Заради честите инциденти - ще седим залепени за седалките по време на полет
Авиокомпании затягат правилата за поставяне на колан на борда, след като силна турбуленция рани пътници и дори уби човек в три полета само за седмица. Реакциите в авиоиндустрията идват на фона на зачестяващите инциденти с аеродинамичния феномен, който води до сериозно друсане и пропадане на самолета от голяма височина само за секунди.
Първият такъв инцидент бе на 21 май, когато 74-годишен британец почина, а 30 пътници бяха ранени при сериозна турбуленция в полет на Сингапурските авиолинии от Лондон до Сингапур. Разследването показа, че самолетът е „паднал“ със 100 метра за няколко секунди. Пет дни по-късно 12 души бяха ранени на полет на Катарските линии от Доха до Дъблин при турбуленция над Турция. Само два дни по-късно стюардеса счупи гръбнака си на полет на Турските авиолинии от Истанбул до Измир.
Редица авиокомпании обявиха, че ще вземат мерки спрямо увеличаващия се риск от травми заради турбуленция. От Сингапурските авиолинии обявиха, че оттук нататък дори и при съвсем лека турбуленция ще спират сервирането на храна и напитки, а обслужващият персонал ще е длъжен да седне по местата си. Препоръките за това коланите да са затегнати пък ще са по-чести и настойчиви. От дубайския превозвач „Емирейтс“ и дъщерната „Флайдубай“, която лети и до София, обявиха, че скоростно въвеждат в самолетите си технология, която значително по-прецизно да известява за навлизане в турбулентна зона.
„Навлизането в толкова силни зони на турбуленция е безотговорност“, каза за „Телеграф“ авиационният експерт Ангел Борисов. Според него Ръководство въздушно движение във всяка страна има информация за тези зони и е длъжно да информира пилотите за тях. „Има обаче пилоти, които за да спестят време, избират да не заобикалят, подценяват риска и затова се стига до подобни инциденти“, коментира още експертът. „Затягането на правилата за коланите е добра идея, но няма да проработи, ако пилотите не действат разумно“, добави Борисов.
Според проучване на метеоролози от университета в Рединг, Великобритания, небето е с до 55 процента „по-неравно“, отколкото преди четири десетилетия поради изменението на климата. По-топлият въздух в резултат на емисиите на въглероден диоксид променя въздушните течения на височините, най-често ползвани от пътническите самолети. Случаите на екстремна турбуленция са зачестили сериозно в последните години, като са нараснали с 55% от 1979 до 2020 г., сочат данните.
Добави Коментар