В политиката са нужни нови лица с професионален опит и авторитет
Стойка Тодорова е дългогодишен специалист в сферата на счетоводните услуги. Има и 15 годишен опит в болничната отчетност. Към момента е уважаван преподавател по счетоводство в елитната Търговска гимназия в Бургас. Завършила е магистърска степен „Счетоводство и контрол“ в Икономически университет Варна. Продължава образованието си във ВУЗФ София – като защитава втора магистратура по „Бизнес анализи и ERP системи“. През 2001 г. завършва „Икономическа педагогика“ в Стопанска академия "Димитър А. Ценов" Свищов. Интересите й са в областта на „Счетоводните и административни дейности“.
- Г-жо Тодорова, остава по-малко от месец до изборите. 20 партии и 11 коалиции участват със свои кандидати за Народното събрание. От всички 6114 кандидати за народни представители трябва да решим кои 240 ще пратим в парламента. С каква мотивация влизате в тази надпревара?
- Формацията, в която съм е демократична. ПК „Граждански блок“ ще бъде запазена територия за всички активни граждани, които са готови реално да участват в политическия живот на страната и искат гласа им да бъдат чут. Вероятно отправна точка на мотивацията си да вляза в политиката, са дълбоките ми убеждения, че именно висококвалифицирани хора с безспорен авторитет трябва да участват активно в управлението на държавата.
- Кои са политиките, в които най-много се припознавате?
- От две години съм в сферата на образованието и за мен политиките и стратегиите в тази област трябва да бъдат държавен приоритет. Мнението ми е, че образователните системи в ЕС не отговарят на изискванията на пазара на труда в пълната си цялост. Имаме необичайно голям брой студенти и завършили висше образование, но също така и необичайно висок брой безработни, чието образование не отговаря на нуждите на пазара. Когато младите хора мислят за това какво искат да учат, те трябва да си отговорят на въпроса какво ще могат да правят със съответната специалност. Учителите, от своя страна, трябва да знаят за кого подготвят своите ученици, кои са работодателите, какъв е пазарът на труда. Системата, в която едно училище си партнира с дадена фирма и учениците изкарват стажове там, е най-добрата съществуваща система. Казвам го от личен опит, защото гимназията, в която преподавам има реално практическо обучение и произвежда реално подготвени кадри. Някои компании дори провеждат обучения за учителите, за да могат те да предадат нови умения на учениците. Ние, учители знаем какви са и какви ще бъдат нуждите на пазара до след 20 години и трябва да се подготвим за тях.
Най-основното предизвикателство за мен е изграждането на ясно формулирана визия за образователната система. Важно е да се откроят няколко основни приоритета, които да бъдат обнародвани и в последствие възприети като национална образователна стратегия. Откъслечните промени не биха могли да постигнат цялостна и устойчива реформа по начина, по който съгласуваната национална стратегия би. Освен възпитаването на определени ценности у младите хора, струва ми се, че могат да се откроят и следните два приоритета: от една страна, трябва да научим децата на активна гражданска позиция и критично мислене – да ги превърнем в хора, които могат да провокират дискусии в обществото и ефективно да участват в тях. От друга страна, на тях трябва да им се предоставят възможности за практическа реализация. Същевременно поставянето на акцент само на единия от тези два аспекта би било в ущърб както на обществото, така на самите деца.
В заключение - цивилизоваността на едно общество се измерва и с отношението му към възрастните хора и подрастващите. Длъжни сме да бъдем отговорни и към двете.
- Споменахте възрастните хора. Това е чувствителна тема от години. Как бихте коментирали този въпрос и предвиждате ли конкретна политическа стратегия?
- Днес около 27.7 % от населението в България е на възраст над 60 г. Налице е ясна необходимост от отчитане на интересите на възрастните хора. Остаряването на населението означава, че общият коефициент на икономическа активност се очаква да падне с 3.2 % при мъжете и с 3.4 % и при жените до 2040 г. Ако трябва да се придържам към статистиката, трябва да отбележа и че коефициентите на заетост за населението във възраст – 15+ години ще спаднат с 6.8%, а за населението в диапазона от 15 до 64 години ще спаднат с 2.7 % до 2040 г. В резултат на тези тревожни данни се очертават редица други предизвикателства, свързани с: произведеното в икономиката, общия размер на приходите в данъчната и осигурителната система, натоварването на пенсионната система поради нарасналия брой получатели на пенсии, предизвикателство за финансовата стабилност и за качеството на предлаганите услуги. Основен и водещ акцент в политическата стратегия е не борбата с безработицата, а повишаване на заетостта. Конкретни решения в тази област са: на първо място изготвяне на схема за финансиране и внедряване на иновации в областта на високотехнологични продукти в полза на възрастните хора по Оперативна програма: Иновации и конкурентоспособност; финансиране на изследвания за разработване на високотехнологични продукти в полза на възрастните хора; изготвяне на програма в областта на разработване на иновации за сребърна икономика и за обслужване на потребностите на възрастните хора, както и въвеждане на прогресивно нарастване на тежестта на осигурителния стаж във формулата за изчисляване на пенсия при различни прагове, определени от броя години, в които лицето остава в заетост след придобиване на правото на пенсия: една, три, пет или седем години. В момента този индекс е 4 % на година, без значение колко години се остава допълнително в заетост.
