в кампанията (и за ЕП и за Народно събрание).

11
Коментара по темата
11.
*********
08.06.2024 20:38:59
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
10.
*********
08.06.2024 11:19:23
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
9.
*********
08.06.2024 09:57:19
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
8.
национални изроди
08.06.2024 08:51:12
И накрая народа пак остава със скъсани цървули
7.
Тоз под мен...сбърка
08.06.2024 00:59:43
Двайската с десятката....иначе единиците съвпадение
6.
До хейтърите 4 и 5
08.06.2024 00:15:19
През последните три години всички се нагледахме на хаос и безвремие. За да променим всичко това, в неделя нека да гласуваме с бюлетина 22 за народни представители и евродепутати. Разчитаме на вас, на доверието, което сте ни давали през годините, защото сме доказали, че няма да ви подведем. Нека и този път получим подкрепа за стабилна България в сигурна Европа
5.
До 4
07.06.2024 23:48:20
Защото се вижда, колко много ги харесват избирателите, а флегманите нямат кинти да плащат лайкове в полза на гербопитеците. Напоследък педерастите плащат повече за лайкове, но те пък си имат чували с кеш. Гербопитеците ще спечелят, имат цяла раздута до неузнаваемост администрация, родата на администрацията, мъртвите души и голям процент имбецили, които да гласуват за тях и педерастите.
4.
Фекрет Стораро
07.06.2024 23:33:45
защо статиите за кметовете от бургаска област и ГЕРБ са винаги заключени :D
3.
123
07.06.2024 22:13:27
Няма да има 40% избирателна активност, но флегмите не спират да ни заливат с политическа помия. Все едно гласуващите за тиквата прасчо и компания могат да четат на български у флегман. Само вас ви интересува колко струват поредните нагласени избори понеже сте на хранилка продажна сган.
2.
Торби с кеш и пудели с пачки това е ПП-ДБ
07.06.2024 22:04:39
Оказва се, че целият анти-корупционен патос е само „ала-бала“ за пред наивния електорат, от който се очаква да гласува с условен рефлекс като „кучето на Павлов“, колчем му посочат за плашило ГЕРБ и ДПС. Докато отзад „лидерите на промяната“ влачат „кеш в торби“, направляват „потоци от кеш“ и тънат в необясним от законова гледна точка „неофициален кеш“. Да не говорим за всички останали афери в управлението. Но знаете ли кое е по-тревожното от самото корупционно явление „кеш в торби“? Това е търпимостта към него. И омаловажаването му. Защото именно те са хранителната среда на политическата корупция.
1.
*********
07.06.2024 21:41:28
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
  Добави Коментар
"Червените" с ново ръководство в парламента Ето кой ще оглави групата Почина култов музикант Той бе част от легендарна рок група
Тази тайна съставка ви спасява косата Розмаринова вода е естествено решение за здрава и гъста коса Опасен ли е новият китайски вирус Властите потвърдиха увеличение на случаите на човешки метапневмовирус (HMPV) – вирус, наподобяващ грип, особено разпространен сред деца
Масови сигнали за бомби в училища в страната... Какво се случва в България? Грип мъчи България Много области обявиха грипна епидемия
Очаква се Народното събрание най-после да... Състави комисиите си Володимир Зеленски с тежко изказване Намеси 200 000 европейски войници
Защо в Хърватия обявиха бойкот на магазините Нека да покажем на търговските вериги, но и на производителите, дистрибуторите и на политиците, че мислим сериозно и знаем как да се организираме и покажем, че и от нас зависи намаляването на техните печалби, реализирани на гърба и джоба на потребителите, пише в призива  Днес имен ден празнуват... Могат да почерпят всички казващи се Анастас
бТВ го оставиха без пари Това не е първият случай, в който Кадиев отправя критики към шоуто, като само преди дни намекна, че предаването трябва да бъде свалено от ефир Хванаха лодки за мигранти на ГКПП "Лесово", декларирани като дюшеци Те са били скити в румънски камион, влизащ у нас от Турция