Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Унгария и френският гигант Vinci купиха летището в Будапеща за 4,3 млрд. евро

Ключови думи: унгария, vinci, летище, будапеща, покупка, 4.3 млрд. евро

Унгария и френският строителен гигант Vinci купиха Budapest Airport Zrt. в сделка за 4,3 млрд. евро, предоставяща големия актив на премиера Виктор Орбан, който отдавна желае летището, пише Bloomberg.

Купувачите са платили 3,1 млрд. евро за летището и са поели нетен дълг от 1,2 млрд. евро, съобщи правителството. Bloomberg първа съобщи за цената на сделката. Продавачите са AviAlliance - германския оператор на унгарския хъб, както и Сингапурският държавен фонд GIC и базираният в Канада фонд Caisse de Depot et Placement du Quebec.

Орбан защитаваше придобиването като част от по-широк стремеж да подкрепи местната собственост в стратегически активи. Унгария купи дял от 80% в хъба, а Vinci придобива остатъка. Сделката, която беше одобрена от Европейската комисия, беше финализирана след подписването.

„Собствеността на летището е въпрос на суверенитет“, коментира унгарският министър на икономиката Мартон Наги в комюнике. „Летището не е само за превоз на пътници и туризъм, а е и стратегически важно като товарен хъб“, допълва той.

Летището, което е на 39-о място сред най-натоварените в Европа, е считано за перлата в короната на унгарския туризъм и логистичен отрасъл. Будапеща има средно 307 ежедневни полета от началото на година, колкото и летището в Прага, сочат данни на Eurocontrol.

Сделката е първа крачка към развиването на летището за Унгария, която води преговори с Катарския държавен фонд да се присъедини към консорциума на по-късен етап. Унгария иска да изгради трети терминал и да повиши капацитета както за пътниците, така и за товарите, съобщи Наги в интервю за Bloomberg през декември.

„Имаме планове да въвлечем катарците по-късно, но определено искаме да запазим мажоритарния дял“, заяви Орбан в интервю за държавното радио в петък.

Правителството позиционира Будапеща като входен пункт за китайски туристи и инвестиции в ЕС, след като привлече големи инвестиции в завод за батерии и за автомобили, включително от BYD, която ще установи първия си завод за електромобили в Европа в Унгария.

Летището в Будапеща счита, че ще привлече близо 17 млн. пътници тази година спрямо 14,7 млн. миналата година. Летището обяви печалба от 74 млн. евро през 2023 г., след като приходите му нараснаха с 20% на годишна база до 338 млн. евро. То е отдадено на концесия, която изтича през 2080 г.

За Vinci делът в летището е част от агресивно разширяване, което подкрепя претенциите на компанията, че е водещият частен летищен оператор в света. Френският строителен гигант има 79 летища в света, сочат данни на сайта му, включително във Франция и Португалия, както и значителни дейности в Латинска Америка.

През април Vinci прие да придобие мажоритарен дял от летището в Единбург за 1,3 млрд. паунда (1,6 млн. долара), разширявайки присъствието си във Великобритания след придобиването на мажоритарни дялове в летище „Гетуик“ в Лондон и международното летище в Белфаст от 2018 г. насам.

Орбан отдавна иска летището в Будапеща, но беше принуден да се октаже от опит за придобиване през 2021 г. заради финансови затруднения. В офертата участваха унгарската енергийна компания Mol и близки до Орбан хора.

Фискалното положение все още е затегнато, като бюджетът е на дефицит от 7,2 млрд. долара през първите четири месеца на годината, над годишната цел. Но в знак за значението на сделката Орбан разреши оттеглянето на държавата от редица инвестиции, за да набере средства за покупката на летището.

Унгария продаде дял от 15% в местното подразделение на Erste Group Bank и дял от 35% в унгарското подразделение на Vienna Insurance Group преди придобиването. Държавни кредитори също емитираха дълг, за да покрият остатъка от цената.

Първоначално AviAlliance нямаше намерения да продава летището. Тя влезе в преговори след дългогодишна кампания на правителството, чиято цел беше отстраняването на сегашните собственици заради недостатъчно инвестиции в хъба. Ръководството на компанията отхвърля това твърдение.

2
Коментара по темата
2.
И к'во
07.06.2024 20:15:31
Първо продаваме, после купуваме, после пак продаваме. Това си е чист "алъш вериш" с комисионни + Реклама.
1.
Дернев
07.06.2024 16:25:42
"дългогодишна кампания на правителството, чиято цел беше отстраняването на сегашните собственици заради недостатъчно инвестиции в хъба."
Кога ще ги стигнем. Дали изобщо ще ги стигнем.
  Добави Коментар
Спортна България скърби Отиде си млада баскетболна надежда Обесилият се полицай оставил предсмъртно писмо? Жената, с която живее, го заварила същата нощ да пише на бял лист
Дари 20 милиона Железния получи хонорар от 20 милиона долара за боя с Пол и дари сумата до цент Ето кой ще печели „Биг брадър" Зрителите три пъти спасяват от изгонване фризьорът с трудно детство Марио
"Путин е Хитлер на този век" Легендарен журналист скочи словесно на Владимир Путин Закъса Предлагат се звездни дрехи "втора употреба"
Напук на МНС Орбан кани Нетаняху в Унгария Близо 12 000 контрабандни „маркови“ стоки задържаха на МП Лесово По случая е образувано досъдебно производство по описа на ТД Митница Бургас
Майка на нападнато момиче в София: Банди ходят в мола за грабежи и изнасилвания Има групи, които се бият, носят оръжия – боксове, ножове, каза тя Британски генерал: Готови сме да се бием с Русия още сега И все пак британските сухопътни сили имат редица проблеми 
Може ли доц. Киселова да оглави парламента и да се сложи край на политическата криза? Политолог предлага нов критерий за избор на председател - ситото да е по научни степени Антисемитски акт ли е решението за арест на Бенямин Нетаняху? Международния наказателен съд в Хага издаде заповед и за ареста на бившият израелски военен министър заради военни престъпления