Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Унгария и френският гигант Vinci купиха летището в Будапеща за 4,3 млрд. евро

Ключови думи: унгария, vinci, летище, будапеща, покупка, 4.3 млрд. евро

Унгария и френският строителен гигант Vinci купиха Budapest Airport Zrt. в сделка за 4,3 млрд. евро, предоставяща големия актив на премиера Виктор Орбан, който отдавна желае летището, пише Bloomberg.

Купувачите са платили 3,1 млрд. евро за летището и са поели нетен дълг от 1,2 млрд. евро, съобщи правителството. Bloomberg първа съобщи за цената на сделката. Продавачите са AviAlliance - германския оператор на унгарския хъб, както и Сингапурският държавен фонд GIC и базираният в Канада фонд Caisse de Depot et Placement du Quebec.

Орбан защитаваше придобиването като част от по-широк стремеж да подкрепи местната собственост в стратегически активи. Унгария купи дял от 80% в хъба, а Vinci придобива остатъка. Сделката, която беше одобрена от Европейската комисия, беше финализирана след подписването.

„Собствеността на летището е въпрос на суверенитет“, коментира унгарският министър на икономиката Мартон Наги в комюнике. „Летището не е само за превоз на пътници и туризъм, а е и стратегически важно като товарен хъб“, допълва той.

Летището, което е на 39-о място сред най-натоварените в Европа, е считано за перлата в короната на унгарския туризъм и логистичен отрасъл. Будапеща има средно 307 ежедневни полета от началото на година, колкото и летището в Прага, сочат данни на Eurocontrol.

Сделката е първа крачка към развиването на летището за Унгария, която води преговори с Катарския държавен фонд да се присъедини към консорциума на по-късен етап. Унгария иска да изгради трети терминал и да повиши капацитета както за пътниците, така и за товарите, съобщи Наги в интервю за Bloomberg през декември.

„Имаме планове да въвлечем катарците по-късно, но определено искаме да запазим мажоритарния дял“, заяви Орбан в интервю за държавното радио в петък.

Правителството позиционира Будапеща като входен пункт за китайски туристи и инвестиции в ЕС, след като привлече големи инвестиции в завод за батерии и за автомобили, включително от BYD, която ще установи първия си завод за електромобили в Европа в Унгария.

Летището в Будапеща счита, че ще привлече близо 17 млн. пътници тази година спрямо 14,7 млн. миналата година. Летището обяви печалба от 74 млн. евро през 2023 г., след като приходите му нараснаха с 20% на годишна база до 338 млн. евро. То е отдадено на концесия, която изтича през 2080 г.

За Vinci делът в летището е част от агресивно разширяване, което подкрепя претенциите на компанията, че е водещият частен летищен оператор в света. Френският строителен гигант има 79 летища в света, сочат данни на сайта му, включително във Франция и Португалия, както и значителни дейности в Латинска Америка.

През април Vinci прие да придобие мажоритарен дял от летището в Единбург за 1,3 млрд. паунда (1,6 млн. долара), разширявайки присъствието си във Великобритания след придобиването на мажоритарни дялове в летище „Гетуик“ в Лондон и международното летище в Белфаст от 2018 г. насам.

Орбан отдавна иска летището в Будапеща, но беше принуден да се октаже от опит за придобиване през 2021 г. заради финансови затруднения. В офертата участваха унгарската енергийна компания Mol и близки до Орбан хора.

Фискалното положение все още е затегнато, като бюджетът е на дефицит от 7,2 млрд. долара през първите четири месеца на годината, над годишната цел. Но в знак за значението на сделката Орбан разреши оттеглянето на държавата от редица инвестиции, за да набере средства за покупката на летището.

Унгария продаде дял от 15% в местното подразделение на Erste Group Bank и дял от 35% в унгарското подразделение на Vienna Insurance Group преди придобиването. Държавни кредитори също емитираха дълг, за да покрият остатъка от цената.

Първоначално AviAlliance нямаше намерения да продава летището. Тя влезе в преговори след дългогодишна кампания на правителството, чиято цел беше отстраняването на сегашните собственици заради недостатъчно инвестиции в хъба. Ръководството на компанията отхвърля това твърдение.

2
Коментара по темата
2.
И к'во
07.06.2024 20:15:31
Първо продаваме, после купуваме, после пак продаваме. Това си е чист "алъш вериш" с комисионни + Реклама.
1.
Дернев
07.06.2024 16:25:42
"дългогодишна кампания на правителството, чиято цел беше отстраняването на сегашните собственици заради недостатъчно инвестиции в хъба."
Кога ще ги стигнем. Дали изобщо ще ги стигнем.
  Добави Коментар
Тежка катастрофа в София Колите са изпотрошени Министерството на туризма представи България на много голямо туристическо изложение В Дания
Борисов с извънреден ход след екшъна на "Възраждане" на пъпа на София Осъждаме политическата агресия и риторика, която подменя политическия дебат и въвежда в заблуждение общественото мнение по отношение на членството на България в Еврозоната, посочват от партията на Борисов Карлос Насар разкри мечтите си и обяви: Господ винаги ме среща с правилните хора Когато скъсах ахилес, от федерацията спряха да ми вдигат телефона, обяви олимпийският шампион
Искате бели зъби? Лесни начини да ги постигнете в домашни условия Едва ли има някой, който не би искал да има красива усмивка, на която всеки да се възхищава Огромен проблем пред Южното Черноморие Южното Черноморие е поставено под риск да остане без питейно-битово водоснабдяване през летните месеци
Напрежение на протеста на "Възраждане", има пострадали Какво се случва в София? Костадинов: 10 хиляди българи се борим за свободата на другите 6 490 000 Ето какво твърди политикът
Ранени полицаи и арести на протеста на „Възраждане” "Възраждане" запали чучула с лицата на видни европейски лидери в центъра на София. Това съобщиха от пресцентъра на партията "Погребаха" го Фалшива новина стресна феновете на Захари Бахаров
Масови фалити на производители заради олио от Украйна В момента цените на външните пазари са ниски, на вътрешния също не се наблюдава покачване, въпреки поскъпването има на всички стоки Жали 10-годишна присъда за убийство, бил невинен През 2023 година той уби приятеля си Тони Тоневски