Идеята тук е, че с увеличаване на годините тежестта на допълнителния стаж да расте прогресивно. Търсеният ефект тук е по-дълго време на заетост. Пенсията трябва да се обвързва по-тясно с промените в работните заплати по професии. За всеки отделен пенсионер индексацията ще бъде различна в зависимост от промяната в средната работна заплата за професията, която е работил последно в периода, преди да се пенсионира. При индексацията ще се вземат промените в размера на съответната средна работната заплата за професията в зависимост от това къде промяната е по-голяма.
Темата е обширна, но смятам, че изложените стълбове дават ясна представа за посоката, по която трябва да вървим.
- Бяхте много изчерпателна темата за възрастното население и пенсионерите, за което Ви благодаря. Бих искала да чуя и позицията Ви относно младото население, раждаемостта и родителството – също чувствителна тема за обществото.
- В досега действащите политики и програми фокусът е върху „децата в риск“, като липсва конкретна насоченост за подкрепа за всички деца и техните родители. Има необходимост от развитие и провеждане на семейно ориентиран подход, чрез който семействата ще получават подкрепа и чрез който ще се възстанови авторитета на семейните ценности за благополучието на отделния човек. Три са основните политически направления, по които ще работим – Финансово подпомагане за раждане и за семействата с деца и семейни помощи за деца; Качеството на грижите за децата – здравеопазване, образование, социална сфера и не на последно място - Семейство – форми, отношения: безбрачно съжителство, споделено родителство.
По отношение на финансовото подпомагане имам конкретни идеи, които смятам да реализирам. Считам, че е от изключително значение - за всяка потвърдена бременност да бъдат отпускани по 400 лв. за целия период на бременност за витамини и хранителни добавки на бременната жена; Назначаване на лабораторно проследяване на национално ниво с цел диагностика на евентуални аномалии в развитието на бременността, например „Неинвазивен пренатален тест“, който дава висока степен на сигурност в резултата. Мярката ще намали риска от патологична бременност и ще намали последващи разходи; Поемане на разходите за израждане на всяка бременна жена – средно 2700 лв. за болницата; За всяко родено дете отпускане на помощ от 5000 лв. за неговото посрещане и първите 3 месеца от идването му на бял свят; Превеждане на 200 лв. детски надбавки до навършване на 18 години при условие, че детето ходи на ясла, детска градина или училище.
Средствата ще се изплащат за дете, отглеждано в биологичното семейство, при отглеждане на внуче, осиновено или друга форма на доказано родителство. Важно е да се отбележи, че е задължително условие - родителят да бъде учащ или на трудов договор, внасящ осигуровки или самостоятелно наето лице.
По отношение на семейството, от изключително значение е да се приеме уредба (чл. 59 СК) за съвместно упражняване на родителските права и задължения при раздяла или развод, когато това е възможно и като послание към родителите; да се развият социални услуги за контакти дете-родител; възможност за физическо споделено родителство (т.е., при липса на споразумение между родителите, съдът е длъжен да определи местоживеенето на детето при всеки един от двамата родители, на равни периоди от време, освен ако много важни причини не позволяват това, разбира се). Присъждайки тази форма на режим, за съда отпада необходимостта да прави избор между родителите; въвеждане на задължително обучение на всички родители, участващи в развод, спор за родителски права или за режим на лични отношения относно последиците от развода за децата и за самите тях; промяна в уредбата на издръжката на дете от родител в Семейния Кодекс и изготвяне на законови критерии за сумата на издръжката; последно, но не по значение – въвеждане на нови гаранции за ефективно събиране на издръжката (достъп до банкови сметки, лична информация и т.н.
В заключение искам да кажа, че нито една страна в Европа няма коефициент на раждаемостта над 2.1. Това означава, че всички страни на Стария континент са заплашени от демографска криза. Длъжни сме да вземем мерки по отношение на този сериозен проблем. Още в древността Аристотел е нарекъл семейството „ основна клетка на обществото“ – аз напълно заставам зад думите му и да работя в насока подобряване условията на младите хора да имат деца и да ги отглеждат спокойно – е не просто политически приоритет – това за мен е лична кауза.
– Защо избирателите да подкрепят преференциално именно Стойка Тодорова?
- Защото съм добър и честен човек, както и отдаден професионалист. Считам, че имам какво да дам в качеството си на народен представител за развитието на нашия регион и имам категоричната убеденост, че мога да защитя каузите, зад които съм заставам. В живота си съм научена да се боря открито и честно. Искам да дам пример, че един млад човек с качества и всеотдайна работа може да се реализира успешно в България. Убедена съм, че ако искаме да направим генерална промяна в нашата държава, тя трябва да бъде в правилната посока. Нужни са ни нови лица с необходимия професионален опит и авторитет. Само по този начин бихме спрели процеса на изтичане на качествени кадри в чужбина и бихме върнали вече емигриралите българи. Формулата е ясна! Аз вярвам, че България има потенциал да осигури достоен живот за гражданите си!